Flynth Adviseurs en Accountants: We maken kennis voor elke klant beschikbaar

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 6 2019


"Met ruim 1.500 medewerkers verdeeld over zo'n zestig vestigingen zijn wij de grootste Nederlandse adviseur en accountant voor het midden- en kleinbedrijf", vertelt Alfred Busink (59 jaar), directeur fiscaal advies en vooral gepokt en gemazeld in het beroep. "Dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee, wij willen bijvoorbeeld voorop blijven lopen in de veranderingen die zich in razend tempo in ons beroep voltrekken. Dat is een mooie, uitdagende klus."

Tekst: Hans Eberson Fotografie: Marcel Krijgsman


Alfred Busink studeerde fiscaal recht in Tilburg, werkte lang bij de Belastingdienst voordat hij zo'n 25 jaar geleden de overstap maakte naar Flynth. "Ik heb me altijd beziggehouden met het mkb, grote en kleine bedrijven, ze hebben allemaal hun charme en hun specifieke vragen. De overstap naar Flynth was voor mij een logische keuze, omdat de organisatie groot genoeg is om de vaktechnische verdieping te dra-gen, daar heb je namelijk schaalgrootte voor nodig. Sinds twee jaar ben ik directeur fiscaal advies en stuur ik een grote groep fiscale experts aan." Busink heeft alle veranderingen dus van nabij meegemaakt. "Dan is het belangrijk om de essentie van het beroep niet uit het oog te verliezen en dat is kwaliteit. Wij zien dat als een hygiënefactor, de klant mag er altijd van uitgaan dat kwaliteit bij ons gegarandeerd is." Flynth doorstaat geregeld allerlei kwaliteitstoetsen. "Er worden steeds meer eisen gesteld aan zaken als vastlegging en dossiervorming en dat is goed. Het vergt een enorme inspanning, maar daardoor houden we de kwaliteit op orde. Dat is in alles wat we doen voor ons het centrale uitgangspunt."

Advisering is key

De accountancy is in beweging. Lag het accent bij het gemiddelde accountantskantoor zo'n tien jaar geleden nog vooral op het voeren van administraties en het samenstellen van jaarrekeningen, tegenwoordig is het met name een advieskantoor, waar de ondernemer met tal van vragen terecht kan. "Wij hebben die draai gemaakt. Wij zijn als Flynth gekanteld naar een accountantsorganisatie waar de nadruk op advisering ligt, maar waarbij we de basisdienstverlening op orde hebben gehouden. De basis, de jaarrekeningen, de controles en alle nood-zakelijke belastingaangiften moeten natuurlijk gewoon blijven kloppen. Maar er is meer. Daarom barst onze organisatie tegenwoordig van de specialisten die op allerlei terreinen hun kennis met de ondernemer delen. Daar hebben we ons bedrijf op ingericht, andere competenties ontwikkeld, specialisaties benoemd en die kennis beschikbaar gemaakt voor onze klanten. De klant vraagt om een pro-actieve houding, om adviseurs die verantwoordelijkheid durven nemen en die zich hebben ontwikkeld tot de experts op hun vakgebied. Die hebben we."

Expertiselijn

In de zestig vestigingen van Flynth is alle basisdienstverlening aanwezig. "Voor de grote regio zijn dat kantoren in bijvoorbeeld Arnhem, Nijmegen, Elst, Doetinchem, Groenlo, Lochem, Deventer, Ede, Haaksbergen en Almelo. Daar zitten de accountants en belastingadviseurs, daar worden de controles uitgevoerd en jaarrekeningen en aangiften opgesteld. Flynth heeft daarnaast jaren geleden al gekozen voor een sectorale indeling. Van food & retail en agro tot bouw en ICT, wij kennen de markt van onze klanten, wij zijn op de hoogte van de ontwikkelingen in elke specifieke branche, kennen de actuele wet- en regelgeving en weten de weg bij instanties. Twee jaar geleden is daar nog een derde lijn aan toegevoegd. We hebben toen een start gemaakt met de introductie van expertiselijnen, om nog meer structuur aan te brengen in onze adviesmogelijkheden. We onderscheiden er zeven: fiscaal advies, HR-advies, juridisch advies, bedrijfskundig advies, subsidie-advies, dealadvies (begeleiding bij aan- en verkoop van bedrijven) en gebouwen & omgeving. Ik stuur de afdeling fiscaal advies aan. Dan heb je het onder andere over zaken als BTW, international tax services, transfer pricing, bedrijfsstructuren & -opvolging, estate planning en een onderdeel dat wij Veilige Haven noemen. Dat is een advieslijn die ondernemers en hun bedrijven maximaal beschermt tegen faillissementen en claims. Het gaat om een maatwerk-aanpak om te voorkomen dat persoonlijk en zakelijk vermogen gevaar loopt." In de expertiselijnen zitten de echte specialisten, die alles weten van hun deelgebieden. Die experts zijn niet aan een specifieke vestiging gebonden, maar worden indien nodig door collega's ingeschakeld. "Op die manier maken we specialisaties voor alle klanten bereikbaar, zeker ook in nichemarkten, en voegen we waarde toe."

Regisseur

De vakexpert is niet alleen een specialist in zijn vak, hij moet vooral ook een communicator zijn. Het gaat om de combinatie tussen competentie en profiel. "Een expert moet de ondernemer en zijn bedrijf begrijpen. Hij moet aanvoelen waar de ondernemer heen wil, wat hem drijft en waar kansen liggen. Een expert is dus als het ware ook een regisseur, die samen met een ondernemer vorm geeft aan het succes van zijn bedrijf. Dat vraagt om een Flynth-medewerker die begrijpt hoe belangrijk een klantrelatie is, die het vertrouwen wint en een bijdrage levert aan de reputatie van ons bedrijf. Daarom zijn we altijd op zoek naar professionals die de verdieping zoeken, die het leuk vinden om naast de ondernemer te acteren. Daarom vinden wij binnen Flynth motivatie belangrijk, werken we elke dag weer aan het creëren van een goede werksfeer, aan een gezonde balans tussen werk en privé. Als overwerk structureel is, dan klopt er iets niet in de structuur van je bedrijf. Daar letten we sterk op." Alfred Busink vindt die inspanningen belangrijk. "Zorgen voor een open cultuur, die uitnodigt om te werken aan je ontwikkeling, zonder dat je daardoor opbrandt. Zeker in tijden van schaarste en die is er is het van belang je te onderscheiden als een werkgever die waakt over je welzijn. In je eigen belang, maar zeker ook in het belang van onze klanten."

Verandering

Alfred Busink ziet de noodzaak van de voortdurende veranderingen niet als een last. “De klanten stellen andere eisen, wij moeten ervoor zorgen dat we die vragen vertalen in moderne, passende en resultaatgerichte oplossingen. Dat is voor mij geen opgave, maar een uitdaging. Steeds weer verbeteren, die aanpassingen borgen in de organisatie, steeds weer stappen maken die een antwoord geven op wat klanten terecht van je verlangen. Dat zijn de uitdagingen waar we al bijna honderd jaar voor staan, die gaan nooit veranderen, of zoals de Griekse filosoof Heraclitus het 500 jaar voor Christus al verwoordde: ‘Verandering is de enige constante in je leven’.” 

www.flynth.nl
 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media