Social media vooral op de smartphones.
forum
Social media is
onmisbaar voor MKB
Voor de eerste keer organiseerde Oost-Gelderland Business een forum over social media, een relatief nieuw fenomeen dat ook door het MKB ontdekt is. Voor de digibeten onder ons: onder social media verstaan we platforms als Facebook, Hyves en vooral Twitter en LinkedIn. Het zijn kanalen waarmee heel snel gecommuniceerd kan worden. Welke mogelijkheden dat biedt aan ondernemer? We vroegen het aan zes Achterhoekse ondernemers. Ook voor dit forum konden we weer terecht bij restaurant ‘Hart van Doetinchem’ .
Het forum vindt plaats in de sfeervolle vergaderruimte en begint met een kort voorstelrondje: Namens transportonderneming Wim Bosman Groep is Mario Schoofs aanwezig. Hij zit naast Denny ten Camp van Lodder-Dales accountants. Ook heeft advocatenkantoor JPR gereageerd en wordt vertegenwoordigd door Marjolein van Leeuwen. Aan de andere kant van de tafel zitten ook drie deelnemers. Het zijn Henk Vellekoop van reisorganisatie Travel Solutions, Sandra Luijmes van advies- en trainingsbureau Vitamee en de laatste deelnemer is Jeroen Berends van Business Point Telecom.
Integratie
Voordat we een aantal deelaspecten bespreken, zijn we benieuwd of social media al onderdeel uitmaakt van de communicatiestrategie bij de diverse bedrijven. Berends: “ Wij hebben een aantal maanden geleden de eerste stappen gezet. We gebruiken social media om korte nieuwberichten naar onze klanten te communiceren. Vroeger gebruikten we daar de traditionele nieuwsbrief voor, maar dit is natuurlijk een prachtige en interactieve manier van marketing.†Zijn buurvrouw van Vitamee knikt instemmend. “Kennisdelen, daar gaat het om. Ik heb twee twitter-accountants, die ik qua gebruik geheel gescheiden houd. Ik vind het zelf namelijk ook vervelend om commerciële boodschappen op mijn Twitter te ontvangen.â€
Ten Camp gebruikt vooral Linked-In. “Ook ik probeer om zakelijk en privé gescheiden te houden, al merk ik dat een en ander heel veel raakvlakken heeft. Ik gebruik nog geen Facebook. Misschien moet ik me er nog wat beter in verdiepen, maar in mijn optiek is Facebook (en ook Hyves) vooral nog een speeltje; leuk, maar zeker niet noodzakelijk.†Twitter is populair onder de deelnemers. Ook Vellekoop gebruikt dit snelle medium. “Het is een prachtig middel om je netwerk uit te breiden. Dat geldt ook voor LinkedIn. Bij VTC speelt de link van sociale media met onze website een hele belangrijke rol. Door op Linkedin, Twitter, Facebook en ook You Tube naar de website te verwijzen, maar ook door de social media zelf op te nemen op de website creëer je meerwaarde.â€
“Je kan nieuwe ontwikkelingen niet negeren. Je moet er simpelweg iets meeâ€, aldus Van Leeuwen van JPR. “Social media is wat ons betreft een antenne die aangeeft hoe men over ons denkt. Ons kantoor heeft social media nog niet volledig geïmplementeerd maar er wordt aan gewerkt. We hebben alle mogelijkheden laten inventariseren en daaruit is een advies voortgevloeid dat we nu uitwerken. We zijn in elk geval al begonnen met Youtube. Door het grote bereik is het een mooie etalage voor een bedrijfsfilm.†Voor Schoofs is het nieuwe fenomeen nu al een ‘must have’. “Zoeken en gevonden worden, daar draait het om. Als Twitter daarbij helpt, doen we mee. Als Facebook blijkt te werken, maken wij een account aan. Het werkt aanwijsbaar en ik ben ervan overtuigd dat je er geld mee kan verdienen.â€
Op het punt van geld verdienen komen we later nog terug. Berends reageert eerst nog op het punt van de communicatiefunctie die social media overduidelijk heeft. “Web care is een term die ik graag wil noemen. Vroeger reageerde je op vragen en opmerkingen via de mail. Nu kan je direct en een-op-een communiceren. Wat dat betreft neemt social media al een deel van e-mail over.†Hij krijgt bijval van Van Leeuwen. “Kijk naar de kwestie rondom Youp van het Hek en T-Mobile. Via social media kan je als bedrijf veel meer uitleg geven over beleid en negatieve uitlatingen kan je veel sneller pareren. Als je vroeger negatief in het nieuws kwam, kon je enkel een persbericht de deur uit doen.â€
Web care is wat dat betreft een manier waarop social media zich daadwerkelijk terugbetaalt, meent Luijmes. Imagoschade kan immers veel geld kosten. “Je wil als bedrijf ‘ on the top of the mind’ zitten.
