Personeel & Bedrijf
Helicon Bedrijfsopleidingen
Opleidingen met toekomstperspectief
“Bij ons geen opleiden om het opleidenâ€, vertelt Ton Friesen, senior consultant bij Helicon Bedrijfsopleidingen, “wij leveren maatwerk en leiden mensen op zodat zij kunnen groeien en zichzelf kunnen ontplooien. Dit is ook in het belang van het bedrijf waar zij werken, want daardoor stijgt het kennisniveau binnen de organisatie en kan het bedrijf zich continue blijven ontwikkelen.â€
Eind jaren negentig verzorgde Helicon Opleidingen de eerste echte BBL-opleiding in opdracht van een bedrijf. Anno 2010 heeft Helicon een speciale afdeling voor bedrijfsopleidingen en verzorgt het opleidingsinstituut maatwerk voor een groot aantal bedrijven en organisaties waar door middel van interne trajecten wordt gewerkt aan de ontwikkeling van medewerkers en bedrijf. “Door onze vooruitstrevende manier van werken, ligt de tijd achter ons dat medewerkers in theorie iets leren, terwijl de leidinggevende op de werkvloer een dag later vertelt dat het in de praktijk echt anders is. Wij bieden opleidingen die afgestemd zijn op de praktijk, op een specifieke bedrijfssituatie of functie, zodat medewerkers er ook daadwerkelijk iets van opsteken en het geleerde direct op de werkvloer kunnen toepassen.†Aan het woord is Ton Friesen, als senior consultant verantwoordelijk voor de marketing en sales binnen Helicon Bedrijfsopleidingen. “Ik heb als eerste contact met een bedrijf en scan grof de opleidingsbehoeften. De programmamanagers geven dit vervolgens vorm binnen hun eigen sector.â€
Razendsnel
Eén van die programmamanagers is Ivo van Opbergen, actief in de sector van de sociale werkvoorzieningbedrijven. “Om maatwerk te kunnen bieden, bedden wij ons in organisaties in, denken met bedrijven mee en stellen vervolgens een consultancy- of opleidingstraject op.†Zijn collega Frans Demarteau - werkzaam in greenportbusiness, recreatie, wellness en horeca - vult hem aan: “We willen weten wat iemand moet kunnen binnen het bedrijf, of hij een allrounder is of juist een specialist en welke competenties daarbij horen. We zoeken uit wat de medewerker vervolgens nodig heeft om zich te kunnen ontplooien, daarbij kijken we niet alleen naar vandaag, maar vooral naar de toekomst.†Flexibiliteit is van groot belang. “De economische ontwikkelingen gaan razendsnel, als bedrijf moet je daar continue op inspelen. Wij zorgen ervoor dat het opleidingstraject diezelfde lijn volgt en aansluit bij de praktijk.â€
Bedrijven krijgen het volgens de heren van Helicon Bedrijfsopleidingen vaak zelf niet georganiseerd om hun medewerkers goed op te leiden. “De intentie is er wel, maar uiteindelijk krijgt het uitvoerende werk vaak voorrang. Wij zorgen daarom voor opleidingstrajecten met zo min mogelijk productiviteitsverlies.†Opleiden gebeurt daarom zoveel mogelijk op de werkvloer. “De mensen die wij opleiden zijn doorgaans 23 jaar en ouder. Zeker de wat oudere generatie heeft geen zin in schoolse theorie die in een klaslokaal wordt gegeven. Dat proberen we dan ook tot een minimum te beperken. Zij zijn meestal wel bereid zichzelf te ontwikkelen, ze willen bijblijven in hun vak of zich juist verbreden.†Bedrijven zien dit ook en het is dan ook niet vreemd dat er veel vraag is naar bedrijfsopleidingen. “Organisaties krijgen steeds beter in de gaten dat niet de ondernemer, maar de medewerkers het hart van het bedrijf vormen en dat zij niet alleen moeten investeren in mensen op hbo-niveau, maar ook op de werkvloer.â€
