De kracht van foto’s
fotografie Jan Doornbos
‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’. Een ieder zal dat onderschrijven. Maar toch ziet fotograaf Jan Doornbos een duidelijke terugloop in foto-opdrachten vanuit het zakelijke circuit. “Bedrijven maken tegenwoordig zelf wel ‘even’ een fotootje voor bij het persbericht of een plaatje voor op de site. Helaas zijn dit vaak slechte foto’s. Dat trekt een klant niet aan, dat stoot af!â€
Doornbos weet waar hij het over heeft. Ooit begonnen bij de afdrukcentrale in Doetinchem, heeft hij in ‘76 zijn diensttijd ingevuld bij de fotografische dienst in Den Haag. Hierna heeft hij bij diverse fotografen gewerkt, tot hij in ’95 voor zichzelf begon. Zijn klantenkring is zeer divers; van trouwreportages en portretten voor de particulieren markt en de jaarlijkse schoolfoto’s tot de meest uiteenlopende opdrachten vanuit het bedrijfsleven. “Denk aan de fotografie voor een website, reclameborden langs de weg, brochures en folders, productfotografie voor catalogus of webshop, reportage van bedrijfsuitjes, installatie van de nieuwe politieagenten, foto ’s voor bij persberichten of artikelen. Ik heb alles en iedereen al eens voor de lens gehad.â€
Het gaat hem aan het hart dat tegenwoordig de kracht van de foto wordt onderschat. “Het gaat alleen nog om het kostenplaatje, maar men vergeet dat een slechte foto uiteindelijk meer kost meer dan één keer de investering in een goede foto. Achter een goede foto zit een verhaal. Het gaat er niet alleen om dat de persoon met de ogen open staat, het gaat om houding, kleuren, achtergrond, schaduwen en lichtinval. Voor een goede foto heb je een vakman nodig. Zie het als boekhouden; iedereen kan wel een beetje met cijfertjes werken, maar voor een goede boekhouding heb je een boekhouder nodig. Anders blijft het amateurisme.â€
www.jandoornbos.nl
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2010
Communicatie