Coverstory Frappant: Spetterende communicatie maakt merken sterker

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 4 2012

coverstory

Spetterende communicatie maakt merken sterker

Creativiteit is iets ongrijpbaars. Je kunt het niet afdwingen, maar soms moet je toch binnen een bepaald tijdsbestek iets presenteren aan een klant. De dames en heren van Frappant uit Aalten presteren het elke keer weer. Creatief directeur Dennis Hoftijzer legt uit hoe Frappant al bijna 40 jaar spettert in het oosten van Gelderland.

Vanuit het voormalige zwembad aan de Bredevoortsestraatweg in Aalten bestiert het team van Frappant de regionale markt. De chloordampen zijn natuurlijk al lang niet meer te ruiken, maar de inrichting straalt nog altijd het plezier van een zwembad uit. Zo worden de creatieve geesten letterlijk en figuurlijk in ‘het diepe’ gegooid voor een brainstormsessie. “Sterke merken bouwen, daar zijn we goed in”, zegt Hoftijzer. “Dat is een belofte die we doen. Een belofte die we kunnen nakomen. We zijn een full service reclamebureau. En waar dat een paar jaar geleden misschien een uitgekauwde term was, is het nu juist een van onze grote pluspunten. Als je merken sterker wilt maken, moet je zowel in online als gedrukte media kwaliteit kunnen bieden. Wij adviseren én leveren die mix van geïntegreerde communicatie.”

Volgens Hoftijzer is de rol van een reclamebureau veranderd in de loop der jaren. Waar reclamebureaus vroeger relatief veel macht hadden vanwege kennis en techniek, heeft de klant tegenwoordig, door opleidingsniveau en informatie via internet, zelf ook veel kennis in huis. Toch ziet Hoftijzer weer een verschuiving. “Onder andere door de recessie staan budgetten onder druk. Bedrijven worden dus gedwongen om prioriteiten te stellen. Meer en meer besluiten ze terug te gaan naar de kern, naar hun eigen business. Dát is waar ze zelf de meeste toegevoegde waarde kunnen leveren. Dus schakelen ze de hulp in van een partij die het totale communicatieproces kan regelen. Wij geven strategisch advies, wij ontwikkelen het communicatieconcept en verzorgen de totale uitvoering. Daarnaast dienen we als sparringpartner. In het kort: wij ontzorgen de klant. Denk aan de ‘quick fix’; ondersteuning op de korte termijn én het traject van bouwen aan het merk, de langere termijn. In beiden zijn wij sterk.”

Authenticiteit

Volgens Hoftijzer moeten we niet blijven hangen in de teneur van de recessie. “Hoe moeilijk het soms ook is, ondernemers moeten vooruit blijven kijken. Maar kijk eerst in de spiegel. Ik weet zeker dat bedrijven die authentiek zijn en dicht bij zichzelf blijven, de bedrijven van de toekomst zijn. Hou vast aan je eigen normen en waarden. En durf lastige of moeilijke beslissingen te nemen. Onderzoek heeft uitgewezen dat consistent en professioneel communiceren in moeilijke tijden onmisbaar is. Bedrijven die bewust blijven communiceren met hun doelgroepen doen het aantoonbaar beter, zéker op het moment dat het economisch weer de goede kant op gaat. Je moet constant werken aan die breinpositie bij je klant.”

“Met Frappant zijn wij ook continu aan het werken aan onze merkwaarde. We gaan mee met de tijd. Wij zijn het bureau van vandaag. Niet van gisteren en niet van de toekomst. En dit geldt ook op het gebied van diverse technieken en technologieën. Wij zijn geen trendsetters, maar wel early adapters. En dat werkt voor ons, dat past in onze filosofie. Wij willen kennis, plezier en activiteit uitstralen. We nemen onszelf niet té serieus, maar het merk waar we voor werken wel. En dat loont. Opdrachtgevers zijn tevreden. Er is niets mooiers dan in een eerste gesprek met een potentiële klant te horen dat ze door aanbeveling bij ons terecht zijn gekomen. Dat is meteen het bewijs dat mond tot mond reclame fantastisch werkt. En natuurlijk ook een teken dat we het goed doen met Frappant.”

Fans van de regio

De bekendste campagne van Frappant is misschien wel ECHT Achterhoek. Hoftijzer: “Frappant won enkele jaren geleden een pitch die door Regio Achterhoek was uitgeschreven. De opdracht was duidelijk: ‘ontwikkel een beeldmerk voor de Achterhoek waarin de kernwaarden dynamisch, eigenzinnig en natuurlijk tot uiting komen’. Wij hebben toen onze aanpak en het nieuwe logo gepresenteerd: ECHT Achterhoek. Hierin komt de authenticiteit van de Achterhoek in zijn puurste vorm naar voren: echte mensen, echte waarden en echte natuur. Ik vind het belangrijk om te onderstrepen dat het eigenlijk geen campagne is. Er hangen geen commerciële belangen aan. Wij zijn allemaal fans van de Achterhoek en staan voor 100 procent achter deze uiting. Daarom is het zo mooi om te zien dat het door regionale ondernemers wordt geadopteerd. Het logo is steeds vaker te zien op sites, in advertenties, op vrachtwagen en auto’s. Dat maakt je trots!” www.frappant.com

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2012

Dennis Hoftijzer,

creatief directeur van Frappant

Het bad, met in de achtergrond ‘het diepe’

Vanuit het voormalige zwembad aan de Bredevoortsestraatweg in Aalten bestiert het team van Frappant de regionale markt. De chloordampen zijn natuurlijk al lang niet meer te ruiken, maar de inrichting straalt nog altijd het plezier van een zwembad uit. Zo worden de creatieve geesten letterlijk en figuurlijk in ‘het diepe’ gegooid voor een brainstormsessie. “Sterke merken bouwen, daar zijn we goed in”, zegt Hoftijzer. “Dat is een belofte die we doen. Een belofte die we kunnen nakomen. We zijn een full service reclamebureau. En waar dat een paar jaar geleden misschien een uitgekauwde term was, is het nu juist een van onze grote pluspunten. Als je merken sterker wilt maken, moet je zowel in online als gedrukte media kwaliteit kunnen bieden. Wij adviseren én leveren die mix van geïntegreerde communicatie.”

