Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 2 2018

Ton Polman, managing partner & senior improvement engineer VOAA. Fotografie: Annemarie Bakker

Het vraagstuk met betrekking tot opleiden is en blijft altijd actueel binnen organisaties. In de periode van hoogconjunctuur hoort men bij vele organisaties de volgende uitspraak: “Ik wil mijn medewerkers wel opleiden, maar door drukte binnen het bedrijf en het tekort aan personeel moet ik dit nog even vooruit schuiven.” Bij economische tegenwind horen we vervolgens de uitdrukking: “We schrappen het opleidingsbudget weg, omdat we op de kosten moeten letten.” 

Het blijkt nog steeds dat veel organisaties het vraagstuk omtrent opleiden lastig vinden. Een van de belangrijkste redenen is wel dat het opleiden niet vastligt in de strategische doelstellingen. Men ziet het vaak als een kostenpost en niet als een normale bedrijfsinvestering. Als men binnen organisaties hierover discussieert, wordt er gezegd dat de mens de belangrijkste factor is. Maar als organisatie handelt men niet altijd naar het doel om medewerkers in de organisatie te hebben die de juiste competenties bezitten om aan de gestelde organisatiedoelen te kunnen voldoen. 

Gezien de steeds sneller gaande ontwikkelingen op het gebied van automatisering en digitalisering, plus de kortere levencycli en grotere variëteit in producten en diensten, betekent dit dat de noodzaak van goed opgeleide medewerkers een must have is en niet een nice to have. Ook vanuit de overheid en bedrijfsleven worden nu stimuleringsprogramma’s opgezet om een leven lang te blijven leren om aan het werk te blijven op de snel veranderende arbeidsmarkt.

www.voaa.nl
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 2 2018

Coverstory reclame- en communicatiebureau Frappant: werk aan je merk Toenemend tekort aan human capital: a hell of a jobVOAA: de mens is altijd de belangrijkste factorSponsoravond Achterhoek Tour Rally met bijzondere gast Frits van EerdAchterhoek profiteert van promotie De Graafschap naar EredivisieMarieke Bach: kansen creeren om mensen te motiveren Column Arriva: zelfstandig reizen daar waar het kan!Column Lijstenmakerij Martin: PitstopColumn VOAA over opgeleide medewerkers: een must have of nice to have?Wies Bol over verzuimbeheersing: ballast wordt sportColumn WSP Achterhoek: succeservaringen bij Meilink BVProfi Dak Beveiliging: dakbeveiliging gaat over mensenlevens VNO-NCW Midden: "Totaalvisie nodig om bedrijven zo goed mogelijk te bedienen"Jong Management Achterhoek-lid NieuweStroom: "We versnellen de energietransitieCompudac: "Met digitaliseren valt veel voordeel te behalen"Euregio Academie: personeelstekort structureel wegwerkenIIME over technische communicatie: duidelijke taalZakenautotestdag: gevoel mag weer sprekenTestverslag zakenautotestdag: Mitsubishi Eclipse Cross (Auto Mido)Testverslag zakenautotestdag: Peugeot 5008 (Wassink Autogroep)Testverslag zakenautotestdag: Nissan LEAF (Herwers Nissan)Testverslag zakenautotestdag: Renault Koleos (Herwers Renault)Testverslag zakenautotestdag: BMW X2 (BMW Broekhuis Oost)Testverslag zakenautotestdag: BMW 5-Serie (BMW Broekhuis Oost)Testverslag zakenautotestdag: Volvo XC40 (Harrie Arendsen)Testverslag zakenautotestdag: Alfa Romeo Stelvio (Auto 't Hooft)
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media