Het
antwoord
Denny ten Camp
Lodder-Dales Accountants
“Het is natuurlijk altijd goed om je bedrijf op verschillende manieren onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Afhankelijk van wie je wilt bereiken moet je naar mijn mening een zo goed mogelijke mix van marketingmiddelen inzetten. Wij richten ons hoofdzakelijk op business to business. In onze branche is vertrouwen en up-to-date kennis van het grootste belang. Reclame doen we dan ook niet door middel van het plaatsen van advertenties, behalve als sponsoring door onze maatschappelijke betrokkenheid. Dat komt tevens tot uitdrukking in de diverse goede doelen die wij (financieel) steunen. Ook is er binnen de Lodder organisatie een aantal collega’s die vaktechnische artikelen publiceren over actuele onderwerpen en plaatsen wij geregeld een bedrijfsreportage in businessbladen als Oost-Gelderland Business. Daarnaast zijn wij actief sponsor/businessclublid van diverse eredivisie voetbalclubs en amateurclubs in onze regio. Voor ons is tevens een aantal ondernemersverenigingen en industriële kringen interessant als netwerkgelegenheid. Van flyers en reclameborden langs de weg maken wij geen gebruik, anders dan de gevelreclames op onze panden. Gewoon doen wat je belooft is mijns inziens altijd nog de goedkoopste en beste reclame! Uiteindelijk is en blijft het een kwestie van gunnen.â€
Het
antwoord
Theo Janssen
Janssen Interim Services
“Als technisch intermediair hebben we te maken met twee doelgroepen die evenveel aandacht verdienen als het op marketing aankomt: technische bedrijven en werkzoekenden.
Adverteren op papier doen we hoofdzakelijk in de geschreven pers in Oost Nederland. Dit om algemene naamsbekendheid te krijgen bij zowel de technische bedrijven als de werkzoekenden. Ons pand heeft duidelijke reclame en is gelegen aan de bedrijvenweg, daar komt veel verkeer langs dat vanaf de A18 Doetinchem in wil.
Hoewel het niet direct tot het marketingbudget wordt gerekend, vinden we het opleiden van eigen personeel, maar vooral onze flexkrachten de beste reclame. Dit geeft de meeste waardering en voldoening. Het mes snijdt voor ons aan twee kanten; een werkgever heeft een geschikte kandidaat voor haar vacature en de werknemer krijgt de handvatten om zichzelf te ontwikkelen.
De marketing specifiek gericht op technisch bedrijven gebeurt door adverteren in vakbladen en we zijn bijvoorbeeld lid van de businessclub van de Graafschap.
De doelgroepbenadering van de werkzoekenden gebeurt door adverteren en het promoten van onze website met daarop openstaande vacatures en bedrijfsinfo. Verder zijn we een dagdeel per week op de UWV’s van Zevenaar, Doetinchem en Winterswijk te vinden om zowel de werkcoaches en de werkzoekenden ondersteuning te bieden bij het zoekproces. Vanzelfsprekend draagt ons personeel herkenbare werkkleding met onze naam en logo.
Als we niet naar het budget zouden hoeven te kijken zal er niet specifiek een medium gekozen worden. We zouden dan eerder genoemde media frequenter hanteren. Goede marketing is voor ons de kracht van het repeteren.â€
De vraag
Als ondernemer kun je op vele manier je eigen bedrijf in de markt zetten: advertenties (print of online), persberichten, relatiedagen, sponsoring, flyers, reclameborden langs de weg. Hoe, wat, waar en wanneer zal voor een groot deel afhangen van je budget. Voor welke promotie- of reclamemiddelen zou u kiezen voor uw bedrijf, los van het budget wat voorhanden zou zijn, en waarom zou u daarvoor kiezen?
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2010
voor u bean twoord
Wilt u ook antwoord op uw vraag?
Of wilt u graag eens antwoord geven?
Stuur uw vraag of uw NAW en bedrijfsgegevens met pasfoto dan naar: astrid@vanmunstermedia.nl, met als
onderwerp ‘Voor u beantwoord’. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2010
Het
antwoord
Armando van Mourik
Frames4Technology
“Als het budget voor promotie- en reclame onbeperkt zou zijn en de doelstelling van de campagne is zo veel mogelijk Nederlanders bereiken, dan zouden wij alle mogelijkheden inzetten die er bestaan. Radio- en Tv commercials, kranten advertenties, banners op goed gelezen websites, onze eigen website, zoekmachines, lid worden van veel netwerken, alle bedrijfsborrels aflopen, etc. Feit is dat er een budget is en dat wij voor onszelf doelstellingen hebben gedefinieerd wat een campagne moet opleveren. Bij veel bedrijven worden campagnes opgezet zonder vooraf de verwachting te formuleren en dat is jammer omdat je dan niet weet waar de dure euro is gebleven en wat je ervoor hebt terug gekregen.
Gelukkig hebben we het internet en hebben we een meetbaar alternatief. Zo blijkt de Return on Investment van Zoekmachine Optimalisatie boven de 1200% te liggen, terwijl bannering het met 180% moet doen. Social Networks zijn de runner up, de ROI ligt zo rond de 300%. Kortom met weinig investeren veel gevolg.
Onze voorkeur ligt dus met name bij het promoten via internet. Dat kan in de vorm van banners, via zoekmachine marketing, via een blog, Facebook, LinkedIn of Twitter. Allemaal platforms die de mogelijkheid bieden om bedrijfsactiviteiten te promoten en reclame te maken. Wij doen dat niet alleen voor onszelf, we bedenken ook on-line formules om zo veel mogelijk bezoekers naar de website van onze klanten te krijgen en daarmee het succes van hun site te vergroten. De kosten voor een dergelijke internetcampagne zijn vrij laag en de ROI kan aanzienlijk zijn.â€
Het
antwoord
Petra Hengevelt
Haaring-Hengevelt
Makelaardij
“Online adverteert ons kantoor nog niet veel, met uitzondering van enkele verenigingen die ons logo op de site plaatsen in verband met onze sponsoring van bijvoorbeeld een bord langs het voetbalveld.
Onze ‘Te koop’-borden staan natuurlijk in de voortuin van ieder pand dat we te koop hebben staan. Als dit er 75 zijn, dan is dat al een enorme vorm van reclame. Funda.nl is de meest bekeken site op de woningmarkt. Binnen Funda is het mogelijk een banner te plaatsen of op een andere manier je kantoor of een speciaal pand extra aandacht te geven in de vorm van een advertentie. Met de NVM Open Huizen Route, twee keer per jaar in het voor- en najaar, liften we mee op de landelijke reclame op televisie en radio die de NVM organiseert. Ook worden speciale reclamepakketten op de markt gezet met daarin posters, vlaggen, stickers voor op de borden, om extra aandacht te vestigen op de deelname van dit pand aan de Open Huizen Dag.
In de praktijk wordt je kantoor minimaal twee keer per week benaderd voor een advertentie in een verenigingsblaadje. Als we niet naar een budget hoeven te kijken of als geld geen enkele rol zou spelen, zouden we iedere vorm van sponsoring aanpakken. Dat is echter niet de praktijk, als je één ieder die erom vraagt met een ja antwoordt, kan dat gigantisch in de papieren gaan lopen en ongezond zijn voor je bedrijf. Bovendien verwacht je van sponsoring een grotere bekendheid en een bepaalde response. Lang niet altijd is dat het geval.â€