Volgens Hoftijzer is de rol van een reclamebureau veranderd in de loop der jaren. Waar reclamebureaus vroeger relatief veel macht hadden vanwege kennis en techniek, heeft de klant tegenwoordig, door opleidingsniveau en informatie via internet, zelf ook veel kennis in huis. Toch ziet Hoftijzer weer een verschuiving. “Onder andere door de recessie staan budgetten onder druk. Bedrijven worden dus gedwongen om prioriteiten te stellen. Meer en meer besluiten ze terug te gaan naar de kern, naar hun eigen business. Dát is waar ze zelf de meeste toegevoegde waarde kunnen leveren. Dus schakelen ze de hulp in van een partij die het totale communicatieproces kan regelen. Wij geven strategisch advies, wij ontwikkelen het communicatieconcept en verzorgen de totale uitvoering. Daarnaast dienen we als sparringpartner. In het kort: wij ontzorgen de klant. Denk aan de ‘quick fix’; ondersteuning op de korte termijn én het traject van bouwen aan het merk, de langere termijn. In beiden zijn wij sterk.”

Authenticiteit

Volgens Hoftijzer moeten we niet blijven hangen in de teneur van de recessie. “Hoe moeilijk het soms ook is, ondernemers moeten vooruit blijven kijken. Maar kijk eerst in de spiegel. Ik weet zeker dat bedrijven die authentiek zijn en dicht bij zichzelf blijven, de bedrijven van de toekomst zijn. Hou vast aan je eigen normen en waarden. En durf lastige of moeilijke beslissingen te nemen. Onderzoek heeft uitgewezen dat consistent en professioneel communiceren in moeilijke tijden onmisbaar is. Bedrijven die bewust blijven communiceren met hun doelgroepen doen het aantoonbaar beter, zéker op het moment dat het economisch weer de goede kant op gaat. Je moet constant werken aan die breinpositie bij je klant.”

“Met Frappant zijn wij ook continu aan het werken aan onze merkwaarde. We gaan mee met de tijd. Wij zijn het bureau van vandaag. Niet van gisteren en niet van de toekomst. En dit geldt ook op het gebied van diverse technieken en technologieën. Wij zijn geen trendsetters, maar wel early adapters. En dat werkt voor ons, dat past in onze filosofie. Wij willen kennis, plezier en activiteit uitstralen. We nemen onszelf niet té serieus, maar het merk waar we voor werken wel. En dat loont. Opdrachtgevers zijn tevreden. Er is niets mooiers dan in een eerste gesprek met een potentiële klant te horen dat ze door aanbeveling bij ons terecht zijn gekomen. Dat is meteen het bewijs dat mond tot mond reclame fantastisch werkt. En natuurlijk ook een teken dat we het goed doen met Frappant.”

Fans van de regio

De bekendste campagne van Frappant is misschien wel ECHT Achterhoek. Hoftijzer: “Frappant won enkele jaren geleden een pitch die door Regio Achterhoek was uitgeschreven. De opdracht was duidelijk: ‘ontwikkel een beeldmerk voor de Achterhoek waarin de kernwaarden dynamisch, eigenzinnig en natuurlijk tot uiting komen’. Wij hebben toen onze aanpak en het nieuwe logo gepresenteerd: ECHT Achterhoek. Hierin komt de authenticiteit van de Achterhoek in zijn puurste vorm naar voren: echte mensen, echte waarden en echte natuur. Ik vind het belangrijk om te onderstrepen dat het eigenlijk geen campagne is. Er hangen geen commerciële belangen aan. Wij zijn allemaal fans van de Achterhoek en staan voor 100 procent achter deze uiting. Daarom is het zo mooi om te zien dat het door regionale ondernemers wordt geadopteerd. Het logo is steeds vaker te zien op sites, in advertenties, op vrachtwagen en auto’s. Dat maakt je trots!” www.frappant.com

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2012

Drie communicatietips toegelicht door Dennis Hoftijzer

1. Weet wie je bent en waar je voor staat.

Verrassend genoeg zorgt de waan van de dag en jarenlang werken op een bepaalde, eigen manier ervoor dat je als bedrijf af kunt drijven van je kern, de échte reden van je bestaan. Daarom is het goed om periodiek stil te staan bij jouw eigen DNA, de kern van de zaak. In die kern zit vaak de passie en de drijfveer om dingen op een onderscheidende manier anders en beter te doen dan anderen. Haal die kern weer naar boven en gebruik dit als startpunt voor authentieke communicatie.

2. Communiceer professioneel en authentiek.

Weet je wat je kern is? Bouw hierop dan je communicatie met de wereld. Maak dingen niet mooier dan ze zijn, maar wees écht en oprecht. Laat wel zien waar je passie zit en je drive om dingen anders en beter te doen. En let op: oprecht zijn is wat anders dan bescheiden zijn!

3. Denk en doe als een merk.

Merkdenken is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Elk bedrijf van welke omvang dan ook kan (en moet wat ons betreft) denken en doen als een merk.

Formuleer én communiceer je merkwaarden consistent en helder, zodat bij je doelgroep jouw merk op den duur automatisch wordt verbonden aan de waarden waarvoor je staat. Zó bouw je aan een sterk merk.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media