Ondernemer in beeld

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 5 2011

ondernemer in beeld

Horecaman in

hart en nieren

Zo nu en dan zet Oost-Gelderland Business een ondernemer uit de Achterhoek in de spreekwoordelijk spotlight. Iemand die zijn of haar sporen heeft verdiend en geworteld is in de regio. We zijn niet alleen geïnteresseerd in het product of dienst, maar nadrukkelijk ook in de mens achter de ondernemer. In deze uitgave sprak de redactie met Dennis Kaal, een van de twee eigenaren van Villa Ruimzicht; het bekende hotel en restaurant in het centrum van Doetinchem. Over zijn loopbaan, zijn visie op ondernemen en zijn toekomstplannen.

Voor de lezers die Villa Ruimzicht (nog) niet kennen, schetst Kaal eerst een beeld van het bedrijf waar hij dagelijks te vinden is. “Villa Ruimzicht is een viersterrenhotel, gelegen in een park aan de rand van het centrum, hoewel het woord park eigenlijk geen recht doet aan de omgeving; het is een arboretum met een keur aan bijzondere bomen. Het hotel telt 42 kamers met stuk voor stuk een andere sfeer of thema. We hebben kamers met het thema water of bijvoorbeeld business. Het hotel huisvest ook twee restaurants en een kookstudio. We bestaan sinds 2007 en ik doe het samen met mijn partner en oud-studiegenoot Kees Hensen.”

Ouders

Ondernemen in de horeca is Kaal met de paplepel ingegoten. “Mijn ouders hadden een horecazaak en al op jonge leeftijd hielp ik mee. Het is wat dat betreft niet bijzonder dat ik zelf die kant op wilde. Mijn ouders hebben het niet afgeraden, maar wel gezegd dat ik me breder moest oriënteren. Er is immers meer in de wereld dan alleen maar restaurants en cafés.” Toch ging Kaal naar de middelbare hotelschool en vervolgens doorliep hij de hogere hotelschool in Maastricht. Een tijd waar hij met plezier aan terug denkt: “De middelbare hotelschool bood een geweldige basis, maar ik had daarna behoefte aan een stuk verbreding. En natuurlijk is Maastricht een fantastische stad om te studeren.” Tijdens zijn opleiding liep hij stage in onder meer Amsterdam en New York.

Zoektocht

“Na Maastricht heb ik een aantal jaar een restaurant gehad in Duiven. Het was in de periode dat ik met een ambitieus horeca-concept rondliep, dat ik samen met Kees Hensen, een studiemaat, had geschreven. Hij had ook een restaurant en ongeveer op hetzelfde moment hebben we onze zaken in de verkoop gezet. We zijn toen gaan rondkijken naar een geschikt pand voor dat wat we voor ogen hadden: een hotel en restaurant met allure en stijl. Achteraf is het grappig dat we de locatie uiteindelijk vonden in Doetinchem, zo dichtbij. Je zoekt bij wijze van spreken de hele wereld af, terwijl het perfecte pand om de hoek is.” Zo werd Villa Ruimzicht aangekocht en verbouwd tot wat het nu is. We zijn benieuwd hoe men aan de naam is gekomen. Kaal lacht: “Ik zou het niet precies weten, want het pand had die naam al. Volgens mij moet je het overdrachtelijk zien. Ooit hebben hier monniken gewoond.”

Toekomst

Kaal kijkt met een mengeling van verwondering en tevredenheid naar de hype rondom kook- en hotelprogramma’s op tv. Hij is blij met de aandacht voor zijn vak, vooral omdat het mensen bewust maakt over voeding en wat erbij komt kijken. “Koken was ooit een beetje een ondergeschoven kindje, maar mensen als Cas Spijkers en Herman den Blijker hebben het populair gemaakt. Nu zie je overal op tv kookwedstrijden, mensen die bij elkaar komen eten, koken met sterren etc. Het is goede horecapromotie.” We vragen Kaal tot slot naar de ambities voor de komende jaren. “Groei, maar beheerst en doordacht. We hebben al uitgebreid in Winterswijk met de strandlodge en in Hengelo (Gld) op golfclub ’t Zelle. Ooit zien we ons wel een tweede Villa Ruimzicht openen. Dat hoeft overigens niet in de Achterhoek te zijn. Wel in de buurt. Zien we een mooi pand, dan gaan de handen jeuken. Als het maar voldoet aan onze waarden: gastvrij, verrassend, kwalitatief, hoogstaand en toegankelijk.”

oost-gelderland business | nummer 5 | november 2011

oost-gelderland business | nummer 5 | november 2011

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media