De Stelling

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 1 2013

Esther ter Voert en Femke Konijnenbelt, Logisz:

Op goed geluk!

“We doen aan marketing! Wij sturen een boodschap zo breed mogelijk de wereld in en kiezen voor online marketing omdat dat ‘in’ is.” Op goed geluk dus. Dwaasheid ten top. Tijd om de stelling te analyseren.

1. De staart van de stelling is zeker waar: gericht adverteren is een must. Maar niet alleen in tijden van recessie. Goed richten, mikken, bijsturen en schikken is in alle tijden een doorlopende zaak. Om te communiceren met je klant bepaal je altijd eerst je doelen en doelgroepen. En maak je gerichte keuzes zowel in boodschap, inhoud, ontwerp als mediamiddelen-mix én timing. Logisz!

2. De oplossing zit ‘m in de kop. Kún je met minder marketingbudget hetzelfde of zelfs meer effect bereiken? Ons antwoord is ja! De vraag is hoe? Afwachten, duimendraaien en ‘de hand op de gekrompen knip’ is moordend. Lukraak communiceren ook. Heb je minder budget? Besteed dat dan zo gericht en effectief mogelijk:

- Focus op loyaliteit

Een gouden en ‘onverborgen’ schat ligt voorhanden bij bestaande klanten. Maak ze wakker als ze slapen of zet ze op scherp als hun blikveld begrensd is. Ken je bestaande klant en bevoordeel hun loyaliteit. Het is een bewezen aanpak.

- Focus op finetuning

In laagconjunctuur is het krimpende budget van de ondernemer inherent aan het krimpende budget van de klant. De klant dicteert de markt; wensen, eisen en mogelijkheden verschuiven. Speel daar als ondernemer op in. Kijk kritisch naar de huidige communicatie. Klopt deze nog of is finetuning van de boodschap of keuze van middelen onvermijdelijk?

Neem als voorbeeld de woningmarkt. Starters kunnen in deze tijd niet of nauwelijks een hypotheek afsluiten voor hun eerste woning. De Rabobank legt de focus in de communicatie over hun hypotheekaanbod nu op de mogelijkheid om als ouder garant te staan voor de hypotheek van het kind. Goed gericht!

Ook hier geldt: ken je klant. Het is de sleutel tot succes in een krimpende markt.

Ook andere strategieën zijn geschikt om in een krimpende markt, met een klein budget gericht en effectief te communiceren. Weet u ons te vinden? Op goed geluk!

Joep Schreurs,

Reclame-adviesbureau JE/ES:

Deze stelling zou eigenlijk ook de boodschap aan onze klanten moeten zijn. Want wat kunt u van ons als reclameadviseurs anders verwachten?

Media is een deel van onze omzet dus waarom zouden wij onze eigen ruiten inslaan? Maar zo werkt het niet. Omzet is niet het criterium om voor een klant resultaat te boeken. Werken aan een gezamenlijke doelstelling; dat wel. Juist in deze wat mindere tijd moet je selectief en innovatief te werk gaan. Soms alternatieven bieden. ‘Gericht’ blijft daarbij het toverwoord, zeker bij adverteren maar ook bij andere marktbenaderingen. Wat moet voorkomen worden. Dat bereik je alleen door nog gerichter te werken. Creatief en onderscheidend doordringen in een krimpende markt. Daarom kunnen wij van JeEs Reclamemakers de stelling onderschrijven zolang het een bijdrage kan leveren voor een complete marktbenadering.

Met krimpende marketingbudgetten is gericht adverteren een must!

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2013

De Stelling

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media