Geld
Verdien je met social media daadwerkelijk geld? Voor veel ondernemers is dat dé cruciale vraag. Medewerkers kosten geld, dus heeft het zin om ze te laten Twitteren en Facebooken? Helaas hebben de deelnemers geen eenduidig antwoord op die vraag. Over het tijdsaspect wil Vellekoop wel wat zeggen: “Social media moet integraal onderdeel worden van je werkdag, naast e-mail checken, bellen en netwerken. Heb je het idee dat het je veel meer tijd kost en levert het niet voldoende op, dan doe je iets niet goed, moet je er mee stoppen, ga iets anders doen. Hoe meer ruchtbaarheid je geeft, hoe eerder mensen naar je site komen, wat commercieel interessant is.†Anderen aan tafel zijn stelliger. Voor Schoofs is het zonneklaar dat social media zich in harde munt terugbetaalt. “Wij hebben een aantal keren zaken gedaan, welke waren gebaseerd op de contacten opgedaan via de sociale media. Je leert elkaar sneller kennen en dat leidt eerder tot een concrete deal.â€
Branche
We komen te spreken over de vraag of het gebruik van social media in de ene branche beter toepasbaar is dan in de andere. Het spreekt voor zich dat een reisbureau voordeel heeft doordat je reisverhalen en foto’s kan publiceren. Maar hoe zit het bijvoorbeeld bij accountants en advocaten? Eerst Ten Camp: “Wij zijn weliswaar overtuigd van de mogelijkheden die social media bieden, maar wat je doet moet je ook goed doen. Wij leveren niet sec aan consumenten, dus onze uitingen zijn per definitie zakelijk van aard. Wie zit er te wachten op fiscale tips via LinkedIn of tweets over belastingaangifte? Dat is de vraag die wij ons stellen. Blijft natuurlijk staan dat we onszelf via bijvoorbeeld Linked-In wel goed kunnen profileren als bedrijf.†Schoofs reageert: “Jullie hebben wel een nieuwsbrief die per mail wordt verstuurd. Die boodschap blijft hetzelfde, alleen gebruik je een ander medium. Het verschil is dat mensen nu direct kunnen reageren. Ik zie alleen maar voordelen.â€
Bij JPR advocaten spelen andere overwegingen, voornamelijk ethisch en juridisch van aard. Van Leeuwen legt uit. “Voor advocaten gelden strenge regels wat betreft gedrag en voorkomen. Zowel in het echte leven als ook online hebben we ons netjes te gedragen. Hoewel die term op verschillende manieren te interpreteren is, kan dat een oorzaak zijn waarom de advocatuur terughoudend is met social media. Bovendien hebben we een geheimhoudingsplicht en kunnen we niet zomaar alles dat wij doen op internet plaatsen. Wat voor ons overblijft is met name imago building.
