Afscheidsinterview Toin de Ruiter

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 1 2012

afscheidsinterview

Denker, doener,

netwerker, pionier

Op het moment van schrijven maakt Toin de Ruiter, regiomanager VNO-NCW Achterhoek, zich op voor een volgende stap in zijn carrière. Bijna zeven jaar was hij het aanspreekpunt voor Achterhoekse ondernemers en daarmee hét gezicht van de werkgeversorganisatie in deze regio.

Hij maakt de overstap naar BonsenReuling accountants & belastingadviseurs, waar hij commercieel directeur wordt. Met Oost-Gelderland Business blikt hij terug op een fantastische periode. Hij is ‘Mister VNO-NCW Achterhoek.’ Al was het maar vanwege de manier waarop hij praat over het gebied. “Ik houd van de Achterhoek en ben trots op de ondernemers.” 

Sommigen zullen het een opmerkelijke stap vinden; nu regiomanager bij een landelijk opererende werkgeversorganisatie met een lobby in Den Haag en straks commercieel directeur bij een bedrijf in de accountancy. De Ruiter zelf ziet dat anders. “Ik ga doen waar ik goed in ben: netwerken, communicatie en marketing, naamsbekendheid vergroten en mensen met elkaar in contact brengen. Ik neem een mooi netwerk mee en ik ken de regio en de ondernemers. Nu doe ik belangenbehartiging voor alle ondernemers, straks doe ik dat voor een ondernemer die klant is, maar qua werkzaamheden is er zeker sprake van overlap.” Mensen spreken, nieuwe initiatieven aanjagen en communicatie tot stand brengen; het zijn kwaliteiten die De Ruiter typeren. 

Radio

“Het zat er al vroeg in”, zo blikt hij glimlachend terug. “Ik heb personeelsmanagement gestudeerd, maar wist al snel dat daar mijn passie niet lag. Destijds werkte ik bij een lokaal radiostation, waar ik verantwoordelijk was voor nieuwsredactie en de radiospotjes. Het zal ergens halverwege de jaren negentig zijn geweest. Radioprogramma’s presenteren en nieuwe dingen bedenken bij streekradio Optimaal FM, toen nog een vrijwilligersorganisatie. Daar ontdekte ik dat communicatie en netwerken veel meer ‘mijn ding’ was. Rond 2000 ben ik aan de slag gegaan als adviseur bij een reclamebureau in Winterswijk. Ik bepaalde de doelgroepen en de juiste middelen. Mensen in het hart raken, daar gaat het om. Dat klinkt wellicht soft, maar dat is het zeker niet. Zorg ervoor dat je een goed en eerlijk verhaal hebt. Het is een gouden regel die ik altijd heb gevolgd. Door dit werk kwam ik in aanraking met Walter Hendriksen van Huntenpop en hij zocht een businessclubmanager voor de businessclub Huntenkring. Het was Henry Hegeman van WBC die me met VNO-NCW Achterhoek in contact bracht. Na vertrek van de toenmalige regiomanager reageerde ik en van het een kwam het ander.” De Ruiter werd het aanspreekpunt in de Achterhoek.

Belangenbehartiging

Wat doet VNO-NCW Achterhoek nou precies? Het is een bedrieglijk eenvoudige vraag, maar Toin kan er met passie en enthousiasme over vertellen. “Onze core business? Belangenbehartiging en netwerken. VNO-NCW Achterhoek wil een goed ondernemersklimaat in de meest brede zin van het woord. Goede bedrijventerreinen en infrastructuur, gedegen opleidingen, voldoende personeel, kennisdeling, techniekpromotie bij de jeugd en het stimuleren van innovatie; zomaar wat onderwerpen waar we ons mee bezighouden. Als regiomanager ben ik het aanspreekpunt voor ondernemers in de regio en de voelsprieten voor onze werkgeversvereniging. Elke regio heeft zijn eigen economische kenmerken qua type bedrijvigheid, bereikbaarheid en beschikbare werknemers. Het is dankbaar en boeiend werk omdat je niet alleen te maken hebt met ondernemers en industriële kringen maar ook met andere partijen

zoals maatschappelijke organisaties in

de zorg, sport, woningbouwverenigingen, onderwijs, uwv en gemeenten. 

Veelzijdig

De Ruiter vertelt enthousiast, bijna aanstekelijk. De Achterhoek, zo betoogt hij, is een van de meest toonaangevende regio’s. En dat is in schril contrast met het beeld dat veel mensen van buiten hebben. “Ik ben hier geboren en getogen, maar dan nog kan ik objectief vaststellen dat we heel goed bezig zijn. De Achterhoek kent tal van innovatieve bedrijven die zich bezighouden met bijvoorbeeld de ontwikkeling van schone energie door middel van zonnekracht en de omzetting van mest. We hebben grote bedrijven en weinig mensen weten het, maar deze regio biedt veel kansen voor goed opgeleid personeel. Natuurlijk zijn er verbeterpunten en daar heb ik me de afgelopen zeven jaar mee beziggehouden en tot de laatste dag zal ik dat blijven doen. De Achterhoek vergrijst en dus is het zaak om jonge mensen terug te halen. Jongeren die elders hebben gestudeerd en daar blijven plakken. Hoe krijg je die terug? Door te investeren in bereikbaarheid, in verbetering van de leefomgeving en in woningen voor jonge gezinnen.”

Stap

De vraag rijst waarom De Ruiter,

ondanks zijn liefde voor de regio,

ondernemers en voor VNO-NCW, toch de overstap maakt naar het ‘gewone’

bedrijfsleven. “Na zeven jaar ken je alle ins en outs van de organisatie, de regio en de dynamiek. Natuurlijk had ik het hogerop kunnen zoeken bij VNO landelijk. Ik ben echter verknocht aan de Achterhoek. Dit is mijn regio met mijn mensen en hier wilde ik blijven. Tja en dan ga je rondkijken. Alsof het zo heeft moeten zijn, kwam ik in contact met BonsenReuling die worstelde met bepaalde werkzaamheden waar men niet aan toe kwam. Het bezoeken van netwerkbijeenkomsten en het onderhouden van contacten. Precies datgene waar ik goed in ben. In mijn nieuwe functie ontmoet ik dezelfde ondernemers en dezelfde maatschappelijke spelers. Alleen heb ik nu een andere pet op. Dat zal wennen zijn, maar ik heb er enorm veel zin in. Het is gewoon een nieuwe uitdaging bij een organisatie die ik ken als informeel en klantgericht. Een nuchtere organisatie die past bij de mentaliteit hier.”

Weemoed

Dat neemt natuurlijk niet weg dat De Ruiter met weemoed afscheid neemt. “Ik heb in de loop der jaren zoveel bewondering gekregen voor ondernemers. In goede en in slechte tijden. Ook dan wilde ik er zijn. Gewoon op bezoek gaan bij een bedrijf dat failliet is gegaan en luisteren naar de verhalen. Dat persoonlijke contact ga ik zeker missen. Ook mijn directe collega’s zijn me lief. Ik noem Atema, Pillen en Juch, mensen waar ik nauw mee heb samengewerkt.”

Toch kijkt hij uit naar een nieuw hoofdstuk in zijn leven. Hij lacht: “Ik ga opnieuw pionieren, net als vroeger bij Optimaal FM. Het is een nieuwe functie, die ik zelf in mag vullen. Wat dat betreft is de cirkel weer rond. Ik heb er zin in.”

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2012

‘Zorg ervoor dat je

een goed en eerlijk

verhaal hebt. Het is

een gouden regel die

ik altijd heb gevolgd’

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2012

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media