Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 6 2018

Werving & Selectie team v.l.n.r. Timon Ros, Wicky Boschker, Marja Rustema en Lars Timmermans

Zo lijkt het wel als je met organisaties praat die dringend op zoek zijn naar technisch personeel. Of het nu gaat om engineers op het gebied van elektro, mechanica of sales. CNC kanters, lassers of monteurs; het lijkt wel of ze niet meer te vinden zijn. Dit terwijl iedereen op zijn of haar manier goed naar ze zoekt. Hoe kijken wij hier tegenaan als Werving & Selectie-specialisten bij Symbus? Wat ons betreft zijn er een aantal oplossingen om meer sollicitanten aan te trekken:

1. CORPORATE BRANDING
Sollicitanten zoeken naar kernwaarden van een organisatie en deze dienen te matchen met die van henzelf. Mooi dat een organisatie veel winst maakt en goed betaalt, maar onbelangrijk als dit ten koste gaat van flora en fauna of werkplezier. Mensen haken dan, ondanks het hoge salaris, toch af. Zorg als organisatie dan ook dat kernwaarden gelinkt zijn met de missie en visie van de organisatie, draag het DNA uit en wees zichtbaar via diverse kanalen.

2. ZOEK VANUIT DE MEDEWERKER
Wij zien vaak technische vacatures met veel jargon en techniek die mensen moeten beheersen. Natuurlijk belangrijk, maar doorgaans niet de enige informatie waar een kandidaat naar op zoek is. Vraag je af hoe jouw vacature opvalt bij de doelgroep qua lay-out en beschrijving. Voelt de kandidaat zich aangesproken en vindt hij de aantrekkelijke informatie die hij of zij belangrijk vindt, terug in de omschrijving en functie?

3. ZORG DAT MEDEWERKERS NIET VERTREKKEN
Het heeft weinig zin als de focus volledig ligt op de instroom, terwijl de mensen er aan de achterkant even hard uitlopen. Concentreer je op de medewerker die naar tevredenheid functioneert, op de ‘backbone’ van de organisatie. Luister naar de wensen en ongenoegens van medewerkers en doe dit vanuit een coachende houding en oprechte interesse. Zo motiveer en bind je medewerkers.

Vanuit Symbus Werving & Selectie zetten wij in deze arbeidsmarkt, bijna volledig in op het vinden van latent werkzoekenden en dit vraagt een hele andere benadering dan het vinden van actief werkzoekenden. Door middel van storytelling proberen wij onze (potentiële) kandidaat te raken en te stimuleren om met ons in gesprek te komen. Wij verspreiden doelgerichte berichten in zowel tekst, video en beeld. Content die interessant is, aanspreekt en mensen in positieve zin prikkelt en raakt. Berichten waarmee we de drempel verlagen voor een sollicitant. Belangrijkste hierbij is om actief te zijn op het moment dat de kandidaten dat ook zijn en dat is veelal in de avonduren en het weekend. Oftewel dat wij synchroon lopen met hun customer journey.

Kort samengevat, nemen wij u graag mee naar de door ons ontdekte, nieuwe vijvers met voldoende vis. Wij laten de lekke vijvers gewoon links liggen. Wij brengen het meest effectieve visgereedschap mee en verleiden de vissen met het beste aas en slaan wij samen toe op het moment dat de vis de eerste hap neemt… Catch! Weer een vacature ingevuld met latent werkzoekende! Welke vis wilt u binnenkort graag vangen?

Symbus Personeelsdienst is actief in de Achterhoek, de Liemers en Twente en in de volle breedte van het personele spectrum binnen organisaties. Van in-, door- en uitstroom van medewerkers, tot HR-advies en testen.

www.symbus.eu
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media