Ondernemer in beeld

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 6 2011

ondernemer in beeld

“Ik lig niet snel

ergens wakker van”

In de rubriek ‘ondernemer in beeld’ deze maal Marlotte Lubbers. Ze is jong, ambitieus en komt uit een echt ondernemersgezin. We kwamen haar op het spoor via de vorige ondernemer in beeld, die we gevraagd hebben om een nieuwe kandidaat ‘aan te leveren’. Een artikel over dromen, successen en teleurstellingen als zelfstandige. Het interview vond plaats, hoe kan het ook anders, bij Villa Ruimzicht te Doetinchem.

Eerst maar even een korte schets van wie ze is en wat ze doet. Marlotte Lubbers (1977) is geboren en getogen Achterhoekse, studeerde in Arnhem en na haar stage en een drietal banen besloot ze om een eigen bedrijf te beginnen. Vandaag de dag staat ze aan het hoofd van SIS-Media, uitgever van Kids Vakantiegids en de bijbehorende website. De naam zegt het al: het draait om vakanties en bestemmingen die voor zowel ouders als kinderen tot 16 jaar interessant zijn. Ze geeft een magazine uit en werkt samen met vele partijen in de reisbranche. De prestaties van Lubbers zijn niet onopgemerkt gebleven: eind vorig jaar was ze in de race voor de titel ‘vrouwelijke ondernemer van het jaar’.

Jong, succesvol en geheel zelfstandig. Wat is het

geheim?

Lastig te verklaren. Ik kom uit een echt ondernemersgezin dus het zal daar wel wat mee te maken hebben. Mijn ouders hebben een autobedrijf waar ik geregeld bijsprong op de afdeling administratie en sales. Ook mijn tante had een eigen bedrijf in de reisbranche. Je kan dus wel zeggen dat het met de spreekwoordelijke paplepel is ingegoten. Daar komt bij dat ik ook gewoon eigenzinnig ben. De directeur van een bedrijf waar ik ooit in dienst was durfde me amper aan te spreken; bang voor teveel tegengas. Als ik iets oppakte, voelde het als ‘mijn’ project waar anderen van af moesten blijven. Ik hou ervan om dingen te bedenken en uit te werken en die vrijheid krijg je niet als je gewoon ergens in dienst bent. Ik denk ook dat je als ondernemer een beetje zorgeloos en optimistisch moet zijn: als je nachten wakker ligt en over van alles piekert, dan krijg je het heel moeilijk.

Een beetje goede

ondernemer heeft een pitch. Hoe klinkt die van SIS-Media?

Ik ben dus eigenaar van SIS-Media en wij hebben ons gespecialiseerd in de wensen en eisen van gezinnen met kinderen als het gaat om vakantie en vrijetijdsbesteding. We doen gedegen onderzoek, luisteren naar geluiden van de doelgroep en die vertalen we naar vakantieconcepten, producten, recensies en aanbiedingen. We communiceren zowel offline als online. Enerzijds met het magazine Kids Vakantiegids en anderzijds via de website www.kidsvakantiegids.nl. Via dat kanaal krijgen onze bezoekers een mooi overzicht van wat er zoal te boeken is. We werken samen met reisorganisaties, hotels, campings en attractieparken. We zijn zelf geen reisbureau, maar we verwijzen door. Ook organiseert Kids Vakantiegids jaarlijks de Kids Vakantieaanbieder van het Jaar Awards en de Kids Vakantietip! Keurmerk in samenwerking met Zoover Vakantiebeoordelingen.

Hoe ben je op dit

concept gekomen?

Ik heb zelf kinderen, dus ik weet waar je als ouder tegen aanloopt bij het boeken van een vakantie of een uitje. Ik zat bij een reisbureau met mijn twee koters die natuurlijk overal op- en inklommen. De vitrines waren veel interessanter dan de praatjes van de medewerkers. Ik realiseerde me toen hoe weinig aandacht de reisbranche heeft voor gezinnen met kinderen. Ik zocht een reis naar Portugal, maar kon eigenlijk niks vinden en van de medewerkers werd ik ook al niet veel wijzer. Ik ben me toen gaan oriënteren op het plan om iets te gaan doen met kindermarketing. In eerste instantie deed ik dat samen met een familielid die een uitgeverij had, maar uiteindelijk ben ik solo gegaan. Nou ja, dit is dus het resultaat: ben alleen begonnen, we laten jaar na jaar mooie cijfers zien en men kent ons. Zoals al gezegd is Kids Vakantiegids marktleider als het gaat om kindermarketing in relatie tot vakantie en recreatie.

oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2012

Eerst maar even een korte schets van wie ze is en wat ze doet. Marlotte Lubbers (1977) is geboren en getogen Achterhoekse, studeerde in Arnhem en na haar stage en een drietal banen besloot ze om een eigen bedrijf te beginnen. Vandaag de dag staat ze aan het hoofd van SIS-Media, uitgever van Kids Vakantiegids en de bijbehorende website. De naam zegt het al: het draait om vakanties en bestemmingen die voor zowel ouders als kinderen tot 16 jaar interessant zijn. Ze geeft een magazine uit en werkt samen met vele partijen in de reisbranche. De prestaties van Lubbers zijn niet onopgemerkt gebleven: eind vorig jaar was ze in de race voor de titel ‘vrouwelijke ondernemer van het jaar’.

Jong, succesvol en geheel zelfstandig. Wat is het

geheim?

Lastig te verklaren. Ik kom uit een echt ondernemersgezin dus het zal daar wel wat mee te maken hebben. Mijn ouders hebben een autobedrijf waar ik geregeld bijsprong op de afdeling administratie en sales. Ook mijn tante had een eigen bedrijf in de reisbranche. Je kan dus wel zeggen dat het met de spreekwoordelijke paplepel is ingegoten. Daar komt bij dat ik ook gewoon eigenzinnig ben. De directeur van een bedrijf waar ik ooit in dienst was durfde me amper aan te spreken; bang voor teveel tegengas. Als ik iets oppakte, voelde het als ‘mijn’ project waar anderen van af moesten blijven. Ik hou ervan om dingen te bedenken en uit te werken en die vrijheid krijg je niet als je gewoon ergens in dienst bent. Ik denk ook dat je als ondernemer een beetje zorgeloos en optimistisch moet zijn: als je nachten wakker ligt en over van alles piekert, dan krijg je het heel moeilijk.

Een beetje goede

ondernemer heeft een pitch. Hoe klinkt die van SIS-Media?

Ik ben dus eigenaar van SIS-Media en wij hebben ons gespecialiseerd in de wensen en eisen van gezinnen met kinderen als het gaat om vakantie en vrijetijdsbesteding. We doen gedegen onderzoek, luisteren naar geluiden van de doelgroep en die vertalen we naar vakantieconcepten, producten, recensies en aanbiedingen. We communiceren zowel offline als online. Enerzijds met het magazine Kids Vakantiegids en anderzijds via de website www.kidsvakantiegids.nl. Via dat kanaal krijgen onze bezoekers een mooi overzicht van wat er zoal te boeken is. We werken samen met reisorganisaties, hotels, campings en attractieparken. We zijn zelf geen reisbureau, maar we verwijzen door. Ook organiseert Kids Vakantiegids jaarlijks de Kids Vakantieaanbieder van het Jaar Awards en de Kids Vakantietip! Keurmerk in samenwerking met Zoover Vakantiebeoordelingen.

Hoe ben je op dit

concept gekomen?

Ik heb zelf kinderen, dus ik weet waar je als ouder tegen aanloopt bij het boeken van een vakantie of een uitje. Ik zat bij een reisbureau met mijn twee koters die natuurlijk overal op- en inklommen. De vitrines waren veel interessanter dan de praatjes van de medewerkers. Ik realiseerde me toen hoe weinig aandacht de reisbranche heeft voor gezinnen met kinderen. Ik zocht een reis naar Portugal, maar kon eigenlijk niks vinden en van de medewerkers werd ik ook al niet veel wijzer. Ik ben me toen gaan oriënteren op het plan om iets te gaan doen met kindermarketing. In eerste instantie deed ik dat samen met een familielid die een uitgeverij had, maar uiteindelijk ben ik solo gegaan. Nou ja, dit is dus het resultaat: ben alleen begonnen, we laten jaar na jaar mooie cijfers zien en men kent ons. Zoals al gezegd is Kids Vakantiegids marktleider als het gaat om kindermarketing in relatie tot vakantie en recreatie.

oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2012

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media