Voor u beantwoord

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 4 2011

voor u beantwoord

Het

antwoord

Petra Hengevelt

Haaring-Hengevelt

Makelaardij

Zorgen dat je gevonden wordt is zeer belangrijk in de makelaardij. Je moet wel weten wie je klant is en welke behoefte hij of zij heeft. Op Google, op Funda en op sociale netwerken als LinkedIn en Twitter moet je zorgen dat je gevonden wordt. Google heeft een enorm aandeel en bekendheid. Iedereen kent en gebruikt het. De rol die weblogs, online advertenties en social networks daarin hebben is groot. LinkedIn en Twitter kunnen voor makelaars de communicatiemogelijkheden enorm vergroten. Met dit soort nieuwe media bereikt de makelaar mensen met wie wij normaal niet in contact zouden zijn gekomen. Twitter kan een rol spelen als communicatiemiddel met potentiële klanten, het aankondigen van nieuwe woningen of het melden van een open-huizen route. De manier waarop je dit als kantoor doet, moet natuurlijk wel matchen met je persoonlijkheid en het kantoor. Het werkt niet als je als traditioneel kantoor de snelle jongen op Twitter uithangt.

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011

De vraag:

Hoe zet ik social media in voor mijn bedrijf?

Social media dringt langzaam door bij bedrijven en instellingen. Particulieren zitten al massaal op platforms als Hyves en Facebook, maar is het fenomeen ook voor bedrijven

interessant? Dat is de vraag.

Het

antwoord

Mieke Mulder

Steentjes Wolters Mulder advocaten

Social media zijn zo langzamerhand niet meer weg te denken uit het leven van de ondernemer. Er liggen zeker ook kansen. Het is daarbij wel van belang een duidelijk concept voor ogen te hebben: van welk medium ga ik gebruik maken, op welke social media is mijn doelgroep aanwezig, wil ik groepen en discussies starten? Ook is het van belang dat het doel van het gebruik helder is: acquireren en onderhouden van het zakelijke netwerk, reclame, omzetverhoging of het ‘gluren bij de buren’. Mijn indruk is dat het gebruik van social media door advocaten iets langzamer op gang komt dan het gebruik door de gemiddelde ondernemer. Binnen de advocatuur is er via LinkedIn thans een discussie gaande over het gebruik van social media. Ik verwacht dat het gebruik ook in de advocatuur zal toenemen Niet alleen via LinkedIin maar ook via weblogs en Twitter. Ook wij informeren onze volgers via ons twitter-account, zij het nog sporadisch, over bijvoorbeeld ons ondernemersspreekuur. Natuurlijk moeten wij als advocaat bij het gebruik van social media wel rekening houden met onze geheimhoudingsplicht. Ondanks alle voordelen van social media gaat er uiteindelijk niets boven persoonlijk contact. Bij ons blijft de koffie dus klaar staan.

Het

antwoord

Bap Welting

Factory4Web

Je kan er niet omheen. Overal zijn vormen van social media te zien en zelfs grote bedrijven wagen zich op dit gebied, maar zal het blijven of is het een hype?

Wij van factory4Web zijn van mening dat dit zich zal blijven doorontwikkelen. De maatschappij wil steeds meer communiceren en een band creëren en wat is beter dan je te onderscheiden op deze manier? Laat je menselijke kant zien. Om welke reden? Een tevreden klant zal niet snel over je bedrijf praten, maar een enthousiaste klant wel en we geven hier dan gelijk de mogelijkheid voor door middel van gebruik van sociale platformen. De voorwaarden om dit bereiken zijn de volgende: communicatie over en weer, betrokkenheid en identiteit. Je staat veel dichter bij je klant. Hierdoor zal de betrokkenheid toenemen, wat voor een betere identiteit zorgt. Het resultaat is gratis reclame en wie wil dat nou niet? Sociale platformen zullen komen en gaan, maar de behoefte om te communiceren zal altijd blijven. Hier in doorontwikkelen is een must.

Wilt u ook antwoord op uw vraag? Mail deze dan naar de redactie van Oost-Gelderland Business. Wij zullen zoeken naar ondernemers die uw vraag graag willen beantwoorden.

Wilt u juist antwoord geven op vragen die uw branche aangaan? Mail dan uw NAW en bedrijfsgegevens

samen met een foto van uzelf naar de redactie:

astrid@vanmunstermedia.nl

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2011

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media