voor u beantwoord
Het antwoord
Adri Burgmeijer, Manager Unit Zakelijk Unive verzekeringen
De woekerpolisaffaire en onrust omtrent de dekkingsgraad van pensioenfondsen heeft het vertrouwen in de verzekeringsbranche de afgelopen jaren geen goed gedaan. De wijzigingen als gevolg hiervan over zorgplicht, klantbenadering en beloningstransparantie lijken hun vruchten af te werpen. De verzekeraar krijgt weer een beter rapportcijfer voor klantgerichtheid, aldus de Consumentmonitor 2011. De Unive onderlingen hebben in 2011 een goed jaar gehad en hun omzet behoorlijk vergroot, dit overigens zonder noemenswaardige overnames. Ons eigen bedrijf het “nieuwe Unive Oostâ€, werkzaam in de Achterhoek en in Twente, heeft vooral in het teken gestaan van de fusie tussen “oud†Unive Oost en Unive Twente. Tijdens deze fusie is het serviceniveau richting onze relaties van ongewijzigd niveau gebleven. Een groot compliment aan ons voltallige personeel.
Als dieptepunt ervaar ik de recessie welke ook nog in 2011 voor ondernemers zware tijden zich mee brengt. Het laatste kwartaal van dit jaar laat weer een krimp van de economie zien.
Het jaar 2012 biedt uitdagingen voor de verzekeringsbranche. Zaken waarmee rekening moet worden gehouden in 2012 zijn onder andere het gewijzigde verdienmodel inzake advisering van complexe producten en wettelijke eisen waaraan adviseurs moeten voldoen, zoals bij de advisering van pensioenen. Als professionele partij ziet Univé Oost dit als kans om zich te onderscheiden en gaat hiermee de toekomst met vertrouwen tegemoet.
oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2012
De vraag:
Hoe luidt uw terugblik op 2011 en uw verwachting voor 2012?
Op dit moment zijn we begonnen aan een vers (ondernemers)jaar. We vroegen daarom twee relaties om even terug te blikken op 2011. Wat waren de hoogte- en dieptepunten? Voorts vroegen we ze naar een vooruitblik, gezien vanuit de eigen branche of sector.
Het antwoord
Charles Droste, Directeur Amphion
Mondiaal is het ongelooflijk wat er is gebeurd. In zoveel landen waar het regime omver is geworpen. Het feit dat men zich niet meer laat piepelen en strijdt tot de dood erop volgt, dan moet men onder een fors juk hebben geleefd. Ook het feit dat de wereldeconomieën aan het veranderen zijn was nieuws. De opkomende grootheden China, Brazilië, India en het afbrokkelen van de macht van Amerika en Europa. Op cultuur wordt natuurlijk fors bezuinigd. Op zichzelf is dat niet bijzonder in deze tijden, ons cultureel ondernemersschap wordt nog meer benadrukt. Het gevoel is wel dat cultuur op meerdere fronten wind tegen heeft. Naast het afbrokkelende consumentenvertrouwen, worden er iets minder kaarten verkocht. Door de BTW-verhoging (waar op zichzelf ook wat voor te zeggen is) zijn de kaarten gemiddeld 13 procent duurder geworden. Daarbovenop bezuinigt de overheid bij gezelschappen, waardoor bijvoorbeeld het Gelders Orkest haar prijzen moet gaan verhogen.
2011 was voor Amphion natuurlijk bijzonder omdat het ons eerste hele jaar in het nieuwe pand was. Wij zijn trots op ons gebouw, ik ben trots op onze organisatie en het publiek is trots op Amphion. Dat dragen we met z’n allen uit en dat is het hoogste wat we kunnen bereiken. Artiesten en gezelschappen komen daarom met een goed gevoel en plezier naar Doetinchem. Het feit dat we dit jaar een zeer breed aanbod hebben en ons kunnen meten met de grote broers in Apeldoorn en Utrecht is geweldig. 2012 wordt geen gemakkelijk jaar. We zullen te maken krijgen met het effect van de bezuinigingen. Wij zullen als culturele instelling nog meer ons best moeten doen, om het publiek waar voor hun geld te geven. Dienstverlening en cultureel ondernemerschap, (verdere samenwerking) met bedrijfsleven, collega-instellingen en maatschappelijk betrokken ondernemingen maken dat wij uiteindelijk ook in 2012 zullen slagen in onze missie: een huis en thuis voor bezoekers, artiesten en medewerkers.
Wilt u ook antwoord op uw vraag? Mail deze dan naar de redactie van Oost-Gelderland Business. Wij zullen zoeken naar ondernemers die uw vraag graag willen beantwoorden.
Wilt u juist antwoord geven op vragen die uw branche aangaan? Mail dan uw NAW en bedrijfsgegevens
samen met een foto van uzelf naar de redactie:
yadi@vanmunstermedia.nl
oost-gelderland business | nummer 6 | jauari 2012