Didactische vernieuwing
De maatwerk opleidingstrajecten die Helicon biedt, moeten uiteraard wel voldoen aan de wettelijke bepalingen. “Wij weten welke eisen het ministerie stelt aan een bepaald diploma en dat moet dus matchen met de wensen van het bedrijf. In de tien jaar dat wij nu bedrijfsopleidingen verzorgen, hebben we altijd een match weten te realiseren.†Helicon kan desgewenst ook nog verder gaan dan de ministeriele diploma-eisen. “Bedrijven willen zich onderscheiden van hun concurrenten en doen dat ondermeer door het niveau van hun medewerkers. Ze vragen dan iets meer van de opleiding en ook daar kunnen we voor zorgen.†Helicon Bedrijfsopleidingen heeft dus nooit een kant-en-klaar opleidingspakket op de plank liggen. “En dat is vrij ongebruikelijk binnen de huidige onderwijssystematiekâ€, aldus Demarteau, “echter bij ons is het onderwijssysteem ondergeschikt aan de bedrijfscompetenties. Helicon is een aanjager van didactische vernieuwing, we bedenken continue nieuwe concepten en groeien met onze opdrachtgevers mee.â€
De opdrachtgevers van Helicon Bedrijfsopleidingen zijn behalve in de eerder genoemde sectoren sociale werkvoorziening, greenportbusiness, recreatie, wellness en horeca ook actief in de food, retail, logistiek en de groene leefomgeving. “Wij leiden medewerkers op die afkomstig zijn van bedrijven door het hele land.†Dat de opleidingscentra van Helicon met name gevestigd zijn in het zuiden (Noord-Brabant) en oosten (Gelderland) van ons land is daarbij geen probleem. “Het opleiden gebeurt zoveel mogelijk in het bedrijf zelf, maar als reisafstanden soms echt te ver zijn, bieden we ook de mogelijkheid tot e-learning. Dat kan prima, want degene die de opleiding volgt, heeft altijd een direct aanspreekpunt waarmee hij persoonlijk contact heeft. De echte opleiders zijn namelijk de begeleiders op de werkvloer. Die persoon is hun coach, degene bij wie ze met hun vragen terecht kunnen. Ook voor die begeleiders verzorgen wij opleidingtrajecten. Wij leiden dus ook de opleider op.â€
Gedragsverandering
Helicon is absoluut een koploper als het gaat om bedrijfsopleidingen. Friesen: “Dat zien we aan de reacties van onze opdrachtgevers. Bedrijven hebben een bepaalde verwachting van ons en wij scoren altijd boven verwachting! Dat komt omdat wij niet alleen kennis en ervaring hebben op het gebied van opleiden, maar ook van de sectoren waarin we actief zijn. Wij kennen de markt en volgen de ontwikkelingen op de voet.†Opleiden is volgens Helicon veel meer dan iemand een dagje naar een cursus sturen. “Medewerkers kunnen in theorie wel iets leren, maar een dag later gaan ze gewoon weer op de oude voet verder. Opleiden heeft te maken met een proces van gedragsverandering binnen een bedrijf. Dat begint met voorbeeldgedrag van de leidinggevenden, vandaar dat wij meestal een hele afdeling of bedrijf betrekken bij een opleidingstraject.â€
