sponsoring
Van crisis word je creatief
Net als het bedrijfsleven, bevindt ook de culturele sector zich in zwaar weer. Hoogste tijd voor Het Gelders Orkest om een ondernemend orkestbedrijf te worden en op vele fronten samenwerking te zoeken.
Maartje Broekhans, sinds 1 oktober 2010 zakelijk manager van Het Gelders Orkest: “Wij staat voor kwaliteit, innovatie, talentontwikkeling en inspiratie. De economische crisis en de subsidieverlaging dwingt ons om ons publieksbereik en onze maatschappelijke verankering te vergroten en te verbreden door educatie, participatie en het bereiken van nieuwe doelgroepen. Ook willen wij een efficiënt, flexibel en succesvol orkestbedrijf bouwen, waar talentvolle mensen zich thuis voelen. Deze ambities realiseren we in een uitgebreid netwerk en samen met talrijke samenwerkingspartners uit de culturele sector, het maatschappelijke veld en het bedrijfsleven.â€
Vitesse of HGO?
Wie iets heeft met klassieke muziek en in Gelderland woont, heeft iets met Het Gelders Orkest. Zo ook Frans van Leeuwen. Deze industrieel in ruste praat gepassioneerd over klassieke muziek in het algemeen en Het Gelders Orkest in het bijzonder. Hij draagt dat graag en succesvol uit binnen het bedrijfsleven: “Hoogwaardige culturele voorzieningen hebben een belangrijke toegevoegde waarde aan een leef- en werkomgeving. Stichting Partners van Het Gelders Orkest zet zich hiervoor in. Onze stichting slaat een brug tussen bedrijfsleven en HGO. Het mooie is dat deze verbinding wederzijds profijt oplevert: voor het orkest extra financiële middelen bij bijzondere activiteiten en voor de ondernemingen een uitstekende gelegenheid hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in te vullen en zich te verbinden met de kwaliteit van het orkest. Uitgangspunt blijft echter de klassieke muziek: als je liever naar voetbal kijkt, kun je beter Vitesse sponsorenâ€, grapt Van Leeuwen.
Zo draagt ook het Arnhemse Four Digits Het Gelders Orkest een warm hart toe. Rob Gietema, werkzaam bij dit internetbedrijf: “Four Digits maakt deel uit van de samenleving en wij vinden dat dit tot uiting moet komen binnen ons bedrijf. Als je het hebt over visie, noemen we ook onze betrokkenheid bij diverse maatschappelijke organisaties en instellingen, zoals Het Gelders Orkest. We begeleiden hen bij diverse webtrajecten en we geven advies over de implementatie van nieuwe technieken. We prijzen ons gelukkig als excellent partner. Four Digits wil nadrukkelijk met het gezicht naar de samenleving staan.†Ook Dirkzwager advocaten & notarissen is een goed voorbeeld van sponsoring: het kantoor heeft Het Gelders Orkest volledig geïntegreerd in hun communicatiestrategie. Daarmee straalt Dirkzwager uit zich graag te identificeren met de toonaangevende regionale culturele instellingen. Zowel in de kunst als in de advocatuur en het notariaat draait het immers om verbinding tussen mensen.
Vloeken in de kerk?
