Patrick Uschkereit, B2Basix
“Training en scholing mogen wat mij betreft gezien worden als secundaire arbeidsvoorwaarden. Je vergroot er immers je waarde als werknemer mee. Werkgevers zouden dit instrument zeker kunnen noemen in het arbeidsvoorwaardengesprek. Iedereen verwacht dat de arbeidsmarkt gaat krimpen de komende jaren. Het is dus zaak om als werkgever op te vallen. Ik train personeel vooral als het gaat om de verkoop en acquisitie, maar ik waak ervoor dat mensen een foefje aangeleerd krijgen dat ze na een paar maanden weer zijn vergeten. Het gaat erom dat kennis geborgd blijft, ook na een langere periode. Ik eis dan ook dat het management altijd aanwezig is als mensen een training krijgen. Wat de Achterhoek betreft, denk ik dat werkgevers het belang van training en coaching te weinig inzien; hier heerst wellicht nog teveel een ‘doe-maar-gewoon’ mentaliteit. Daar is op zich niets mis mee, maar een iets commerciëlere instelling zou niet slecht zijn. Investeren in goede mensen is zo belangrijk. En nogmaals, met de naderende vergrijzing op komst, moet iedereen zich opmaken voor de strijd om de werknemer en dan moet je meer te bieden hebben dan alleen geld of een mooie laptop.â€
Arjan Mackaay, Macknificent:
“Arbeidsmarktcommunicatie en ‘employer branding’ gaan over de manier waarop bedrijven zichzelf presenteren op de arbeidsmarkt. Potentiële medewerkers moeten weten dat je naar hen op zoekt bent en waar je als werkgever voor staat. Ik denk dat de echte ‘war on talent’ nog moet losbarsten. Nu zitten we nog met een crisis, maar wat we zeker weten is dat de vergrijzing toeslaat. Een grote groep gaat met pensioen en dan is het vechten om de lege plekken op te vullen.†Vandaag de dag lijkt social media het toverwoord voor alles, maar Mackaay nuanceert: “Natuurlijk zijn social media niet meer weg te denken in ons vak, maar ze zijn niet het antwoord op alles. Het hangt af van de doelstellingen en de doelgroep die je wilt bereiken. Soms werkt het beter om bijvoorbeeld guerrilla marketing toe te passen en in een ander geval juist weer traditionele media zoals billboards of vakbladen.†Wat scoort nu hoog bij werknemers? “Salaris is niet alles. Het gaat ook om doorgroeimogelijkheden, cultuur en reputatie.â€
e-forum
De arbeidsmarkt
in de Achterhoek
oost-gelderland business | nummer 5 | november 2011
Denny ten Camp,
Lodder-Dales accountants
“Wij hebben op dit moment geen mensen nodig. Volgens mij is de accountancybranche momenteel in redelijk rustig vaarwater. Dat was een paar jaar geleden wel anders; toen werd er jacht gemaakt op nieuwe aanwas en stroomden er veel mensen uit. Waarom dat nu niet meer zo is? Ik denk omdat veel werk geautomatiseerd is.†Accountantskantoren hadden de afgelopen jaren te maken met een groot tekort aan personeel. Het ging zover dat kantoren bij elkaar mensen ‘wegkaapten’ om het werk maar gedaan te krijgen. Ten Camp: “Je moet altijd zorgen dat je de goede mensen aan je weet te binden. Niet alleen met salaris, maar vooral met goede arbeidsvoorwaarden. Zo hebben enkele collega’s een persoonlijke coach. Mensen die we beschouwen als ‘high potential’. Ook zorgen we ervoor dat het werk uitdagend blijft. Geef mensen eigen verantwoordelijkheden en ze zijn minder geneigd om verder te kijken.â€
Ten Camp ligt niet wakker van de naderende vergrijzing: “We hebben het altijd kunnen redden met ons eigen netwerk. Nieuw personeel komt toch vaak via-via binnen. En met communicatiemiddelen zoals social media, wordt de zoektocht alleen maar gemakkelijker. Bovendien zullen de mogelijkheden qua automatisering steeds groter worden, waardoor je minder mensen nodig hebt.â€
Joris Wassink, Siebert &
Wassink Personeelsadvies:
“De crisis heeft verschillende effecten in onze regio. In het algemeen kun je zeggen dat werkgevers voorzichtig zijn. Het aantal vacatures is beperkt en het kost veel inspanning om de juiste persoon op de juiste plaats te krijgen. Daar komt nog bij dat veel jongeren uit de Achterhoek elders in het land gaan studeren. Je ziet dat ze na hun studie niet terugkeren. Het is voor ons als bedrijf nog een reden om extra veel moeite te steken in werving van goede mensen.†Je zou zeggen dat de crisis zorgt voor werklozen, zodat bedrijven veel keuze hebben. “Dat klopt enerzijds. Echter, mensen met een baan blijven mede door de crisis veelal zitten waar ze zitten. Waarom een vaste baan opgeven voor een jaarcontract? Niet velen zijn bereid om een carrièremove te maken in onzekere tijden. Wat ook meespeelt, is het feit dat kwantiteit nog niks zegt over kwaliteit. Een commerciële functie is nog goed in te vullen. Maar als een opdrachtgever zoekt naar een technisch projectmanager, dan wordt het al uitdagender. Het zit hem vooral in de technische hoek; account managers maken makkelijker een overstap naar een ander bedrijf, terwijl techneuten veel meer honkvast zijn.â€
oost-gelderland business | nummer 5 | november 2011