“Opleiden is niet alleen noodzakelijkâ€, besluiten de opleidingsspecialisten van Helicon Bedrijfsopleidingen, “het is ook leuk. Iedereen vindt het leuk om zichzelf te ontwikkelen en iedereen kán zich ook ontwikkelen.†Echter, hoe leuk en interessant het opleidingstraject zelf ook is, uiteindelijk draait het maar om één ding. “Het diploma. Iedere uitreiking is toch weer een mooi en bijzonder moment!â€
www.helicon.nl/bedrijfsopleidingen
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2010
Eind jaren negentig verzorgde Helicon Opleidingen de eerste echte BBL-opleiding in opdracht van een bedrijf. Anno 2010 heeft Helicon een speciale afdeling voor bedrijfsopleidingen en verzorgt het opleidingsinstituut maatwerk voor een groot aantal bedrijven en organisaties waar door middel van interne trajecten wordt gewerkt aan de ontwikkeling van medewerkers en bedrijf. “Door onze vooruitstrevende manier van werken, ligt de tijd achter ons dat medewerkers in theorie iets leren, terwijl de leidinggevende op de werkvloer een dag later vertelt dat het in de praktijk echt anders is. Wij bieden opleidingen die afgestemd zijn op de praktijk, op een specifieke bedrijfssituatie of functie, zodat medewerkers er ook daadwerkelijk iets van opsteken en het geleerde direct op de werkvloer kunnen toepassen.†Aan het woord is Ton Friesen, als senior consultant verantwoordelijk voor de marketing en sales binnen Helicon Bedrijfsopleidingen. “Ik heb als eerste contact met een bedrijf en scan grof de opleidingsbehoeften. De programmamanagers geven dit vervolgens vorm binnen hun eigen sector.â€
Razendsnel
Eén van die programmamanagers is Ivo van Opbergen, actief in de sector van de sociale werkvoorzieningbedrijven. “Om maatwerk te kunnen bieden, bedden wij ons in organisaties in, denken met bedrijven mee en stellen vervolgens een consultancy- of opleidingstraject op.†Zijn collega Frans Demarteau - werkzaam in greenportbusiness, recreatie, wellness en horeca - vult hem aan: “We willen weten wat iemand moet kunnen binnen het bedrijf, of hij een allrounder is of juist een specialist en welke competenties daarbij horen. We zoeken uit wat de medewerker vervolgens nodig heeft om zich te kunnen ontplooien, daarbij kijken we niet alleen naar vandaag, maar vooral naar de toekomst.†Flexibiliteit is van groot belang. “De economische ontwikkelingen gaan razendsnel, als bedrijf moet je daar continue op inspelen. Wij zorgen ervoor dat het opleidingstraject diezelfde lijn volgt en aansluit bij de praktijk.â€
Bedrijven krijgen het volgens de heren van Helicon Bedrijfsopleidingen vaak zelf niet georganiseerd om hun medewerkers goed op te leiden. “De intentie is er wel, maar uiteindelijk krijgt het uitvoerende werk vaak voorrang. Wij zorgen daarom voor opleidingstrajecten met zo min mogelijk productiviteitsverlies.†Opleiden gebeurt daarom zoveel mogelijk op de werkvloer. “De mensen die wij opleiden zijn doorgaans 23 jaar en ouder. Zeker de wat oudere generatie heeft geen zin in schoolse theorie die in een klaslokaal wordt gegeven. Dat proberen we dan ook tot een minimum te beperken. Zij zijn meestal wel bereid zichzelf te ontwikkelen, ze willen bijblijven in hun vak of zich juist verbreden.†Bedrijven zien dit ook en het is dan ook niet vreemd dat er veel vraag is naar bedrijfsopleidingen. “Organisaties krijgen steeds beter in de gaten dat niet de ondernemer, maar de medewerkers het hart van het bedrijf vormen en dat zij niet alleen moeten investeren in mensen op hbo-niveau, maar ook op de werkvloer.â€
