Crisis? What crisis?
Wie ooit wel eens een presentatie van ‘bedrijfsverloskundige’ Guido Thys heeft mogen bijwonen, weet dat hij veel humor in zijn verhaal inbouwt, maar dat Thys toch wel een zeer goed inzicht heeft in de wereld van het bedrijfsleven. Dat inzicht deelt hij met zijn publiek via die presentaties, maar ook middels boeken. Zijn meest recente publicatie is weer een bewijs van zijn nuchtere en realistische kijk op wat de BV Nederland nu bezighoudt: de crisis. Thys analyseert de huidige situatie in 6 misvattingen (mythes) die hij ontkracht, maar daar blijft het niet bij: hij zet de lezer aan het werk met opdrachten. In het werkboek achterin het boekje biedt Thys handvatten om de crisis te lijf te gaan. Weg met de negatieve gedachtes! Lezen! Actie!
Titel: Dit is GEEN economische crisis!
Ondertitel: 6 gevaarlijke mythes die ons in de crisisgreep houden en wat er aan te doen
Auteur: Guido Thys
Inhoud: 140 pagina’s inclusief werkboek
ISBN: 978-90-820282-0-1
Prijs: € 16,51 (ex btw)
Uitgeverij: De Dwarsdenkerij bv
Contact: www.guidothys.nl
Kort, bondig en effectief
Met dit boekje laat je onuitgevoerde en mislukte businessplannen voorgoed achter je en schrijf je een duidelijk plan dat wél werkt. De auteurs beschrijven hoe je met behulp van de OGSM-methodiek (Objective, Goals, Strategies, Measures) een plan op slechts 1 A4 schrijft. De methode verbindt ambitieuze doelstellingen aan concrete activiteiten en helpt je om goede plannen te maken en daar slim aan te werken. Wereldwijd werkten organisaties, zoals de NASA, Procter & Gamble, Coca-Cola en Business Openers, al met de OGSM-methodiek. Businessplan op 1 A4 is sinds verschijnen al flink opgeklommen in de Managementboek top 100, met vandaag een positie op #25. Het boekje en de methode zijn bewezen populair.
Titel: Businessplan op 1 A4
Auteurs: Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Judith Tielen
Omvang: 144 pagina’s, paperback
ISBN: 978 90 430 28 134
Prijs: € 9,95
Uitgever: Pearson Benelux, www.pearson.nl
Boeken
oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2013
Moderne communicatie
Trendwatcher Adjiedj Bakas schijnt vandaag de dag de meest toonaangevende futurist in Nederland te zijn. Hij is veelgevraagd als spreker, en publiceert regelmatig zijn ideeën over hoe we in de (nabije) toekomst gaan leven. Dit trendboek van Bakas’ hand beschrijft de situatie van de maatschappij en het zakenleven op basis van het internet in al zijn aspecten. Het boekje is onderverdeeld in drie hoofdstukken: Informatisering van de samenleving, Informatisering van het bedrijfsleven en Informatisering en HRM. In elk van die hoofdstukken staan interviews met mensen uit de praktijk die vertellen welke functie en voordelen het internet voor hun organisatie heeft. Met uiteraard ook aandacht voor de toekomst met nog meer IT en internet
Titel: Hoe IT en internet ons werk veranderen
Auteur: Adjiedj Bakas
Omvang: 104 pagina’s, gebonden
ISBN: n.v.t.
Prijs: gratis te downloaden via www.adecco.nl/
kenniscentrum/whitepapers
Uitgever: Adecco Group Nederland
Voorbeelden modern werken
Dit leuke boekje gaat over de vragen die het management van een organisatie zou kunnen hebben bij het invoeren van het zogenoemde Het Nieuwe Werken. Of zoals het in het boekje wordt genoemd: Werken Nieuwe Stijl. Het spreekt bijna vanzelf dat het ook een interview bevat met Erik Veldhoen, de grondlegger in Nederland van HNW/WNS. Verder biedt het boekje een soort wetenschappelijk artikel met resultaten van onderzoeken, en een verslag van een rondetafelgesprek. Het meest aansprekend zijn echter de voorbeelden van organisaties die HNW/WNS hebben ingevoerd: hun ervaringen, werkwijzen, voordelen van de invoering ervan. Altijd leuk om bij organisaties naar binnen te kijken, en je steekt er nog wat van op ook!
Titel: Werken Nieuwe Stijl
Auteurs: Rob Hartgers, Pierre de Winter
Omvang: 50 pagina’s, gebonden
ISBN: n.v.t.
Prijs: gratis via www.mt.nl/werkennieuwestijl
Uitgever: Berend Jan Veldkamp
oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2013