Broekhans: “Ik ben ervan overtuigd dat er door culturele instellingen zoals wij nog veel valt te winnen. Bedrijfseconomische inzichten op het gebied van strategie, marketing, efficiency kunnen nog heel veel betekenen voor symfonieorkesten. Dat vind ik al heel lang en je merkt dat in het huidige politieke klimaat steeds meer mensen dat roepen. Het kan stukken zakelijker in cultureel Nederland.†Broekhans relativeert haar opmerking direct: “Dat klinkt misschien als vloeken in de kerk, maar dat is het niet. Ik geloof oprecht in de waarde van ‘klassieke’ muziek. Muziek zal mensen altijd blijven ontroeren en zal haar bestaansrecht nooit verliezen.â€
Zoektocht
“Ik wil ons product in de basis niet veranderenâ€, vervolgt Broekhans haar pleidooi. “We zijn een symfonieorkest en hebben onszelf de taak gesteld de symfonische canon levend te houden en toegankelijk te maken, zodat zo veel mogelijk mensen ervan kunnen genieten. En we stellen daarbij zeer hoge kwaliteitseisen. We maken onze keuzes dus op artistieke gronden. Dat zal altijd zo blijven. De verandering zit voor mij veel meer in de manier waarop we ons doel bereiken. Wat voor effect heeft het als we op bepaalde plaatsen, bepaalde tijden, bepaalde stukken spelen? Wat kunnen we leren van de manier waarop succesvolle bedrijven georganiseerd zijn? Hoe kunnen we maatschappelijke activiteiten uitvoeren zonder er verlies op te lijden? Hoe kunnen we commerciële activiteiten ontplooien zonder concessies te doen aan onze artistieke ambities? Dat zijn de vragen waar het volgens mij om gaat. De zoektocht naar de antwoorden is waanzinnig interessant. Die leert ons slimmer omgaan met onze assets en onze mogelijkheden. Daar ligt voor mij de opgave en uitdaging.â€
Muzikale Proeverij
Nieuwsgierig hoe een symfonieorkest klinkt? Altijd al eens een klassiek concert willen bezoeken, maar lijkt de drempel wat hoog? Dan is de Muzikale Proeverij iets voor u. Musici uit Het Gelders Orkest ontvangen u voor aanvang van Beethovens Vierde pianoconcert bij de artiesteningang en leiden u rond door hun wereld achter de schermen. Zij beantwoorden vragen als: wie zit er waar op het podium en waarom? Wat is de rol van een concertmeester? Hoe gaat dat, auditeren voor een beroepsorkest? en nog veel meer. De Muzikale Proeverij (voorafgaand aan het concert) duurt een uur en kost, inclusief ontvangst met koffie/thee, wat lekkers én een consumptie na afloop van het concert, 10 euro p.p. bovenop de reguliere entreeprijs.
Arnhem do. 26 januari, Musis Sacrum, 20.15 uur. Nijmegen vr. 27 januari, De Vereeniging, 20.15 uur. Kaarten voor de Muzikale Proeverij zijn uitsluitend verkrijgbaar via de webshop van Het Gelders Orkest: webshop.hetgeldersorkest.nl
oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2012
Het Gelders Orkest doet ook aan educatie
Maartje Broekhans, sinds 1 oktober 2010 zakelijk manager van Het Gelders Orkest: “Wij staat voor kwaliteit, innovatie, talentontwikkeling en inspiratie. De economische crisis en de subsidieverlaging dwingt ons om ons publieksbereik en onze maatschappelijke verankering te vergroten en te verbreden door educatie, participatie en het bereiken van nieuwe doelgroepen. Ook willen wij een efficiënt, flexibel en succesvol orkestbedrijf bouwen, waar talentvolle mensen zich thuis voelen. Deze ambities realiseren we in een uitgebreid netwerk en samen met talrijke samenwerkingspartners uit de culturele sector, het maatschappelijke veld en het bedrijfsleven.â€
Vitesse of HGO?
Wie iets heeft met klassieke muziek en in Gelderland woont, heeft iets met Het Gelders Orkest. Zo ook Frans van Leeuwen. Deze industrieel in ruste praat gepassioneerd over klassieke muziek in het algemeen en Het Gelders Orkest in het bijzonder. Hij draagt dat graag en succesvol uit binnen het bedrijfsleven: “Hoogwaardige culturele voorzieningen hebben een belangrijke toegevoegde waarde aan een leef- en werkomgeving. Stichting Partners van Het Gelders Orkest zet zich hiervoor in. Onze stichting slaat een brug tussen bedrijfsleven en HGO. Het mooie is dat deze verbinding wederzijds profijt oplevert: voor het orkest extra financiële middelen bij bijzondere activiteiten en voor de ondernemingen een uitstekende gelegenheid hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in te vullen en zich te verbinden met de kwaliteit van het orkest. Uitgangspunt blijft echter de klassieke muziek: als je liever naar voetbal kijkt, kun je beter Vitesse sponsorenâ€, grapt Van Leeuwen.