Didactische vernieuwing
De maatwerk opleidingstrajecten die Helicon biedt, moeten uiteraard wel voldoen aan de wettelijke bepalingen. “Wij weten welke eisen het ministerie stelt aan een bepaald diploma en dat moet dus matchen met de wensen van het bedrijf. In de tien jaar dat wij nu bedrijfsopleidingen verzorgen, hebben we altijd een match weten te realiseren.†Helicon kan desgewenst ook nog verder gaan dan de ministeriele diploma-eisen. “Bedrijven willen zich onderscheiden van hun concurrenten en doen dat ondermeer door het niveau van hun medewerkers. Ze vragen dan iets meer van de opleiding en ook daar kunnen we voor zorgen.†Helicon Bedrijfsopleidingen heeft dus nooit een kant-en-klaar opleidingspakket op de plank liggen. “En dat is vrij ongebruikelijk binnen de huidige onderwijssystematiekâ€, aldus Demarteau, “echter bij ons is het onderwijssysteem ondergeschikt aan de bedrijfscompetenties. Helicon is een aanjager van didactische vernieuwing, we bedenken continue nieuwe concepten en groeien met onze opdrachtgevers mee.â€
De opdrachtgevers van Helicon Bedrijfsopleidingen zijn behalve in de eerder genoemde sectoren sociale werkvoorziening, greenportbusiness, recreatie, wellness en horeca ook actief in de food, retail, logistiek en de groene leefomgeving. “Wij leiden medewerkers op die afkomstig zijn van bedrijven door het hele land.†Dat de opleidingscentra van Helicon met name gevestigd zijn in het zuiden (Noord-Brabant) en oosten (Gelderland) van ons land is daarbij geen probleem. “Het opleiden gebeurt zoveel mogelijk in het bedrijf zelf, maar als reisafstanden soms echt te ver zijn, bieden we ook de mogelijkheid tot e-learning. Dat kan prima, want degene die de opleiding volgt, heeft altijd een direct aanspreekpunt waarmee hij persoonlijk contact heeft. De echte opleiders zijn namelijk de begeleiders op de werkvloer. Die persoon is hun coach, degene bij wie ze met hun vragen terecht kunnen. Ook voor die begeleiders verzorgen wij opleidingtrajecten. Wij leiden dus ook de opleider op.â€
Gedragsverandering
Helicon is absoluut een koploper als het gaat om bedrijfsopleidingen. Friesen: “Dat zien we aan de reacties van onze opdrachtgevers. Bedrijven hebben een bepaalde verwachting van ons en wij scoren altijd boven verwachting! Dat komt omdat wij niet alleen kennis en ervaring hebben op het gebied van opleiden, maar ook van de sectoren waarin we actief zijn. Wij kennen de markt en volgen de ontwikkelingen op de voet.†Opleiden is volgens Helicon veel meer dan iemand een dagje naar een cursus sturen. “Medewerkers kunnen in theorie wel iets leren, maar een dag later gaan ze gewoon weer op de oude voet verder. Opleiden heeft te maken met een proces van gedragsverandering binnen een bedrijf. Dat begint met voorbeeldgedrag van de leidinggevenden, vandaar dat wij meestal een hele afdeling of bedrijf betrekken bij een opleidingstraject.â€
“Opleiden is niet alleen noodzakelijkâ€, besluiten de opleidingsspecialisten van Helicon Bedrijfsopleidingen, “het is ook leuk. Iedereen vindt het leuk om zichzelf te ontwikkelen en iedereen kán zich ook ontwikkelen.†Echter, hoe leuk en interessant het opleidingstraject zelf ook is, uiteindelijk draait het maar om één ding. “Het diploma. Iedere uitreiking is toch weer een mooi en bijzonder moment!â€
