Forum: Kansen voor 2013

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 1 2013

MKB in discussie: kansen voor 2013

Forumdiscussies vormen een vast onderdeel in Oost-Gelderland Business. Het aantal aanmeldingen was de laatste keer echter zo overweldigend dat we besloten het over een andere boeg te gooien. In plaats van negen deelnemers aan een tafel, mochten bijna twintig deelnemers bij Villa Ruimzicht in Doetinchem plaatsnemen en steeds met een wisselende groep mensen over de stellingen discussiëren.

kansen voor 2013

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2013

Met 21 deelnemers kon Oost-Gelderland Business van een nieuw record spreken op dinsdag 5 februari. Na een kop koffie en een welkomstwoord van de uitgever, gingen de deelnemers aan tafel en werd er over vier verschillende stellingen gediscussieerd.

Alvorens de discussie daadwerkelijk van start ging, hadden twee leerlingen van het Graafschap College een paar minuten de tijd om aan de aanwezige ondernemers een business plan te presenteren, in kader van hun opleiding. Doel was om animo te genereren voor hun product (zie kader). De aanwezigen reageerden enthousiast op de leerlingen, die later ook aanschoven voor de discussierondes.

Tussendoor wisselden de deelnemers van tafel zodat zij tijdens elke discussie bij nieuwe gezichten aan tafel zaten. Na de vier discussierondes kon men tijdens de lunch nog uitgebreid netwerken en visitekaartjes uitwisselen. De reacties op de nieuwe opzet waren positief. Aloys Harmsen van Pensioen Support Nederland was zeer te spreken over de diversiteit aan ondernemers. Rogier Stam van Geurink & Partners Advocaten deed voor het eerst mee aan een forum: “De opzet is goed en juist de afwisseling spreekt me erg aan.” Patrick Uschkereit van B2Basix heeft in het verleden wel al eens aan tafel gezeten. “Ik vind de vernieuwde opzet beter. Je leert meer mensen kennen en er komt op deze manier meer expertise aan bod.” Gerard Russchen van a&m impact vond het ook leuk dat de studenten deelnamen aan de discussie. Hylke Meiners van skerp fc heeft nog wel een puntje van aandacht: “Om de discussie in gareel te houden is het wellicht het overwegen waard om in de toekomst met een tafelleider te werken.” Maar al met al mag Oost-Gelderland Business terugkijken op een zeer geslaagde dag. �

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2013

‘Share your passion, split your sound’, dat is de slagzin van Positive Split, een studentenbedrijf dat is opgericht door 8 enthousiaste leerlingen van het Graafschap College. Zij gaan de markt veroveren met een unieke audio-splitter en richten zich voornamelijk op bedrijven die een modern relatiegeschenk willen geven. Het onderscheidende zit hem in de dop, die tevens dient als zuignap, waardoor de splitter ook te

gebruiken is als standaard voor een mobiele telefoon.

Contact kan via dit

e-mailadres:

positive-split@hotmail.com.

Stelling 1: “2012 biedt geen garantie voor de toekomst. 2013 wordt het jaar van vooruitblikken en kansen pakken.”

Over de eerste stelling zijn veel deelnemers het eens: deze stelling is eigenlijk altijd van toepassing. De ondernemer moet zelf aan de slag en nieuwe kansen creëren en pakken. Emmy Giezenaar van Fongers & Fongers Werving en Selectie ligt toe: “Je moet voortborduren op wat er goed ging.” Lennard Kamps van Van Weeghel Doppenberg Kamps Notarissen vindt dat het voor een goede ondernemer niet uitmaakt of het crisis is of niet. “Je moet élk jaar vooruit kijken en anticiperen.” Henk Steven Kleinburink van Tap & van Hoff Notarissen voegt daaraan toe dat “specialismen beter zijn dan een algemeen verhaal. Zoek desnoods een nichemarkt in jouw werkgebied.” Tanya Martinus van Magis Marketing & Research sluit zicht daar bij aan. “En zorg er ook voor dat je het hele jaar door persoonlijke contactmomenten hebt.”

Patrick Uschkereit tipt dat je moet investeren in commercie, terwijl Marcel Teunissen van Winterswijk Vitaal aangeeft dat je scherp moet blijven en op tijd moet schakelen.

kansen voor 2013

Met 21 deelnemers kon Oost-Gelderland Business van een nieuw record spreken op dinsdag 5 februari. Na een kop koffie en een welkomstwoord van de uitgever, gingen de deelnemers aan tafel en werd er over vier verschillende stellingen gediscussieerd.

Alvorens de discussie daadwerkelijk van start ging, hadden twee leerlingen van het Graafschap College een paar minuten de tijd om aan de aanwezige ondernemers een business plan te presenteren, in kader van hun opleiding. Doel was om animo te genereren voor hun product (zie kader). De aanwezigen reageerden enthousiast op de leerlingen, die later ook aanschoven voor de discussierondes.

