ondernemer in beeld
Zonen van de Achterhoek
Plaats van handeling is city lounge Fred en Douwe, een sfeervol café in hartje centrum. Het doet de naam lounge alle eer aan; de intieme zitjes, zachte kussens, uitzicht over het plein en de rustige muziek maken van dit café een plek waar je uren kunt doorbrengen. Een ideale gelegenheid voor een dubbelinterview. Het is duidelijk dat de twee ondernemers elkaar kennen en aan elkaar gewaagd zijn. Ontspannen worden er nieuwtjes uitgewisseld en er zijn grapjes over en weer. Ze gaan dan ook al ‘the way back’. Het is geen toeval dat het interview in Doetinchem plaatsvindt, hier ging het tweetal naar school en werd de basis gelegd voor het latere succes.
Intro
Eerst maar eens een korte introductie, met vooral wat informatie over de bedrijven in kwestie. Kuhl trapt af. “Ik ben directeur/
eigenaar van Novacon en we ontwikkelen procesinstallaties; machines en onderdelen waarop we uitgebreide onderhoud en service verlenen. Het bedrijf valt uiteen in de divisies Industrie, Service en Machinefabriek, die samen een totaalconcept bieden. Om een beeld te geven, Novacon heeft machines ontwikkeld voor ondermeer Heinz, Nestlé en Aviko.†Ook Helmink vertelt in het kort wat hij doet: “Onze pay off dekt de lading aardig. Logisch Premedia is een full service reclamebureau dat alle facetten bestrijkt: marketing, communicatie, reclame en natuurlijk Internet. We werken vanuit Doetinchem met vijf mensen die verstand hebben van tekst, beeld en vormgeving. Net als bij Oscar zijn het misschien wel verschillende disciplines, maar in de praktijk is er heel veel overlapping en kruisbestuiving.â€
Amsterdam
Na deze kleine introductie meteen een hamvraag: hoe komt het dat de heren elkaar zoveel zien, terwijl de twee bedrijven ogenschijnlijk zoveel van elkaar verschillen. Kuhl lacht: “Tja, dat vraag ik me ook wel eens af. Vergeet niet dat we een geschiedenis delen. We zijn allebei begin dertig en we zijn hier min of meer opgegroeid. In ‘s-Heerenberg speelden we samen, hier hebben we de lagere school doorlopen, om daarna naar Doetinchem te gaan voor de middelbare school en daarna waren we nog niet van elkaar af.†Helmink: “Toen we eenmaal achttien waren, moesten en zouden we natuurlijk studeren, het liefst aan de andere kant van het land. Groen als gras kwamen we terecht op de Amsterdamse universiteit, waar we boven een of andere fietsenwinkel woonden. Ik denk dat we in die periode bar weinig in de collegezaal zaten.†Hij lacht: “We hebben wel heel veel kroegen van binnen gezien.â€
“Toch is het daarna allemaal goed gekomenâ€, grinnikt Kuhl. “Pieter-Jan is bedrijfskundig informatica aan de HAN gaan studeren en ik schreef me in bij de Radboud Uni in Nijmegen. Na die periode werden we gegrepen door het ondernemersvirus. Ik ben bijgesprongen in het bedrijf van mijn vader, toen die met gezondheidsklachten in het ziekenhuis belandde. Langzaam groeide ik uit tot zijn rechterhand en uiteindelijk ben ik hem opgevolgd. Het is een klassiek verhaal van opvolging binnen de familie. Ik moet er meteen bij vertellen dat het niet
vanzelfsprekend is. Wil je slagen als
ondernemer, dan moet je ervoor willen vechten. Ik ken ondernemers die goed zijn in hun vak, maar die weinig op
hebben met alle andere zaken waar je als ondernemer mee te maken krijgt, terwijl die minstens zo belangrijk zijn.â€
Hongerig
Hij krijgt bijval van Helmink, die na zijn studie een eigen communicatiebureau oprichtte.†Wat ons bindt is de drang om dingen voor elkaar te krijgen. Ik denk dat een echte ondernemer hongerig moet zijn en stiekem het idee moet hebben dat hij of zij het beter weet. In mijn geval wilde ik mooie websites maken. Je leert, je stoot je hoofd maar je gaat verder. Je vroeg net waarom we elkaar geregeld spreken. Natuurlijk klikt het persoonlijk, maar ook zakelijk gezien is er genoeg te bespreken. Denk aan onderwerpen als vergunningen, wetgeving, personeelsbeleid of belastingen. Dat doen we niet alleen een-op-een, we zijn ook allebei lid van Jong Management, een aan VNO-NCW gelieerde organisatie. Oscar is onlangs gekozen tot landelijk voorzitter en ik ben lokaal actief als kringvoorzitter. Het is een club van jonge ondernemers die elkaar ontmoeten, netwerken en van elkaar leren.â€
Geworteld
Uiteraard komt ook de Achterhoek ter sprake. Veel studenten blijven ‘plakken’ in de stad waar ze hebben gestudeerd. Zo niet Helmink en Kuhl. Allebei de heren hebben daar een uitgesproken mening over. Eerst Kuhl: “Ik ben een zoon van de Achterhoek. Dat klinkt dramatisch, maar ik bedoel dat ik houd van de mentaliteit en de ruimte. Ik zou dus niet kunnen aarden in Amsterdam. Het feit dat ik hier werk is natuurlijk een kwestie van omstandigheden en kansen, maar dat ik niet in de Randstad ben gebleven is een keuze.†Ook voor Helmink was het een uitgemaakte zaak. “Ik heb een heerlijke tijd gehad in Amsterdam en ik begrijp best dat jongeren uit de Achterhoek uitwaaieren naar andere delen van het land. Ik wist echter meteen: wegwezen als ik klaar ben. Mensen hebben een vertekend beeld van de Achterhoek. We hebben zoveel meer te bieden dan boerderijen en de Zwarte Cross. Er zijn economische kansen door innovatie, we zitten dichtbij Duitsland en hier heerst een goede arbeidsmentaliteit.â€
Onder het genot van een kopje koffie praten we nog even door over ambities, over verwachtingen in 2012 en over vriendschap. Na het interview lopen we door naar een andere bekende Doetinchemse horecagelegenheid bistro Noir voor de foto; het restaurant waar de verloofde Oscar Kuhl de scepter zwaait. Na de plaatjes nemen de twee heren afscheid. Op weg naar de volgende afspraak, want zoals ze zelf zeggen: ondernemen is doorzetten. Zeker in de Achterhoek.
Onze vorige ondernemer in beeld, Marloes Lubbers, mocht het stokje doorgeven en tipte twee jonge ondernemers uit de Achterhoek. Twee heren die elkaar al sinds de lagere school kennen, samen studeerden en vandaag de dag aan allebei het hoofd staan van een eigen bedrijf. En dan is er nóg een gemeenschappelijke factor: allebei zijn ze lid van Jong Management, een aan VNO-NCW gelieerde organisatie. Oost-Gelderland Business sprak met Oscar Kuhl en Pieter-Jan Helmink in een van Doetinchems meest sfeervolle cafés.
oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2012
“Wat ons bindt is de drang om dingen
voor elkaar te krijgen. Ik denk dat een echte ondernemer hongerig moet zijn en stiekem
het idee heeft dat hij of zij het beter weetâ€
oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2012
Oscar Kuhl en rechts Pieter-Jan Helmink