De glazen campus
in de Achterhoek
trends
De Achterhoek is een fantastische regio voor wonen, werken en recreëren. Toch heeft het gebied te maken met krimp; een vergrijzende bevolking in combinatie met jongeren die wegtrekken om elders te wonen of te studeren. Vandaar dat de Regio Achterhoek het initiatief nam tot het project ‘De Glazen Campus’, waarbij zeven briljante studenten met ‘roots’ in de Achterhoek, brainstormden over dit vraagstuk. Het evenement vond begin september plaats.
Oost-Gelderland Business blikt terug met Dio Simmelink, een van de twee compagnons binnen het bedrijf The Freshmen Group. Zij waren verantwoordelijk voor het creatieve proces achter het project. Hij begint met een stukje voorgeschiedenis. “ De Regio Achterhoek wil de krimp het hoofd bieden en zocht in dat kader een project dat veel publiciteit zou genereren. Ze kwamen uiteindelijk terecht bij het Centrum voor Jong Ondernemerschap, waar men toevallig bezig was met het uitwerken van een idee rondom een businessgame voor studenten en Achterhoekse bedrijven. Uiteindelijk is het idee bij Valentijn Bouwman (compagnon; red) en mij neergelegd. Wij vormen samen het bedrijf The Freshmen Group.â€
Glazen campus
The Freshmen Group brengt talentvolle en creatieve geesten bij elkaar, die innovatieve concepten ontwikkelen voor het bedrijfsleven. Zo is het idee van de glazen campus verder ontwikkeld. Simmelink: “We hebben zeven slimme jonge Achterhoekers gevraagd om te brainstormen over hoe we jongeren behouden voor de regio. Het zijn stuk voor stuk mensen die vanuit een bepaalde invalshoek input kunnen geven.†Tijdens de stadsfeesten begin september in Doetinchem, zijn zij ‘opgesloten’ in een glazen campus, om samen nieuwe initiatieven te bedenken. Het publiek kon via sms, twitter en via briefjes op de ramen hun mening geven. De resultaten worden gepresenteerd tijdens een speciaal congres.
Vervolg
“Wat ons betreft blijft het niet bij deze actie, maar komt er een concreet vervolgâ€, aldus Simmelink. We hebben ideeën ontwikkeld over wonen, uitgaan, werken en onderwijs. Als we alle ideeën kunnen vertalen in concreet beleid, weet ik zeker dat de Achterhoek een sterke economische regio blijft. Er zijn fantastische bedrijven die al hebben aangegeven mee te willen denken. Zo volgt er nog een zakelijke speed date, waarbij studenten en bedrijven aan elkaar worden voorgesteld. Wat de zeven jongeren betreft. Het zijn stuk voor stuk mensen die iets bijzonders hebben gedaan en weten hoe ze hun hersens moeten gebruiken.â€
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011
oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011
We hebben een aantal jongeren uit het team gevraagd waarom ze mee deden met het project.
Naam: Jessica Meijer
Leeftijd:17
Gevraagd wegens: geslaagd
met topcijfers op het vwo, talent voor musicals
Opgegroeid in: Doetinchem
Maakt zich sterk voor: meer
uitgaansmogelijkheden, betere
onderwijsfaciliteiten
Binding met de Achterhoek:
geboren en getogen
Naam: Kwinten Sliepen
Leeftijd: 24
Gevraagd wegens: promotieonderzoek naar HIV op het AMC
in Amsterdam
Opgegroeid in: Doetinchem
Maakt zich sterk voor: meer
(technische) banen voor hoger
opgeleiden en beter onderwijs
Binding met de Achterhoek: opgegroeid (kleuterschool tot en met middelbare school) en regelmatig terug voor familie en vrienden
Naam: Jesse Sanders
leeftijd: 23
Gevraagd wegens: het succesvol ondernemen in de Achterhoek op jonge leeftijd.
Opgegroeid in: ‘s-Heerenberg
Maakt zich sterk voor: creatieve oplossingen in de Achterhoek.
Binding met de Achterhoek:
blijven toch je roots.
Naam: Anne de Blok.
Leeftijd: 21 jaar.
Gevraagd wegens: haar
journalistieke verdiensten.
Opgegroeid in: Varsseveld
Binding met de Achterhoek:
niet meer dan dat ik er geboren
en getogen ben.
Maakt zich sterk voor: het ondersteunen van dergelijke initiatieven als ‘de Glazen Campus’.