Zoals bijvoorbeeld via Youtube laten zien wie en wat je bent.†Luijmes vindt dat geen reden om niet mee te doen. “Ook ik heb me te houden aan fatsoensnormen en ook ik ben afhankelijk van mijn klanten. Als ik domme dingen doe of zeg, kan ik morgen mijn bedrijf opdoeken. Wat ik bedoel: het biedt juist kansen die je voorheen niet had.â€
‘Social media moet
integraal onderdeel worden van je
werkdag, naast e-mail checken, bellen
en netwerken’
Personeel
Voordat we naar een rondje toekomstverwachtingen gaan, bespreekt het gezelschap nog een paar deelaspecten van de voordelen die social media biedt. Neem personeelsbeleid; via Facebook en Linked-In kan je heel gemakkelijk nieuwe collega’s vinden. Iedereen is het daarmee eens, maar niet iedereen gebruikt het. Berends: “Bij ons is het verloop niet heel hoog, dus is er niet echt behoefte aan nieuw personeel. Ik maak me in dit verband wel zorgen over hoe gemakkelijk jongeren zijn in het prijsgeven van informatie. Rare foto’s in dronken toestand zijn zo gemakkelijk online gezet. Maar ja, zie ze er daarna nog maar eens af te krijgen. Voor je carrière kan dat enorm schadelijk zijn.†Vellekoop ziet goede mogelijkheden op bijvoorbeeld LinkedIn om nieuw personeel te vinden en te ‘scannen’. “Het is natuurlijk prachtig dat je zijn of haar netwerk kan zien. Is dat interessant, dan heeft zo iemand natuurlijk een streepje voor.†Op die manier heeft social media niet alleen een zoek-, maar ook een controlefunctie. Ten Camp: “Onze afdeling P en O gebruikt Facebook, Hyves en andere profielensites om eens te kijken wat voor vlees we in de kuip hebben. Sollicitanten gaan op die manier al door een eerste screening. Enorm handig toch?â€
Toekomstverwachtingen
We eindigen het forum met een rondje toekomstverwachtingen. Welke trends zetten door en wat zal het niet halen? Schoofs trapt af: “Communicatie wordt nog transparanter dan het nu al is. Facebook, Hyves en nu weer Google Plus. Ik denk ook dat applicaties zoals videovergaderen steeds meer gebruikt zullen worden.†Ten Camp: “Ik verwacht dat diverse platforms zullen worden geintregreerd in één applicatie. Het is een ontwikkeling die ik van harte toejuich.†Van Leeuwen: “Bedrijfscommunicatie wordt sneller en assertiever. Je moet sneller reageren en het is allemaal veel directer. Ik denk dat niet alle platforms blijven. Kijk wat er is gebeurd met de ‘ouderwetse’ chatboxen en ICQ. Sommige applicaties zullen weer verdwijnen.â€
“Social Media blijft en zal alleen maar geavanceerder wordenâ€, zo is de overtuiging van Vellekoop. Hij is blij met alle ontwikkelingen, maar adviseert wel om voorzichtig om te gaan met persoonlijke gegevens. “Wees je bewust van het feit dat commerciële bedrijven achter bijvoorbeeld Facebook ook niet dom zijn. Het draait om veel geld. Dis wees slim, want dat zijn zij ook.â€
Voor Luijmes blijft face-to-face contact belangrijk en dat wordt juist gestimuleerd door social media op de juiste manier te gebruiken. “Ik verwacht dat videoconferencing een vlucht zal nemen. Skype staat nog in de kinderschoenen maar dat gaat veranderen.†Het laatste woord is voor Berends. “De naam die we eraan geven zal steeds veranderen. Icq werd MSN, Hyves wordt Facebook en met Google Plus krijgen we we weer iets nieuws. We gaan nog heel veel mooie dingen meemaken, en als speler in de telecom is dat voor ons natuurlijk prachtig.â€
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011
Mario Schoofs
Denny ten Camp
Marjolein van Leeuwen
Sandra Luijmes
Jeroen Berends
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011
Henk Vellekoop