Arjan Mackaay
Mackaay Communicatie Groep
“Dat de scheidslijn hiertussen voor ‘buitenstaanders’ soms erg lastig te trekken valt, is niet zo verwonderlijk. De begrippen liggen in elkaars verlengde en worden – zelfs door professionals – te pas en te onpas door elkaar gebruikt. Toch zijn er wezenlijke verschillen. Bij marketing (market getting) gaat het mijns inziens over het veroveren van de markt door met het juiste product en/of dienst op het juiste moment in te spelen op de behoefte van je klanten. In marketingstrategieën van marktgeoriënteerde bedrijven gaat het dus vooral over de beste manier om klantwaarde te bereiken. Winst volgt dan meestal vanzelf.
Communicatie omvat in dit kader het gehele proces en alle middelen waarmee je in contact treedt (en blijft staan!) met je (potentiële) klanten om duidelijk te maken dat je daadwerkelijk die meerwaarde te bieden hebt. Reclame is daar slechts een onderdeel van, net zoals PR, een evenement of een klantendag. Zeker vandaag de dag staat ondernemers een breed scala aan middelen en media ter beschikking om de directe dialoog met specifieke doelgroepen te voeren. En dat maakt het er niet makkelijker op. We praten tegenwoordig over on- en offline media. Over traditionele en nieuwe media. Over mobile en social media. Linkedin, Facebook, Twitter, Hyves…. We kunnen er niet omheen dat het medialandschap in hoog tempo verandert en daarmee ook de keuzes die ondernemers maken om producten, diensten en vacatures aan de man/vrouw te brengen.
Kortom, is het erg dat ondernemers niet altijd het juiste begrippenonderscheid maken? Welnee, zolang ze hun aanbod maar op de vraag blijven afstemmen en niet andersom.â€
Mackaay Communicatie Groep
Graaf Ottoweg 18-20
7241 DG Lochem
T 0573 - 25 54 08
F 0573 - 25 51 18
W www.mackaay.com
Philip Nijland
Profilers Communicatie bv
“Hoewel niets onmogelijk is, kunnen wij ons goed voorstellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarbij ervaren we tegelijkertijd dat ondernemers steeds meer kennis in huis hebben van de verschillende disciplines. Het is daarbij niet altijd noodzakelijk om te weten in welke vakje het thuishoort. Belangrijker is de vraag ‘hoe bewerk ik het slimst mijn markten en hoe haal ik mijn gewenste resultaten?’ Sleutelwoorden hierbij zijn niet zozeer de genoemde vakgebieden, maar het uitvergroten van je toegevoegde waarde en je onderscheidend vermogen! Veelal maakt het strategische idee en de creatieve vertaling hierbij het verschil. En of het nu PR, reclame, online marketing of … heet, bepalen we later wel weer.â€
Profilers Communicatie bv
Koopmanslaan 27a, 7005 BK Doetinchem
Postbus 424, 7000 AK Doetinchem
T 0314 - 368 200
W www.profilers.eu
communicatie
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2010
De Stelling
“De begrippen reclame, marketing en communicatie
liggen te dicht bij elkaar. Het is voor een ondernemer onmogelijk hier onderscheid tussen te maken.â€
John van Geest
Sterk!
“Een sterk verhaal over communicatie, of hoe je het ook noemt. Reclame, marketing, communicatie… zelfde ding of juist iets totaal anders? En wat is dan het verschil? Je kunt er hele boekenkasten over lezen, congressen mee volpraten. Ons maakt het niet zoveel uit hoe je het noemt, het gaat erom wat je ermee bereikt. Dat is wat ondernemers bezighoudt. Nieuwe klanten, loyale klanten. Een positief beeld van je merk. Hoe bereik je dat? In de eerste plaats door te weten waarin je beter bent dan de rest. En door vervolgens deze verschillen onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Dat is tegenwoordig niet zo simpel als het lijkt. Opvallen vergt een sterke dosis vindingrijkheid.
Als je wat bij je doelgroep wilt bereiken, moet je creatief zijn. Creatief in de verrassende manier waarop je die unieke boodschap verbeeldt en verwoordt. Maar ook in de kanalen die je kiest om je doelgroep te bereiken. Wij noemen dat creatieve communicatie. En we merken dat dit ondernemers veel meer aanspreekt dan theoretische verhandelingen over reclame, marketing of communicatie.â€
Hylke Meiners
Skerp
“De reclamebranche komt soms wat snel en ingewikkeld over, maar we bedoelen het niet zo hoor. Zelf ben ik een aanhanger van een absolute no-nonsens aanpak. Voor ons telt eenvoudig gezegd alleen effect en resultaat. Daarvoor heb je - afhankelijk van variabelen - veel of weinig inzet van marketing en reclamemiddelen nodig. Je communiceert vervolgens je boodschap op doordachte wijze richting doelgroep. Je blijft daarbij dicht bij jezelf, je laat weten wat je beter kan dan de rest, wat je te bieden hebt en waar je voor staat. Of het voor een ondernemer overigens heel erg belangrijk is om onderscheid te maken tussen de genoemde termen is maar de vraag. Het is veel belangrijker dat ondernemers zelf proactief gaan nadenken over wat ze uniek maakt (of kan maken), waar hun (potentiële) klanten zich bevinden of zullen gaan bevinden, wat de behoeften van die klanten zijn en hoe je met hen in contact kunt treden om aan die behoeften een invulling te geven. Ingesleten patronen doorbreken en nadenken over wat je klant wil, dat is marketing. Een ondernemer kan, gebruikmakend van branche-ervaring, het zelf doen, of samen met een bureau dat vanuit haar professie meedenkt. De reclame(middelen) worden dan eenduidig en herkenbaar ontwikkeld. De uiteindelijke boodschap (communicatie) komt zo via het bureau op effectieve wijze bij de juiste mensen terecht. Over resultaat gesproken!â€
Vincent Immink
Virupa B.V.
â€Dit is een complexe stelling, ze zijn alle drie inderdaad nauw met elkaar verbonden. Meestal kan de één ook niet zonder de ander en zit er een bepaalde overlap in. Zeker als je een langetermijn visie voor ogen hebt, waarbij ik denk dat marketing het algemene begrip is en communicatie en reclame onder-delen zijn van de marketingmix.
Met de marketingmix bepaalt een bedrijf of instelling hoe men de markt in zijn algemeenheid gaat benaderen om de producten en diensten zo goed mogelijk af te stemmen op de vraag en de wensen uit de markt of van de klant. Eérn en ander kan dan ondersteund worden door een reclameboodschap en of een actie/aanbieding waarbij op de juiste manier communiceren heel belangrijk is, omdat anders de reclamecampagne zijn doel voorbijschiet. Gelet op mijn betoog denk ik zeker dat er verschil zit in reclame, communicatie en marketing.â€
Diana van Kesteren
Mediaz Creatie | Communicatie
“Onmogelijk is het natuurlijk niet. Doeltreffender is hiervoor een goed reclame/communicatiebureau in de hand te nemen. Wij onderzoeken bijvoorbeeld wat op dit moment de perfecte balans is tussen deze begrippen voor een ondernemer en stellen hiermee een goed (communicatie)plan samen. De klant kan zich ondertussen bezig houden met zijn core-business.â€
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2010