www.helicon.nl/bedrijfsopleidingen
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2010
Oost-Gelderland Business
Financieel Advies
Autodealers
Algemeen
VNO-NCW Midden
Jhr. Mr. G.W. Molleruslaan 41
7316 AR Apeldoorn
T 055 5222606
F 055 5214985
info@vno-ncwmidden.nl
www.vno-ncwmidden.nl
Kamer van Koophandel
Ondernemingscentrum
Achterhoek
Koopmanslaan 3
7005 BK Doetinchem
T 026 3538888 • F 0314 373667
www.kvk.nl
Rabobank Graafschap Midden
Terborgseweg 25
7001 GM Doetinchem
T 0314 639499
www.rabobank.nl
Autopalace Doetinchem
Plakhorstweg 1-3
7008 AS Doetinchem
T 0314 341600
F 0314 344578
info@auto-palace.nl
www.auto-palace.nl
BonsenReuling Accountants
Van der Meer
de Walcherenstraat 2a
7131 EN Lichtenvoorde
T 0544 393333
lichtenvoorde@bonsenreuling.nl
www.bonsenreuling.nl
Autobedrijf Bloemenkamp BV
Meesterstraat 22-26
7001 HC Doetinchem
T 0314 326351
F 0314 333617
info@bloemenkamp.bmw-net.nl
www.bloemenkamp.nl
Incentives • Teambuilding • Handelsreizen
Jubileumreizen • Beursreizen • Dealerreizen
Automobielbedrijf Ten Have
Logistiekweg 32
7007 CJ Doetinchem
T 0314 322611
F 0314 322686
info@tenhavedoetinchem.nl
www.tenhavedoetinchem.nl
VTC Travel Solutions
Timp 9
6942 LH Didam
T 0316 220303
F 0316 220343
welcome@vtc-travelsolutions.nl
www.vtc-travelsolutions.nl
Training en coaching
Coaching XL
Hogeweide 10B
7005 AV Doetinchem
T 0314 390228
F 0314 390431
info@coachingxl.nl
www.coachingxl.nl
Helmink woon Techniek B.V.
Fabriekstraat 30
7005 AR Doetinchem
T 0314 370450
info@ht-woontechniek.nl
www.ht-woontechniek.nl
RREM / coaching en passie
Koppels 17
7006 AN Doetinchem
T 0314 36 20 80
info@rrem.nl • www.rrem.nl
RREM voor klantgedreven
verkoop met Passie!
Service Rubriek
Office
ICT
A & M ImpacT
Innovatieweg 26-03
7007 CD Doetinchem
T 0314 368160
F 0314 368161
info@am-impact.nl
www.am-impact.nl
Locaties
Terborgse Handels
Onderneming B.V.
Ettensestraat 19
7061 AA Terborg
T 0315 325523
F 0315 328006
info@terborgse.nl
www.terborgse.nl
Landal Stroombroek BV
Landweerswal 2
7047 CE Braamt
T 0314 365444
F 0314 365245
info@landal.com
www.landal.com
DLA / ICT
Technopark 6
7102 JM Winterswijk
T 0543 523560
F 0543 523561
info@dla.nl
www.dla.nl
Unico Scoonmaak &
Bedrijfsdiensten B.V.
Haareweg 85-87
7009 EB Doetinchem
T 0314 641644
F 0314 641648
info@unicoschoonmaak.nl
www.unicoschoonmaak.nl
Hart van Doetinchem B.V.
Rozengaardseweg 3
7001 DN Doetinchem
T 0314 323024
F 084 7115772
info@hartvandoetinchem.nl
www.hartvandoetinchem.nl
System Floor Technics BV
Voltastraat 82
7006 RW Doetinchem
T 0314 327575
info@systemfloortechnics.nl
www.systemfloortechnics.nl
Uw bedrijf op deze plek?
Neem dan contact op met
Ton Niesink, tel. 06-33307044
Restaurant Hotel Landgoed Montferland
Montferland 1
7038 EB Zeddam
T 0314 651444
F 0314 652675
info@landgoed-montferland.nl
www.landgoed-montferland.nl
oost-gelderland
View archiefsystemen
Expeditieweg 9
7007 CM Doetinchem
T 0314 369200
F 0314 369201
info@view.nl
www.view.nl
Villa Ruimzicht
Ds. van Dijkweg 40
7001 CV Doetinchem
T 0314 320680
info@hotelvillaruimzicht.nl
www.hotelvillaruimzicht.nl