Tussendoor wisselden de deelnemers van tafel zodat zij tijdens elke discussie bij nieuwe gezichten aan tafel zaten. Na de vier discussierondes kon men tijdens de lunch nog uitgebreid netwerken en visitekaartjes uitwisselen. De reacties op de nieuwe opzet waren positief. Aloys Harmsen van Pensioen Support Nederland was zeer te spreken over de diversiteit aan ondernemers. Rogier Stam van Geurink & Partners Advocaten deed voor het eerst mee aan een forum: “De opzet is goed en juist de afwisseling spreekt me erg aan.” Patrick Uschkereit van B2Basix heeft in het verleden wel al eens aan tafel gezeten. “Ik vind de vernieuwde opzet beter. Je leert meer mensen kennen en er komt op deze manier meer expertise aan bod.” Gerard Russchen van a&m impact vond het ook leuk dat de studenten deelnamen aan de discussie. Hylke Meiners van skerp fc heeft nog wel een puntje van aandacht: “Om de discussie in gareel te houden is het wellicht het overwegen waard om in de toekomst met een tafelleider te werken.” Maar al met al mag Oost-Gelderland Business terugkijken op een zeer geslaagde dag. �

Stelling 2: “Het contact met de klant wordt weer persoonlijk”

Frank Sanders van Allodium Triple A sluit zich aan bij hetgeen Tanya Martinus tijdens de eerste stelling al zei: “zorg voor contactmomenten met je klanten.” Gerard Russchen voegt daar aan toe dat de klant altijd centraal hoort te staan. “De meerwaarde van een ondernemer is kennis en ervaring, benadruk die toegevoegde waarde.” Petra Hengevelt van Haaring - Hengevelt Makelaardij onderstreept de stelling vanuit haar vakgebied. “De makelaardij is altijd persoonlijk. We proberen ook altijd met de klant mee te denken.”

Hans Tragter van Tragter Groep geeft nog aan dat het belangrijk is om je in de klant te verdiepen en hoe je de klant moet benaderen. Richard van der Woude van Rabobank Achterhoek-Oost geeft aan dat het contact altijd al persoonlijk was en ook zo zal blijven, “echter zal het niet altijd face to face zijn. Maar alternatieven liggen natuurlijk voor de hand.” Hylke Meiners voegt hieraan toe dat social media kan bijdragen aan het actief inspelen op latente contactverzoeken van (potentiële) klanten. “Zoek je klanten op, op welke manier dan ook.”

Stelling 3: 2013 is het jaar van sociale innovatie (denk aan leeftijdsbewust personeelsbeleid, ziektepreventie, ontslagrecht).

De meningen over deze stelling zijn verdeeld. Sommige deelnemers vinden dat een sociaal personeelsbeleid niet ten koste mag gaan van de kwaliteit of het rendement van een onderneming. “Men loopt tegen oudere werknemers aan in verband met hoge kosten”, zegt Sabine Vrijdag van Strandlodge Winterswijk. “Maar het is belangrijk om te kijken naar de kwaliteiten van je medewerkers.” Aloys Harmsen sluit zich daar bij aan. “Ondernemers dienen meer dan ooit werknemers aan zich te binden.” Inspelen op de huidige situatie is volgens Emmy Giezenaar een goede stap, maar “we moeten de toekomst niet uit het oog verliezen. Denk aan vergrijzing, ontgroening en de uitstroom van mensen uit de regio Achterhoek en de geringe instroom van goed opgeleide mensen.”

Rogier Stam stelt dat de noodzaak tot innovatie altijd aanwezig is, dus ook in 2013. “Misschien juist nu. Deze economische omstandigheden bieden volgens mij ook kansen.”

Gerard Russchen onderstreept de stelling, maar vindt dat zowel organisaties als mensen moeten veranderen. Russchen geeft ook een tip mee: “Stel een onder- en bovengrens van leeftijd vast. Dit motiveert naar mijn mening de organisatie. Verandering zorgt voor kansen.” Terwijl Hylke Meiners concludeert dat het voor kleine ondernemers juist moeilijk is om leeftijdsbewust personeel aan te nemen.

Richard van der Woude vindt juist dat sociale innovatie nog niet aan de orde is. “De juiste middelen zijn er nog niet voor.”

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2013

De nieuwe wetgeving, waaronder op het gebied van aanbesteding, en uitstel van btw-afdracht, zorgt voor een vermindering van de regeldruk.

Het grootste deel van de aanwezigen is het absoluut niet eens met deze stelling. Sterker nog, volgens Frank Sanders “is het een doodsteek voor het MKB.” Ton Fox van Fox Horeca is het hier helemaal mee eens. “Het is op deze manier uitstel van executie.” Henk Steven Kleinburink vindt dat “dergelijke regelingen het paard achter de wagen spannen.”

Rogier Stam ziet het wat genuanceerder. “De ervaring van de ondernemers is dat de regeldruk toeneemt, maar een en ander is wel afhankelijk van de markt waarin wordt geopereerd. Het is belangrijk om tijdig de juiste adviseurs in te schakelen.” Robert-Jan Heinrich van Proma Protection vindt het prima dat er regels en kaders zijn, “maar het is niet nodig om ze elk jaar aan te passen. Betalen moeten we sowieso, dus dan maar direct betalen in plaats van uitstellen.” Tanya Martinus heeft liever kaders in plaats van regels. “Op die manier laat je ondernemers een bepaalde speelruimte. En juist door die speelruimte denk ik dat de regeldruk afneemt.”

Volgens Eef Steentjes van SteentjesWoltersMulder Advocaten worden de problemen juist verplaatst. “Meer ‘eenvoudige’ regels vermindert de regeldruk niet.”

Patrick Uschkereit geeft een laatste tip mee: “zorg dat je altijd een actueel financieel plan hebt!”

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media