Je hebt vast wel eens in een vergadering gezeten, waarvan je niets wijzer bent geworden. Vandaag zat ik in zo'n vergadering. Daar werd het volgende vraag gesteld:
"Hebben we vandaag de deadline gerealiseerd? Waarop het volgende antwoord kwam: we denken dat we het vandaag hebben gehaald of ieder geval het grootste gedeelte van de orders zijn op tijd uitgele-verd en uit ervaring weten we dat het op woensdag vaak goedgaat en als het mis gaat dit meestal bij de grotere klanten is."
In dit antwoord staan maar liefst vijf vage termen, namelijk: we denken, grootste gedeelte, vaak, meestal en grotere klanten. Na het beluisteren van dit antwoord, weet je nog niets. Betekent we denken dat in 90% van de gevallen de deadline is gehaald? Is het grootste gedeelte 800 orders of 1000? Zijn grotere klanten, klanten die veel bestellen of klanten die veel omzet doen?
Twijfeltaal toont onzekerheid aan, twijfeltaal geeft aan dat we het eigenlijk niet weten, niet helemaal zeker van bent of als je je boodschap niet voor 100% kunt of wilt garanderen. Denk hierbij aan woorden als: waarschijnlijk, in het algemeen, eigenlijk, in principe, tot op zekere hoogte, hopelijk, misschien, in sommige gevallen, toevallig.
Laat deze woorden weg of vervang ze door een concreet alternatief zodat er DUIDELIJKE taal wordt gesproken.
Meer weten wat 'twijfeltaal' voor invloed heeft op uw efficiency binnen uw organisatie, neem dan contact op met VOAA. www.voaa-lean.nl
Mike Porton, VOAA