Zo draagt ook het Arnhemse Four Digits Het Gelders Orkest een warm hart toe. Rob Gietema, werkzaam bij dit internetbedrijf: “Four Digits maakt deel uit van de samenleving en wij vinden dat dit tot uiting moet komen binnen ons bedrijf. Als je het hebt over visie, noemen we ook onze betrokkenheid bij diverse maatschappelijke organisaties en instellingen, zoals Het Gelders Orkest. We begeleiden hen bij diverse webtrajecten en we geven advies over de implementatie van nieuwe technieken. We prijzen ons gelukkig als excellent partner. Four Digits wil nadrukkelijk met het gezicht naar de samenleving staan.†Ook Dirkzwager advocaten & notarissen is een goed voorbeeld van sponsoring: het kantoor heeft Het Gelders Orkest volledig geïntegreerd in hun communicatiestrategie. Daarmee straalt Dirkzwager uit zich graag te identificeren met de toonaangevende regionale culturele instellingen. Zowel in de kunst als in de advocatuur en het notariaat draait het immers om verbinding tussen mensen.
Vloeken in de kerk?
Broekhans: “Ik ben ervan overtuigd dat er door culturele instellingen zoals wij nog veel valt te winnen. Bedrijfseconomische inzichten op het gebied van strategie, marketing, efficiency kunnen nog heel veel betekenen voor symfonieorkesten. Dat vind ik al heel lang en je merkt dat in het huidige politieke klimaat steeds meer mensen dat roepen. Het kan stukken zakelijker in cultureel Nederland.†Broekhans relativeert haar opmerking direct: “Dat klinkt misschien als vloeken in de kerk, maar dat is het niet. Ik geloof oprecht in de waarde van ‘klassieke’ muziek. Muziek zal mensen altijd blijven ontroeren en zal haar bestaansrecht nooit verliezen.â€
Zoektocht
“Ik wil ons product in de basis niet veranderenâ€, vervolgt Broekhans haar pleidooi. “We zijn een symfonieorkest en hebben onszelf de taak gesteld de symfonische canon levend te houden en toegankelijk te maken, zodat zo veel mogelijk mensen ervan kunnen genieten. En we stellen daarbij zeer hoge kwaliteitseisen. We maken onze keuzes dus op artistieke gronden. Dat zal altijd zo blijven. De verandering zit voor mij veel meer in de manier waarop we ons doel bereiken. Wat voor effect heeft het als we op bepaalde plaatsen, bepaalde tijden, bepaalde stukken spelen? Wat kunnen we leren van de manier waarop succesvolle bedrijven georganiseerd zijn? Hoe kunnen we maatschappelijke activiteiten uitvoeren zonder er verlies op te lijden? Hoe kunnen we commerciële activiteiten ontplooien zonder concessies te doen aan onze artistieke ambities? Dat zijn de vragen waar het volgens mij om gaat. De zoektocht naar de antwoorden is waanzinnig interessant. Die leert ons slimmer omgaan met onze assets en onze mogelijkheden. Daar ligt voor mij de opgave en uitdaging.â€
Muzikale Proeverij
Nieuwsgierig hoe een symfonieorkest klinkt? Altijd al eens een klassiek concert willen bezoeken, maar lijkt de drempel wat hoog? Dan is de Muzikale Proeverij iets voor u. Musici uit Het Gelders Orkest ontvangen u voor aanvang van Beethovens Vierde pianoconcert bij de artiesteningang en leiden u rond door hun wereld achter de schermen. Zij beantwoorden vragen als: wie zit er waar op het podium en waarom? Wat is de rol van een concertmeester? Hoe gaat dat, auditeren voor een beroepsorkest? en nog veel meer. De Muzikale Proeverij (voorafgaand aan het concert) duurt een uur en kost, inclusief ontvangst met koffie/thee, wat lekkers én een consumptie na afloop van het concert, 10 euro p.p. bovenop de reguliere entreeprijs.
Arnhem do. 26 januari, Musis Sacrum, 20.15 uur. Nijmegen vr. 27 januari, De Vereeniging, 20.15 uur. Kaarten voor de Muzikale Proeverij zijn uitsluitend verkrijgbaar via de webshop van Het Gelders Orkest: webshop.hetgeldersorkest.nl
oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2012
Het Gelders Orkest en haar dirigent
Maartje Broekhans