Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 2 2018

Met inmiddels een heel portfolio aan communicatie- en organisatiewerkzaamheden heeft IIME zich ontpopt tot vloeiend vertaler in technische communicatie. Daarbij komt geregeld een aantal typische verschillen tussen de technische en commerciële wereld naar voren.

ANDER SPEELVELD
Sinds de oprichting van IIME in 2015 heeft steeds meer een uitbreiding plaatsgevonden – naast het werken met technisch talent kwam daarbij het verrichten van communicatiewerkzaamheden. Aanvankelijk hield dit het werk voor moeder- en zusterbedrijven QConcepts en Aeronamics in. Later breidden deze werkzaamheden zich uit met allerlei communicatiewerk voor derden. Daarmee betrad IIME ineens een ander speelveld.

BEGRIJPELIJKE TAAL
Voornamelijk het weergeven van technische informatie in een voor eenieder begrijpelijke tekst is uitdagend – soms blijkt dit een ware vertaalklus. Anders dan bij het vertalen van een taal moet je ervoor waken dat je daarbij compleet en correct bent, met het behoud van professionele toon. Zo ben je maximaal zichtbaar voor de bestemde doelgroep.

BEELD
Wat naast een scherpe tekst belangrijk is, is de zichtbaarheid. Vrij letterlijk zelfs, een tekst wordt idealiter begeleid door goed beeld. Beeld spreekt, vooral in een digitale tijd waarin één oogopslag voldoende moet zijn om de aandacht te vatten. 

PERSOONLIJKHEID 
Binnen IIME is niet alleen het omzetten van taal en het creëren van beeld een uitdaging. Ook de samenwerking tussen technici en communicatieprofessionals is iets wat enige inspanning vereist, blijkt vaak intern. Beide types spreken een andere taal en kennen beroepsmatig een andere manier van werken. Uiteraard leidt dit verschil in persoonlijkheden dikwijls tot botsingen, maar uiteindelijk is het altijd een dynamische samenwerking. 

RESULTAAT
Deze ervaring komt tot uiting in de communicatiewerkzaamheden voor externe partijen – technisch correcte, consequente boodschappen die begrijpelijk en stimulerend zijn voor een brede doelgroep. Waar de technische collega’s de innovaties tot stand doen komen, vormt IIME in het geheel de spreekbuis, voor een consequente boodschap, duidelijke taal en sprekend beeld. Heeft u hulp nodig bij het communiceren in begrijpelijke taal of wilt u sparren over uw vraagstuk? Vraag naar de mogelijkheden via info@iime.nl.
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 2 2018

Coverstory reclame- en communicatiebureau Frappant: werk aan je merk Toenemend tekort aan human capital: a hell of a jobVOAA: de mens is altijd de belangrijkste factorSponsoravond Achterhoek Tour Rally met bijzondere gast Frits van EerdAchterhoek profiteert van promotie De Graafschap naar EredivisieMarieke Bach: kansen creeren om mensen te motiveren Column Arriva: zelfstandig reizen daar waar het kan!Column Lijstenmakerij Martin: PitstopColumn VOAA over opgeleide medewerkers: een must have of nice to have?Wies Bol over verzuimbeheersing: ballast wordt sportColumn WSP Achterhoek: succeservaringen bij Meilink BVProfi Dak Beveiliging: dakbeveiliging gaat over mensenlevens VNO-NCW Midden: "Totaalvisie nodig om bedrijven zo goed mogelijk te bedienen"Jong Management Achterhoek-lid NieuweStroom: "We versnellen de energietransitieCompudac: "Met digitaliseren valt veel voordeel te behalen"Euregio Academie: personeelstekort structureel wegwerkenIIME over technische communicatie: duidelijke taalZakenautotestdag: gevoel mag weer sprekenTestverslag zakenautotestdag: Mitsubishi Eclipse Cross (Auto Mido)Testverslag zakenautotestdag: Peugeot 5008 (Wassink Autogroep)Testverslag zakenautotestdag: Nissan LEAF (Herwers Nissan)Testverslag zakenautotestdag: Renault Koleos (Herwers Renault)Testverslag zakenautotestdag: BMW X2 (BMW Broekhuis Oost)Testverslag zakenautotestdag: BMW 5-Serie (BMW Broekhuis Oost)Testverslag zakenautotestdag: Volvo XC40 (Harrie Arendsen)Testverslag zakenautotestdag: Alfa Romeo Stelvio (Auto 't Hooft)
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media