Coverstory: Boschland Accountants: klaar voor de toekomst

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 4 2011

coverstory

Boschland klaar

voor de toekomst

Het pand ruikt en voelt nog nieuw, hoewel de architect zijn best heeft gedaan om al iets aan inrichting en aankleding te doen. Aan de muren hangt moderne kunst, het trappenhuis wordt verlicht door fraaie designlampen en links en rechts staat fleurig groen in grote bakken. Kantoormanager Marco Bos leidt ons rond. “Hier stond ooit een woonhuis maar dat is volledig tegen de vlakte gegaan. Er staat nu een volledig nieuw vrijstaand kantoorpand dat heel toekomstbestendig is. Boschland Keijenborg telt 16 medewerkers, maar we hebben ruimte voor meer. We zijn dus klaar voor de groei of overname.”

Landelijk

De accountants van Boschland zijn erin geslaagd om een pand te realiseren dat past bij de landelijke uitstraling van

Keijenborg. Een fraaie oprit, weelderig groen, op de eerste etage een heus balkon en een fraai puntdak maken het geheel compleet. Het gebouw telt drie verdiepingen met overal ruime kamers en een aantal flexwerkplekken. Bos lacht: “Tja zeker nu is het erg rustig. Het is niet alleen heel vroeg in de ochtend, ook is het natuurlijk vakantie. Zoals al eerder gezegd hebben we het gebouw ontworpen met het oog op mogelijke uitbreiding. Dat kan gaan om meer personeel of misschien zelfs wel een overname.” De derde verdieping telt een zaaltje, dat nu nog leegstaat. Het is een mooie ruimte voor bijvoorbeeld presentaties en seminars. De onofficiële hoofdvestiging is Ede, maar voor een bijeenkomst met meerdere collega’s is dit een prima ruimte.”

Vestigingsplaats

Het project heeft wel enige voeten in de aarde gehad, zo vertelt Bos. “We hebben overwogen om naar Doetinchem of Zutphen te verhuizen, maar al onze klanten zitten hier. Het was een kwestie van nieuwbouw of verhuizen naar een bestaand pand. Nu is er in Hengelo gewoon weinig aanbod, dus lag het voor de hand om iets heel nieuws neer te zetten. Na lang wikken en wegen hebben we de vergunning gekregen en vorig jaar september ging de eerste paal de grond in. Ik ben blij dat het precies is geworden wat wij voor ogen hadden; een fraai pand dat landschappelijk ingepast is en dat veel open ruimte en veel glas heeft. Rondom is veel groen, zodat collega’s tussen de middag even lekker kunnen uitwaaien.” De nieuwbouw heeft overigens ook consequenties gehad voor de vestigingsplaats. “We zaten eerst in Hengelo en nu in Keijenborg. Bijzonder, want onze buren zitten gewoon in Hengelo Gld. De grens loopt bij wijze van spreken dwars door ons pand.”

Nieuw product

Hoewel het zomertijd is, staat men bij Boschland niet stil. Sterker nog, op het moment van schrijven zijn Bos en zijn collega’s bezig met de introductie van een nieuwe dienst. Het heet Management Kompas Systeem en het beschrijft een methode om inzicht (in 1 of 2 A4’tjes) te krijgen in wat een verschuiving in productieve uren voor invloed hebben op het jaarresultaat en wat dit betekent voor de calculaties op basis van variabele kosten. Menig bedrijf heeft amper zicht op hoeveel declarabele uren er daadwerkelijk zijn en hoe dat doorwerkt op de jaaromzet. Bos legt uit: “Deze tool is ideaal voor bedrijven waar mensen werken op basis van uren. Ik noem installateurs, schilders en bouwbedrijven. Echter ook binnen de ICT werkt men op basis van declarabele uren. We merken dat ondernemers worstelen met het inzichtelijk maken en houden van de uren. En dat terwijl deze informatie van cruciaal belang is.” Er is documentatie/presentatie materiaal ontwikkeld en Bos en zijn collega’s gaan vanaf nu bijeenkomsten organiseren met deze dienst als onderwerp.

Social media

Naast een nieuw pand en dito product is Boschland ook op andere terreinen aan het innoveren. We praten met Bos over het fenomeen social media. Een onderwerp dat ‘hot’ is, maar waar veel ondernemers nog mee worstelen. Ook Boschland, zo geeft Bos eerlijk toe. “Wij zijn ervan overtuigd dat we er ‘iets’ mee moeten, maar wat? Binnen de club hebben we een werkgroepje ingesteld dat na de zomer met een voorstel komt. Vergeet niet dat de accountancy veelal bestaat uit mensen die deze digitale revolutie net gemist hebben. We hebben allemaal een mobiel en privé zal er zeker wel getwitterd en gefacebooked worden, maar als kantoor hebben we nog geen beleid. De werkgroep bestaat uit jongere medewerkers die op de hoogte zijn van alle mogelijkheden en ontwikkelingen. Ik ben benieuwd waar ze mee komen want ik sta er zeker voor open.”

Toekomst

Aan het eind van het interview blikt Bos vooruit en analyseert ‘zijn’ branche. “We hebben als Boschland een sprong vooruit gemaakt. Dat is niet alleen mooi, het is ook een noodzaak. Wil je bijblijven, dan moet je investeren in personeel, huisvesting en zaken als dure software. Wij kunnen dat blijven doen omdat Boschland van oudsher een stevige basis in Hengelo heeft en we hebben een traditie als het gaat om agrarische klanten.

Ons kantoor heeft in de loop der jaren veel kennis opgedaan en dat loont. Wat dat betreft zijn we een beetje een ‘buitenbeentje’ naast de drie overige vestigingen. Natuurlijk zijn alle relaties ons even lief, maar met de boeren, tuinders en andere bedrijven in de agrarische sector heeft Boschland in Keijenborg een speciale band. Het is niet voor niets dat we specialisten in huis hebben die een achtergrond hebben in de agrarische sector. Mensen die bijvoorbeeld afgestudeerd zijn aan de hogere agrarische scholen in Nederland. Zolang wij als kantoor blijven investeren in kennis en mensen, weet ik zeker dat we ook op deze plek weer een mooie toekomst tegemoet gaan.”

Het heeft even geduurd, maar sinds een maand of twee is

Boschland Accountants een nieuw kantoorpand rijker. Boschland

Keijenborg om precies te zijn. Toen enkele jaren geleden bleek dat het pand in Hengelo (Gelderland; red) verkocht zou worden, is men hard bezig gegaan met de bouw van een gloednieuw kantoorpand, even buiten het centrum. En nu is het zover; de officiële opening is geweest, de laatste kinderziektes zijn verholpen en dus is het tijd voor een gesprek met kantoormanager Marco Bos.

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011

Boschland is klaar voor de toekomst

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011

Een moderne inrichting

Aanzicht vanaf buiten

De bouw heeft lang geduurd

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media