Eindejaarsstelling 2012

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 6 2012

Ton Altena, ICT Spirit

Met deze stelling kan je eigenlijk twee kanten op. Innoveren is altijd belangrijk voor ondernemingen om groei te kunnen bewerkstelligen en soms zelfs noodzakelijk om te overleven. Aan de andere kant staan marges in veel markten al zo lang onder druk dat veel marktpartijen nadenken over nieuwe kansen. Ook is er nu wat meer capaciteit bij ondernemers die niet meer zo vol met werk zitten om aan de slag te gaan met nieuwe producten en diensten. Als de markt om de ondernemer heen zich innovatiever gedraagt, is het des te belangrijker om dat zelf ook te doen en zeker niet achter te blijven; het is een ‘survival of the fittest’.

De markt waarin ICT Spirit zich beweegt wordt in grote mate gedreven door de technologische ontwikkelingen en hoe de fabrikanten daarop inspelen. Dat dwingt ons om de innovaties in het vakgebied scherp bij te houden. In 2013 staat er met betrekking tot cloud-technologie weer veel te gebeuren. Onze strategie voor 2013 is om stevig door te pakken op innovatie en dat te vertalen naar effectieve klantwaarde.

Dennis Hoftijzer, Frappant

Een stelling waarop menigeen volmondig ‘ja’ zal zeggen. Ik niet. Om te beginnen met innovatie: een vaak misbruikte term. Vaak wordt daarmee technische innovatie aangeduid, een manier om technisch voorsprong te nemen op de concurrent. Maar je kunt ook op andere manieren innoveren, denk aan een vernieuwende manier van communiceren met je doelgroep bijvoorbeeld. Innoveren kost tijd en geld. Laat het daarom geen doel op zich worden, maar kijk eerst waar je naartoe wilt en bepaal daarna welke vernieuwing nodig is om daar te komen. En dan differentiatie. Dat wordt steeds moeilijker.

Een echt USP (Unique Selling Point) hebben er nog maar weinig. Daarom is het beter om naar de UBR (Unique Buying Reason) te kijken. En dat hoeft geen rationele productspecificatie te zijn, maar dat kan emotionele merkwaarde zijn! De kernwaarden die je door consistente geïntegreerde communicatie koppelt aan je merk. Daar weet ik wel iemand voor…

De Stelling

Ondernemers in de regio Oost-Gelderland hebben hun pijlen al volop gericht op 2013. Een aantal van onze klanten legden we de volgende stelling voor:

‘In 2013 wordt differentiëren en innoveren nog

belangrijker voor ondernemingen’

eindejaarsstelling

oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2013

Bastiaan Vriezen, Terborgse HandelsOnderneming

Door de ontwikkelingen in de huidige markt gaan/moeten de meeste ondernemingen hun activiteiten, producten en diensten aanpassen aan de steeds veranderende vraag.

Een onderneming moet blijven innoveren en blijven nadenken over hoe en waar ze een product of dienst kunnen inzetten. Maar alleen innoveren is niet voldoende om de klant te trekken en te binden. Een bedrijf kan zich op veel verschillende manieren differentiëren. Wij richten ons in deze op klantgerichtheid en klant betrokkenheid. We luisteren goed naar de wensen van onze klant en spelen hier vervolgens op in. We doen dit onder andere door onze professionele meubelen beschikbaar en bruikbaar te maken voor de alsmaar groeiende thuiswerkmarkt. Hier gelden immers andere wensen en eisen voor dan voor de reguliere kantoorinrichtingsmarkt. Naast ons reguliere verkooptraject hebben we ook een outlet traject opgezet. Hier kunnen onze klanten onder aangepaste condities onze producten afnemen. Ook stellen we ons proactief op en informeren we onze klanten zodra wij goederen binnenkrijgen waarin zij geïnteresseerd zijn en waarvan wij denken dat deze bij hun onderneming passen.

Op deze manier hopen we een interessante partner te zijn en te blijven voor zowel de startende als de gevestigde ondernemer en de multinational.

Denny ten Camp, LodderDales

Ondergaat u de economisch moeilijkere tijden lijdzaam en wacht u af tot het vanzelf weer beter gaat? Waarschijnlijk niet. Veel beter en waarschijnlijker is het dat u geen kansen onbenut laat om in te spelen op veranderingen in de maatschappij en blijft vernieuwen om uw onderneming te kunnen (blijven) onderscheiden van de rest.

Voor de komende jaren liggen diverse bezuinigingsmaatregelen al klaar en het einde is nog niet in zicht. Onderscheid (blijven) maken zal dan ook nog belangrijker worden. Een uitdaging om met een dosis optimisme, sprankelende ideeën, kennis en de juiste mensen op de juiste plek, het heft in handen te nemen en gezamenlijk te werken aan een solide onderneming.

Streven naar ‘anders zijn’ dan andere ondernemingen past bij de huidige tendens en kan net dat gewenste verschil maken. Bent u hier reeds mee gestart, gaat u daar in 2013 dan vooral mee door!

Aloys Harmsen, Audits & Pensioenconsultants

Een ondernemer uit de Achterhoek ziet een sportauto naderen met daarin een jongeman met een pak van Versace, schoenen van Gucci en een stropdas van Yves Saint Loraint. “Ondernemer”, zo zegt hij. “Als ik raad hoeveel schapen er in deze wei staan, dan mag ik er een.”

“Okee”, zegt de boer. De jongen pakt zijn iPhone, laptop, Excel, Adobe, maakt satellietverbindingen via Palmtop, rekent uit en zegt: “229!”

“Dat klopt”, zegt de boer. “Zoek naar een schaap uit.” Ondertussen zegt de ondernemer: “Hé, als ik jouw beroep raad, krijg ik dan mijn schaap terug?”

“Okee”, zegt de jongeman verbaasd.

“Jij bent consultant!”

“Ongelooflijk”, roept de jongeman. “Hoe weet jij dat?”

“Dat is niet zo moeilijk”, zegt de ondernemer. “Jij verschijnt terwijl niemand daarom gevraagd heeft. Je stelt een vraag waarop niemand zit te wachten. Je wilt betaald worden voor een vraagstuk waarvan ik al lang het antwoord ken. Kortom, je begrijpt NIETS van mijn werk.”

oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2013

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media