Fiscale column: Commerciële kansen in Duitsland!

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 4 2010

Commerciële

kansen in

Duitsland!

In tijden waarin veel ondernemers op zoek zijn naar nieuwe commerciële kansen, is het een heel goed plan om eens over de landsgrenzen heen te kijken. Vanuit de Achterhoek ligt Duitsland praktisch op een steenworp afstand. Als u nog niet in Duitsland onderneemt, bedenkt u dan eens dat daar voor u een markt open ligt van 82 miljoen Duitsers!

Maar hoe steekt u dat aan de vork? Waar moet u beginnen? Heeft u een lokale vestiging nodig? Heeft u een lokale compagnon nodig? Hoeveel gaat dat kosten? Dagelijks kampen Nederlandse ondernemers met deze dilemma’s en haken daarom soms zelfs helemaal af. Dat is absoluut een gemiste kans, want met de juiste begeleiding is de stap echt niet zo groot.

BonsenReuling heeft al haar kennis op het gebied van ondernemen in Duitsland gebundeld in de Duitsland-desk (www.duitsland-desk.nl). Onze adviseurs van de Duitsland-desk spreken vloeiend Nederlands en Duits, wat de communicatie erg makkelijk maakt. Dagelijks begeleiden wij Nederlandse ondernemers die de Duitse markt willen veroveren (en vice versa).

Cultuurverschillen

Let op dat ondernemers in Duitsland anders te werk gaan dan in Nederland. Het is van belang u in de Duitse gewoontes te verdiepen, voordat u zich op de Duitse markt begeeft. Zo zijn Duitsers veelal formeler, ‘pünktlicher’ en ‘gründlicher’ dan wij. Duitsers spreken elkaar aan met ‘u’, tutoyeren niet snel en houden niet van ‘losse eindjes’. Een afspraak is een afspraak en daar wordt niet op teruggekomen. Onze ervaring is dat het juist vanwege die instelling erg prettig zaken doen is met Duitsers. De Duitsers op hun beurt weten vaak de iets lossere en amicalere benadering van Nederlandse ondernemers weer te waarderen, mits met respect uiteraard.

Verder laten Duitsers iets makkelijker zien dat ze succes hebben. Als een Duitser in een grote BMW 7-serie komt voorrijden wordt dat gezien als een teken van succes, terwijl dat in Nederland zo nu en dan wat weerstand oproept. Als u zich verdiept in de cultuurverschillen, kunt u deze maximaal in uw eigen voordeel benutten.

Lokaal aanwezig zijn

Duitsers vinden het erg prettig om zaken te doen met een partner die Duits spreekt en lokaal aanwezig is, dat boezemt vertrouwen in. In dat kader adviseren wij meestal om in ieder geval met een lokale Duitse agent te werken, hetgeen ook kostentechnisch aantrekkelijk is. Als de zaken dan omvangrijker of risicovoller worden, kunt u ook met een eigen GmbH (is een soort Duitse bv) werken.

Gebruik de belastingvoordelen!

In Duitsland ondernemen kan ook nog leuke fiscale voordelen opleveren. Zo kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van een zogenaamde salary-split, hetgeen betekent dat u een stuk van uw salaris vanuit Duitsland geniet en een stuk vanuit Nederland, waardoor u in beide landen van de lage eerste schijven van de belastingtarieven gebruik kunt maken.

Daarnaast kunt u als u uw structuur op een bepaalde manier opzet, een BPM-vergunning bemachtigen, waardoor u een auto met Duits kenteken kunt gaan rijden, dus zónder BPM! Allemaal prettige bijkomstigheden als u de sprong over de grens durft te wagen.

Maar het allerbelangrijkste is toch wel het volume dat Duitsland vertegenwoordigt. Vergeleken met de Nederlandse markt is de Duitse markt enorm omvangrijk, met bijbehorende potentiële afzetkansen uiteraard. Doe er uw voordeel mee!

Mocht u nog twijfelen, maak dan gerust eens een vrijblijvende en kostenloze afspraak met één van onze Duitsland-desk adviseurs voor een oriënterend gesprek of bel rechtstreeks met Ingmar Pondes onder nummer 0544-39 33 33 of mail naar i.pondes@bonsenreuling.nl.

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2010

Fiscale column

MR. M.R. DE JONGE IS VENNOOT BIJ BONSENREULING ACCOUNTANTS-BELASTINGADVISEURS MET VESTIGINGEN IN LICHTENVOORDE, EIBERGEN EN DEVENTER.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media