Huntenkring Businessclub

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 4 2011

fotografie Guido Pelgrim

businessclub

Geslaagde openingsavond Huntenpop Festival 2011

We lopen over het terrein gezamenlijk naar de DRU-fabriek, waar tijdens de borrel iedereen elkaar na de vakantie weer treft. De sfeer die hier heerst zie je terug in het festival: ongedwongen en informeel. De opkomst is groot; de Huntenkring business club groeit gestaag en dat is vanavond goed te zien. De zaal zit goed vol en Geert Teunissen opent traditiegetrouw de avond. Walter Hendrixen vertelt ons over Huntenpop nieuwe stijl. Niet alleen het gezicht van Huntenpop is veranderd. Het bestuur dat eerder zowel Huntenpop als de Huntenkring aanstuurde, heeft zijn krachten verdeeld over twee besturen.

Het Huntenpopbestuur is verjongd door een nieuwe lichting specialisten en bij Huntenkring wordt hard gewerkt aan vernieuwing en verbetering. Walter vraagt ons daarom een enquête in te vullen, waarin wij onze feedback kunnen geven. We zijn tenslotte zelf de motor achter het geheel. Het ‘on Tour’ concept, waarbij de businessclub op bezoek gaat bij bedrijven, was afgelopen jaar een daverend succes. De Huntenkring business club is de grootste sponsor van het festival en het bestuur zoekt daarom ook naar een aantal grote sponsoren voor verbreding van het financiële draagvlak.

Dienstverlenend werken

Teunissen interviewt de directeur van Amphion, Charles Droste. Hij heeft een indrukwekkend curriculum. Hij werkte bij Carré, de Lampegiet en Theaterfabriek Amsterdam voordat hij de stap nam naar Amphion. Teunissen vraagt Droste hoe hij mensen in de stoelen krijgt in een tijd dat zij hun hand op de knip houden. “In betere tijden stuurden schouwburgen een programmamagazine waar abonnementen konden worden gekocht of kaarten worden besteld. De voorverkoop is landelijk gedaald en deze ontwikkeling vraagt om nieuwe ideeën.” Hoe pak je dat aan? Droste: “Door dienstverlenend te zijn. Voldoen aan de vraag van het publiek om bepaalde populaire artiesten te boeken en bereikbaar te zijn met een digitaal loket waar je je eigen zitplaats kunt uitkiezen.” De social media worden niet geschuwd; ook Amphion twittert en is op diverse fora te vinden. Het belang van social media onderschrijft hij met een voorbeeld over een theatervoorstelling in Amsterdam, waarvan de bezoekersaantallen niet hoog werden ingeschat. De voorstelling werd via social media echter geprezen en de kaartverkoop steeg navenant. Daar kan de krant niet tegenop.

Op de vraag over hoge kaartprijzen legt Droste uit: “Artiesten krijgen, afhankelijk van naam en faam, het grootste deel van de opbrengsten. Daarnaast moet een theater garanties afgeven aan producenten. Als de kaartverkoop niet gaat zoals verwacht, dan is het risico voor het theater.”

Een theater werkt op verschillende fronten: “Net zoals de bezoeker zich welkom voelt door een vriendelijke, warme ontvangst, wil een artiest zich ook prettig voelen door een welwillende techniek of service achter de schermen. In beide gevallen geldt: doe je het goed, dan komen ze graag weer terug.”

Nieuw Amphion?

Op de vraag waarom niet gekozen is voor ‘Het nieuwe Amphion’ noemt Droste het voorbeeld van Luxor in Rotterdam. “Het is heel simpel. Wij zijn verhuisd en er is dus maar één theater, namelijk Amphion. In Rotterdam zijn het twee theaters: het oude en het nieuwe Luxor.” Het programma wordt afgesloten met een vragenrondje en daarna duikt iedereen na een verrukkelijk buffet het feestgedruis in (met dank aan Het Schaftlokaal dat de catering op voortreffelijke wijze verzorgde).

Eindelijk is het zover: de openingsavond van Huntenpop. De gemeente Oude IJsselstreek trakteert ons op een glaasje champagne en we krijgen een rondleiding over het terrein, dat ieder jaar weer professioneler oogt. Niet alleen de grote namen die komen optreden, maar ook een nieuwe huisstijl kleurt het festivalterrein. De diversiteit aan podia, tenten, markt en festivalattracties voorspellen een succesvol festival.

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011

Enthousiast weerzien na de vakantie

Netwerken op een wel hele bijzondere locatie

Geert Teunisseen (r) en Charles Droste (l)

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011

Data Huntenkring on Tour 2011/2012

Di 4 okt: Terborgse

Wijncentrale - Terborg

Di 6 dec: Veiligheidsgroep Oost-Nederland - Baak

Do 29 dec: Eindejaarsbijeenkomst - Didam  in samenwerking met Bakkerij Paul Berntsen & Ellen’s Restaurant, Zelhem

Di 7 feb: (onder voorbehoud) Huntenkring BC- Beurs Landal Stroombroek - Doetinchem

Di 3 apr: (onder voorbehoud) MSM Woon Boulevard - Ulft,

Di 5 jun: (onder voorbehoud) Lodder-Dales Adviseurs B.V. - Doetinchem

Vrij 10 aug: (onder voorbehoud) Opening Huntenpop Festival - DRU-Fabriek - Ulft

Mocht u ook een presentatie willen geven of lid worden van de Huntenkring, stuur een mail naar info@huntenkringbc.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media