Interview wethouder Winterswijk

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 1 2012

Een zwaar jaar met kleine lichtpuntjes

Interview

Nadat de redactie van Oost-Gelderland Business in de vorige editie een gesprek had met wethouder EZ van Doetinchem, was het onlangs de beurt aan Ilse Saris van Winterswijk. Als wethouder heeft ze niet alleen economie, maar ook sociale zaken en werkgelegenheid in haar portefeuille. Ook aan Saris een aantal vragen over regionale ontwikkelingen, de bezuinigingen en de schoonheid van de Achterhoek. Ze wordt voor deze gelegenheid geflankeerd door beleidsmedewerker economie Nicolle Clemens.

Hoewel we al eventjes in 2012 zitten, blikt Saris terug op afgelopen jaar. De crisis heeft zich gemanifesteerd in de vorm van een forse toename van het aantal bijstandsgerechtigden. Saris verwacht dat deze ontwikkeling in 2012 door zal zetten. Dit geldt ook nog voor de aanvragen voor bijzondere bijstand. In 2011 had de gemeente een overschrijding van

€ 300.000 op het budget. Dit als gevolg van de toename van het aantal mensen dat een beroep moest doen en de hoogte per uitgekeerd bedrag. De afgelopen jaren heeft de gemeente Winterswijk al fors moeten bezuinigen.

Mooie bedrijven

Ondanks deze sombere berichten, kijkt Saris met optimistische blik naar de toekomst. Bijvoorbeeld op het gebied van economie en toerisme gebeuren er mooie dingen. Samen met Clemens schetst ze de Winterswijkse economie. “Deze gemeente heeft 15 duizend arbeidsplaatsen op een inwonersaantal van 30 duizend. Dat is een mooie score. Het kan ook haast niet anders als je bedenkt hoeveel prachtige bedrijven we hebben. Ik noem onder andere de designmeubelen van Arco, interieurbouw voor luxe jachten van Oortgiese of de titaniumbomen voor de Olympische Spelen in Londen van Sorba. Stuk voor stuk bedrijven die niet alleen landelijk, maar ook internationaal goed meedoen. Daarbij is Winterswijk meer dan welke andere stad in de Achterhoek een Euregio. Onze ondernemersclub de OWIN onderhoud nauwe banden met Duitse collega’s en we zijn blij dat er tal van gemeenschappelijke initiatieven worden ontplooid.”

Campagne

Het probleem is dat niet alleen rest van Nederland, maar ook de eigen Achterhoekse jongeren te weinig op de hoogte lijken te zijn van de mogelijkheden die deze regio biedt. Vandaar dat de gemeente serieus werk maakt van city marketing onder de slogan ‘100 % Winterswijk’. Saris: “We hebben een campagne, een bescheiden budget en twee marketingmedewerkers om de gemeente op een positieve manier in de etalage te zetten. Dat doen we ondermeer met bijzondere activiteiten zoals een marathon, aanwezigheid op diverse vakbeurzen en extra inzet op cultuur. Het is fantastisch om te constateren hoeveel partijen dit financieel ondersteunen: het budget komt van bijvoorbeeld de horeca, het bedrijfsleven, de toeristische sector en ook de gemeente heeft een bijdrage geleverd.” 100 % Winterswijk loopt parallel aan de bredere ‘Echt Achterhoek’ campagne. Saris: “We hebben een aantrekkelijk winkelcentrum, gerenommeerde bedrijven en natuurlijk de ruimte en de rust. Nu is het zaak om dat nog bekender te maken.”

Speerpunten

Voor aankomend jaar heeft ze een lijstje concrete speerpunten. We bespreken er drie. In 2011 heeft de gemeente Winterswijk samen met de ondernemers in het centrum een detailhandelsvisie opgesteld. Dit jaar start de gezamenlijke uitvoering van deze visie. Daarnaast is afgelopen jaar het WIC (Work Innovate Center) gestart. Saris: “Hier bieden Winterswijkse bedrijven afstudeeropdrachten voor studenten. Hiermee willen we ze kennis laten maken met de Achterhoek. En hopen dat ze na hun afstuderen ook hier willen komen wonen en werken. Daarnaast biedt het WIC ook flexibele werkplekken”.

In 2012 wil de gemeente ook investeren in duurzame energie en minder regeldruk. Saris over dat laatste: “Als het aan mij ligt kunnen ondernemers nieuwe initiatieven ontplooien zonder al teveel papierrompslomp. We stimuleren ze om maatschappelijke stages aan te bieden en ik merk dat de bereidheid groot is. Dan moet je ze niet lastigvallen met teveel regeltjes.”

Rust en ruimte

Samenvattend gaan we een moeilijke tijd tegemoet, maar doet het Winterswijkse college er alles aan om de pijn eerlijk te verdelen. Daarbij wordt er ook gewoon geïnvesteerd en is er veel positiefs te melden over de nieuwe initiatieven en ambities. “We moeten met alle zware tijdingen niet uit het oog verliezen dat we hier in kansrijk gebied wonen; nuchtere ondernemers, een goed arbeidsethos, gemoedelijke sfeer en veel kruisbestuiving tussen sectoren. Ik heb ook in Den Haag gewerkt maar ik ben blij dat ik in dit deel van het land woon”.

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2012

Ilse Saris, wethouder EZ in Winterswijk

vlnr: wethouder Gommers, wethouder Saris, burgemeester van Beem en wethouder te Gronde

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2012

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media