Aat van der Meer, Dachser Benelux
“Persoonlijk vind ik deze stelling slechts deels waar. Je moet namelijk altijd creatief zijn in de logistieke sector, anders overleef je het niet. Vaak is de relatie tussen creativiteit en winstgevendheid niet direct te leggen, maar door continue verbetering van de huidige processen, blijf je klanten aan je binden.
Creativiteit wordt in mijn ogen vaak verward met innovatie. Echte innovatie kost eerst geld voordat het de winstgevendheid in je bedrijf verbetert. Op de lange termijn moet het uiteraard wel geld opleveren. Ook wordt innovatie vaak genoemd als een ‘must’ voor een bedrijf. Ik denk dat innoveren zeker belangrijk is, maar het mag niet ten koste gaan van de dagelijkse operationele gang van zaken. Het belang van innoveren wordt dus vaak overschat.
Het is beter om de bestaande processen te blijven optimaliseren, kwalitatief op peil te houden en tegelijkertijd te innoveren waar mogelijk en het daadwerkelijk iets toevoegt.â€
Frans Zuidgeest, Wim Bosman Logistics
“Als logistiek dienstverlener is vervoer een van onze core-activiteiten. Winstgevendheid wordt bepaald door onze operationele efficiency en het onderscheidend vermogen in onze dienstverlening. Innovatie en creativiteit spelen hierbij een hele belangrijke rol.
Bij innovatie kijken we naar de inrichting van onze netwerken, syngro-modale oplossingen, maar ook naar het gebruik van nieuwe technieken. Bij dit laatste valt te denken aan (pallet)stapelsystemen, maar ook verbrandingsmotoren.
Creativiteit is iets wat ons team dagelijks bewijst door te zoeken naar oplossingen voor vervoersproblemen van onze opdrachtgevers. Zo hebben we nieuwe routes met onderscheidende looptijden en ook extra services ontwikkeld.
Tevens zou ik ook samenwerken hieraan toe willen voegen. Samen met ketenpartners, zowel horizontaal als verticaal, kan efficiency worden verhoogd en kunnen vernieuwingen in de keten worden doorgevoerd. Het blijven ontwikkelen is een noodzaak om onze positie te behouden en te versterken.â€
De Stelling
‘Om de winstgevendheid te verbeteren, is meer aandacht nodig voor innovatieve en creatieve
logistieke (vervoers)oplossingen.’
De Stelling
oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2014
Jeroen van Dam, Van Dam Verhuis & Transport
“Ja, het rendement verhoogt doordat je als bedrijf efficiënter kunt werken. Echter, er is meer stimulans (lees: subsidie) nodig van de overheid om dit te realiseren.
De transportsector kampt met te lage marges, scheve concurrentie, met een wir war van regels die eerst versoepelt moeten worden om deze oplossingen te kunnen realiseren.
De intentie van de transportondernemer om creatieve en innovatieve oplossingen aan te boren is er.â€
Guus van Groningen, Koninklijke Rotra
“We hebben met Koninklijke Rotra de overtuiging dat innovatieve en creatieve logistieke vervoersoplossingen kunnen bijdragen aan de winstgevendheid; veelal ook in combinatie met duurzaam ondernemerschap. Investeren in nieuwe plannen en initiatieven is bij Rotra dan ook aan de orde van de dag. Deze moeten bij ons te allen tijde aan 3 criteria voldoen: het moet goed zijn voor de klant, kostentechnisch vooral, het moet goed zijn voor het milieu en de continuïteit van ons bedrijf moet er mee gediend zijn.
Zo hebben we in het verleden onder meer geïnvesteerd in trucks op alternatieve brandstoffen (trucks op LNG), zonnecellen op ons warehouse en intelligente software. Actueel zijn de plannen voor de aanleg van een eigen laad- en loskade bij onze vestiging in Doesburg. De vergunningen zijn binnen, de financiering is rond. De aanleg van de kade start in april. We verwachten hiermee een flinke impuls voor de regio te bewerkstelligen. Met deze eigen kade kunnen we duurzamer en bovenal goedkoper transport aanbieden voor lokale verladers.
De gedachte is dat veel ondernemers zullen kiezen voor verplaatsing van containers per binnenvaart in plaats van per truck. Het wordt hiermee voor veel bedrijven in de regio een stuk goedkoper om containers uit de Rotterdamse haven te laten komen; een positieve stimulans. We verwachten jaarlijks 5000 tot 10.000 containers. Volgens planning gaan we in 2015 operationeel zijn met de kade. Voor Rotra is dit met 8 tot 10 miljoen euro een van de grootste investeringsprojecten van de laatste jaren.â€
oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2014