Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 3 2018

Sinds 2,5 jaar staat tegenover het Tolhuis in Zeddam BROODS, broodjesbar & drive-thru. Niet alleen kun je hier binnen of buiten recreëren, maar ook een bestelling voor onderweg ophalen. Het is het idee van Daphne Kempers, 24 jaar. Deze jonge onderneemster heeft haar afstudeerscriptie aan de Hoge Hotelschool Den Haag besteed aan dit gastvrijheidsconcept.

Daphne vertelt: “Vanaf jongs af aan ben ik opgegroeid met het idee om een bedrijf te plaatsen op deze locatie. Het daadwerkelijke concept kreeg vorm gedurende mijn afstudeerperiode eind 2015. Pa en ik hebben destijds de koppen bij elkaar gestoken en uiteindelijk is de broodjesbar met ambachtelijke, Duitse broodjes eruit gekomen als core business. Het idee is gebaseerd op de hoge vraag naar verse en ambachtelijke producten die op hoge snelheid geproduceerd en geconsumeerd kunnen worden. Gezien de plek kwam het idee voor een drive-thru vanzelf tot stand. Naast een concept werd de scriptie direct ingezet als businessplan en tegen de tijd dat ik de afstudeerperiode afrondde, ging de schop al in de grond.”

ONDERLING VERTROUWEN
In februari 2016 is Daphne ook direct eigenaar geworden. En dan heb je een bedrijf met veel part-time medewerkers, financiën, marketing, inkoop etc. Het was en is erg hard werken, maar dat vindt ze niet erg. “Ik kom uit een horecafamilie en ik ben niet anders gewend.” Haar vader Eddie helpt haar op de achtergrond en op haar vrije maandag is hij de gehele dag aanwezig. “We vullen elkaar aan, qua communicatie zitten we op één lijn en het onderling vertrouwen is erg groot. Ondernemen zit in mijn bloed, maar dan moet ik de verantwoordelijkheden die daarbij horen ook pakken. Dat ik nog zo jong ben, heeft evenveel voor- als nadelen. Het blijft grappig als iemand tegen mij zegt dat ze de baas willen spreken, ze verwachten het niet.”

TOEGANKELIJK
Het concept is uniek. "De broodjes krijgen we iedere dag vers naar behoefte aangeleverd vanuit onze vaste leverancier, een half uur over de grens. Het gebouw oogt heel toegankelijk, er is een ruim parkeerterrein en de bezoekers zijn onwijs divers: onder anderen gezinnen, buitensporters, zakenmensen en vriendengroepen. De toegankelijkheid proberen wij ook terug te laten komen in de prijs.” Het liefste wil Daphne dit concept de komende jaren op meerdere plaatsen in de omgeving neerzetten. “In de Achterhoek liggen veel prachtige locaties maar om daar ook daadwerkelijk te mogen bouwen, ligt lastiger. Helaas heeft dat nu nog niet geleid tot een concrete ontwikkeling, maar de intenties zijn er!”

Daphne Kempers is lid van Jong Management Achterhoek. "In 2016 kwam ik terug in de Achterhoek na de wereld over te zijn gereisd voor stages en gestudeerd te hebben in het westen. Door het werk heb ik geen weekritme, maar ik wilde toch een sociaal netwerk opbouwen. Jong Management Achterhoek is een ontspannen club met weinig verplichtingen en interessante leden vol met passie en kennis. Buiten de JM bijeenkomsten om ga ik vriendschappelijk met een aantal leden om." Wat Daphne in 2023 doet? "Ondernemen, het liefst een nieuwe vestiging. Maar het zou ook iets totaal anders ernaast kunnen zijn, want BROODS is wel erg leuk om te blijven doen.”
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media