voor u beantwoord

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 5 2011

voor u beantwoord

Het

antwoord

Petra Hengevelt

Haaring-Hengevelt

Makelaardij

De wittebroodsweken zijn voorbij, ook voor werknemers. Het is tijd om vernieuwend om te gaan met je bedrijf en waar mogelijk ook met je werknemers. Dat wil zeggen: kaders afspreken, binnen die kaders loslaten, wensen van je personeel vastleggen en daaraan trachten te voldoen en/of daarin met elkaar een voor beide partijen passende oplossing te vinden voor nu en voor de toekomst. Het is belangrijk goed opgeleid personeel in dienst te hebben en te houden. Je kantoor profiteert daarvan, je klanten profiteren daarvan. Zelf heb ik twee universitaire opleidingen. Binnen de makelaardij en in het bijzonder ingeval lidmaatschap van de NVM, is het op grond daarvan verplicht om deel te nemen aan permanente educatie en na- en bijscholing. Dat betekent dat je als NVM makelaar zo’n vijf keer per jaar een training dient te volgen en daarnaast in het kader van de hercertificering binnen een bepaalde periode diverse cursussen doorlopen moet hebben. Educatie staat hoog in het vaandel dus. Daardoor wordt kwaliteit gewaarborgd. Een van onze medewerksters, tevens de spil binnen het kantoor, heeft een onlangs afgeronde HBO-opleiding op zak en is met de laatste loodjes bezig voor de makelaardij-opleiding. Naast haar functie binnen ons kantoor, ontvangt ze daarvoor uiteraard voldoende ruimte om zich hierin te ontplooien. Op het moment dat zij deze opleiding afrondt, vind ik het belangrijk dat zij vervolg- en bijscholingscursussen gaat volgen. Hoe we dit kostentechnisch gaan aanpakken zullen we in overleg doen. Wellicht zal een van de bekende regelingen getroffen worden die te maken hebben met het behalen van het examen in een keer, het in dienst blijven van ons kantoor enz. Het is uiterst belangrijk om op de hoogte te blijven van veranderingen, op ieder gebied dat raakvlakken heeft met de makelaardij. Daarin investeren is goed. Je kantoor maar vooral ook je klanten profiteren ervan.

oost-gelderland business | nummer 5 | november 2011

De vraag:

Hoe gaan wij als

bedrijf om met scholing en training personeel?

Om op de hoogte te blijven van de laatste kennis en ontwikkelingen, is het

soms aan te raden om uw personeel op cursus of training te sturen. Dit kan

intern of extern. Soms duurt een sessie meerdere dagen. We zijn benieuwd

naar de mening van onze lezers.

Het

antwoord

Mieke Mulder

Steentjes Wolters Mulder advocaten

Werknemers zijn evenals werkgevers, niet uitgeleerd wanneer ze hun schoolloopbaan achter zich hebben. Geen enkele opleiding is een garantie voor passende kwalificaties gedurende de gehele loopbaan in een arbeidsorganisatie. Een baan voor het leven bestaat (vrijwel) niet meer. Werknemers zullen verschillende functies en ook verschillende beroepen moeten uitoefenen. Een bedrijf investeert in een machinepark om deze machines regelmatig te kunnen gebruiken. Bestedingen aan opleidingsactiviteiten zijn investeringen in menselijk kapitaal. Voor een onderneming is het van belang om voorop te lopen. Daarom is het voor werkgevers van belang om personeel te hebben en te behouden dat bereid is via opleidingen hun arbeidsprestatie te verbeteren. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door het stimuleren van innovatie, verspreiden van carrière informatie en belonen van ontwikkeling (loonsverhoging, promotie). Zowel werkgevers (goed opgeleid personeel, personeelsbinding) als werknemers (verhoging marktwaarde, ontwikkeling) hebben belang bij scholing en training. Zoals zo vaak geldt bij investeringen, geldt ook hier: de kosten gaat voor de baten.

Het

antwoord

Bap Welting

Factory4Web

Factory4Web is gericht op de laatste internet technieken, met als specialisatie e-commerce en social media. Om in dit speelveld aan de top te blijven is up-to-date kennis cruciaal, maar vanwege de verschillende visies en het onbekende terrein bestaan er geen standaard cursussen en trainingen. Het vergaren van kennis, nieuwe technieken en nieuwe uitdagingen zit daarom in het DNA van onze medewerkers. Het is de uitdaging om binnen projecten op zoek te blijven naar leermomenten om het maximale eruit te halen.

Als bedrijf proberen we onze medewerkers hierin optimaal te stimuleren. We verwachten van onze medewerkers dat ze zich actief blijven ontwikkelen. Dit hoeft niet per se binnen gereguleerde opleidingen en cursussen, maar is ook mogelijk door de ruimte te pakken om zelfstandig kennis op te doen en nieuwe vakgebieden te verkennen.

Naast het vergaren van kennis en ervaring vinden we het ook belangrijk om te leren door middel van kennisdeling. Door te stimuleren dat medewerkers kennis delen wordt hun eigen kennis en ervaringsniveau verhoogd. Kennisdeling vindt zowel intern als extern plaats in de vorm van het geven van interne en externe cq commerciële trainingen. Het geven van externe cq commerciële trainingen heeft voor de medewerker grote meerwaarde doordat men in aanraking komt met andere vak- en toepassingsgebieden.

Kortom binnen Factory4Web proberen we een omgeving te scheppen waarin medewerkers zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hierbij wordt het zelfstandig oppakken van ontwikkelingstrajecten als eigen verantwoordelijkheid gezien waarin we als bedrijf graag investeren.  

Wilt u ook antwoord op uw vraag? Mail deze dan naar de redactie van Oost-Gelderland Business. Wij zullen zoeken naar ondernemers die uw vraag graag willen beantwoorden.

Wilt u juist antwoord geven op vragen die uw branche aangaan? Mail dan uw NAW en bedrijfsgegevens

samen met een foto van uzelf naar de redactie:

yadi@vanmunstermedia.nl

oost-gelderland business | nummer 5 | november 2011

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media