Voorkom conflicten en verzuim
"Ja maar hoe kunnen jullie deze deadline met de klant afspreken?! Er is geen mogelijkheid dat we dit op tijd geproduceerd krijgen. Het is ook altijd hetzelfde met die salesafdeling. Wij kunnen het weer oplossen."
"Nee echt! Ze verwachten van mij dat ik deze presentatie aanstaande vrijdag al af heb! Dat is toch nage-noeg onmogelijk met al het werk dat ik al heb liggen..."
Dit zijn voorbeeld ervaringen van medewerkers als leiders verwachtingen managen. Leiders gaan de fout in door de emoties en persoonlijkheden van hun mensen te willen managen. Het lijkt alsof zij hiermee voor hun mensen zorgen. Echter, niet om de communicatie en het onderling begrip te verbe-teren, maar om conflicten uit de weg te gaan en aardig te worden gevonden. Dit resulteert in een vicieuze cirkel van verwachtingen en teleurstellingen waarin verwarring en onbegrip overheersen. Vaak onuitgesproken met als gevolg verstoring van de onderlinge verhoudingen en ziekteverzuim.
Zonder verwachtingen geen teleur-stellingen. Manage daarom op basis van commitments en afspraken. Het is super werkbaar om afspraken te maken met teamleden op basis van gelijkwaardigheid. De verant-woordelijkheid daar neer te leggen waar deze hoort, bij de uitvoerder. Laat in samenspraak, vrijwillig en creatief gemaakte afspraken de leidraad zijn om conflicten te voor-komen. Het maakt van teamleden eigenaren daar waar het managen van de verwachting mensen de mogelijkheid geeft te handelen als slachtoffer en vanuit excuses. [Distinctie: eigenaar vs slachtoffer hfst 24 Straight-Line Leadership]
Dus leiders! Werp een brutaal eerlijke blik op jouw handelen. Waar manage je verwachtingen in plaats van afspraken?
Elsbeth van Lienden, directeur The Pink Walnut, Bureau voor Inspirerend Leiderschap & Resultaat en als Straight-Line Professional partner van Straight-Line Leadership Int. Bereikbaar voor vragen op 06-44355027 of via elsbethvanlienden@thepinkwalnut.nl.