De Glazen Campus in de Achterhoek

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 4 2011

De glazen campus

in de Achterhoek

trends

De Achterhoek is een fantastische regio voor wonen, werken en recreëren. Toch heeft het gebied te maken met krimp; een vergrijzende bevolking in combinatie met jongeren die wegtrekken om elders te wonen of te studeren. Vandaar dat de Regio Achterhoek het initiatief nam tot het project ‘De Glazen Campus’, waarbij zeven briljante studenten met ‘roots’ in de Achterhoek, brainstormden over dit vraagstuk. Het evenement vond begin september plaats.

Oost-Gelderland Business blikt terug met Dio Simmelink, een van de twee compagnons binnen het bedrijf The Freshmen Group. Zij waren verantwoordelijk voor het creatieve proces achter het project. Hij begint met een stukje voorgeschiedenis. “ De Regio Achterhoek wil de krimp het hoofd bieden en zocht in dat kader een project dat veel publiciteit zou genereren. Ze kwamen uiteindelijk terecht bij het Centrum voor Jong Ondernemerschap, waar men toevallig bezig was met het uitwerken van een idee rondom een businessgame voor studenten en Achterhoekse bedrijven. Uiteindelijk is het idee bij Valentijn Bouwman (compagnon; red) en mij neergelegd. Wij vormen samen het bedrijf The Freshmen Group.”

Glazen campus

The Freshmen Group brengt talentvolle en creatieve geesten bij elkaar, die innovatieve concepten ontwikkelen voor het bedrijfsleven. Zo is het idee van de glazen campus verder ontwikkeld. Simmelink: “We hebben zeven slimme jonge Achterhoekers gevraagd om te brainstormen over hoe we jongeren behouden voor de regio. Het zijn stuk voor stuk mensen die vanuit een bepaalde invalshoek input kunnen geven.” Tijdens de stadsfeesten begin september in Doetinchem, zijn zij ‘opgesloten’ in een glazen campus, om samen nieuwe initiatieven te bedenken. Het publiek kon via sms, twitter en via briefjes op de ramen hun mening geven. De resultaten worden gepresenteerd tijdens een speciaal congres.

Vervolg

“Wat ons betreft blijft het niet bij deze actie, maar komt er een concreet vervolg”, aldus Simmelink. We hebben ideeën ontwikkeld over wonen, uitgaan, werken en onderwijs. Als we alle ideeën kunnen vertalen in concreet beleid, weet ik zeker dat de Achterhoek een sterke economische regio blijft. Er zijn fantastische bedrijven die al hebben aangegeven mee te willen denken. Zo volgt er nog een zakelijke speed date, waarbij studenten en bedrijven aan elkaar worden voorgesteld. Wat de zeven jongeren betreft. Het zijn stuk voor stuk mensen die iets bijzonders hebben gedaan en weten hoe ze hun hersens moeten gebruiken.”

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011

We hebben een aantal jongeren uit het team gevraagd waarom ze mee deden met het project.

Naam: Jessica Meijer

Leeftijd:17

Gevraagd wegens: geslaagd

met topcijfers op het vwo, talent voor musicals

Opgegroeid in: Doetinchem

Maakt zich sterk voor: meer

uitgaansmogelijkheden, betere

onderwijsfaciliteiten

Binding met de Achterhoek:

geboren en getogen

Naam: Kwinten Sliepen

Leeftijd: 24

Gevraagd wegens: promotieonderzoek naar HIV op het AMC

in Amsterdam

Opgegroeid in: Doetinchem

Maakt zich sterk voor: meer

(technische) banen voor hoger

opgeleiden en beter onderwijs 

Binding met de Achterhoek: opgegroeid (kleuterschool tot en met middelbare school) en regelmatig terug voor familie en vrienden

Naam: Jesse Sanders

leeftijd: 23

Gevraagd wegens: het succesvol ondernemen in de Achterhoek op jonge leeftijd.

Opgegroeid in: ‘s-Heerenberg

Maakt zich sterk voor: creatieve oplossingen in de Achterhoek.

Binding met de Achterhoek:

blijven toch je roots.

Naam: Anne de Blok.

Leeftijd: 21 jaar.

Gevraagd wegens: haar

journalistieke verdiensten.

Opgegroeid in: Varsseveld

Binding met de Achterhoek:

niet meer dan dat ik er geboren

en getogen ben.

Maakt zich sterk voor: het ondersteunen van dergelijke initiatieven als ‘de Glazen Campus’.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media