De Stelling

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 4 2013

oost-gelderland business | nummer 4 | september 2013

De Stelling

Logistiek dienstverleners hebben door de zware prijsconcurrentie en uitgeknepen

contracten met opdrachtgevers te weinig financiële ruimte om te innoveren.

Aat van der Meer, Managing Director Dachser Benelux:

“De logistieke markt weet niet anders dan te werken met kleine marges. Dat is altijd zo geweest en zal waarschijnlijk ook in de toekomst zo blijven. Innovatie hoeft niet per definitie een enorme financiële investering te betekenen. Juist in economisch mindere tijden worden mensen creatiever. Nieuwe ideeën borrelen op om zaken ´intelligenter´ aan te pakken en zo dus besparingen te realiseren.

Door goed te communiceren met je eigen mensen, leveranciers en klanten sta je soms verbaasd hoe simpele innovaties kunnen leiden tot besparingen en verbeteringen van het proces. In economisch mindere tijden zie je vaak dat verschillende partijen hulp bij elkaar zoeken, men bereid is om naar elkaar te luisteren en bepaalde zaken bespreekbaar worden gemaakt. Zo wordt een win-winsituatie gecreëerd met een hechtere samenwerking tot gevolg.”

Lianne Philipsen, European Sales Director Wim Bosman:

“Op dit moment wordt er zeker sterk op prijs geconcurreerd. Door jezelf te onderscheiden in de markt en samenwerking te ondersteunen kun je winnen in deze slag. Wij verwachten van onze teamleden proactiviteit. Zij kijken continue naar alternatieve oplossingen op het gebied van distributie en/of warehousing om tot gezamenlijke kostenbesparingen met onze klanten te komen. Deze kostenbesparingen worden ingezet om innovaties tot stand te brengen. Dit geeft onze klanten de zekerheid dat wij hen ook in de toekomst op het juiste niveau van dienst kunnen zijn. Ook kunnen door samenwerking tussen verladers en dienstverleners kostenverlagingen worden gerealiseerd.

Door als dienstverlener hiervoor open te staan en mogelijkheden te zoeken, kun je het onderscheid maken. Ik ben ervan overtuigd dat, zodra de stabiliteit in de markt weer terugkeert, de relaties die als basis een gelijkwaardig partnership hebben, voor zowel klant als logistiek dienstverlener, de meest winstgevende blijken te zijn. Uiteindelijk is het onze eigen keus met welke klanten we wel en niet in zee gaan.”

regiopolitiek

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media