Coverstory Flynth

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 2 2012

accountancy

Flynth verschijnt waar

GIBO Groep verdwijnt

In deze regio is de naam GIBO Groep bekend. Deze advies- en accountantsorganisatie adviseert ondernemers al sinds jaar en dag met alles wat met ondernemen te maken heeft: van de jaarrekening tot overnames en van on-line salarisverwerking tot fiscaal advies. Sinds ruim een jaar is de GIBO Groep gefuseerd en sinds dit jaar opereert ze onder de naam Flynth. Oost-Gelderland Business sprak erover met vier vestigingsdirecteuren: Leon Beuting, Marco Teunissen, Robert Hummelink en Bas Brinkerink.

Laatstgenoemde begint met een stukje voorgeschiedenis: “De GIBO Groep had een goede naam opgebouwd in de Achterhoek. Sterker nog, we zijn de grootste accountantsorganisatie in deze regio. Flynth is van oudsher actief in het westen van het land. Met de fusie hebben we in één klap landelijke dekking en het betekent een belangrijke versterking van ons bedrijf als kennisorganisatie.” Hij legt uit welke redenering aan het samengaan ten grondslag ligt. “Onze sector staat grote investeringen te wachten op bijvoorbeeld het gebied van vakkennis en digitalisering. Dan sta je sterker als grote organisatie. De naam Flynth is doorgevoerd voor alle GIBO-vestigingen, vooral vanuit marketingoogpunt.”

Vertrouwde dienstverlening

Zijn collega Teunissen vult aan: “Flynth is makkelijk te onthouden. Het is een korte en zakelijke naam. Het straalt uit waar de organisatie voor staat: no-nonsense dienstverlening en de klant centraal. Elke klant heeft een eigen contactpersoon, die precies weet wat er binnen de organisatie en bij de ondernemers speelt. Bij ons ben je dan ook geen nummer. Die mentaliteit heerste zowel bij GIBO Groep als bij Flynth, dus in het proces van samengaan was er geen sprake van cultuurverschil. Het is daarom belangrijk om te vermelden, dat er voor onze klanten en relaties niks veranderdt. De naam en het logo bovenaan het briefpapier is anders, maar de manier van werken, de dienstverlening en de korte lijnen met de klant zijn hetzelfde gebleven. Elk kantoor houdt een zekere mate van autonomie en het team per vestiging is nagenoeg ongewijzigd.”

‘Elke relatie heeft een

eigen contactpersoon

die precies weet wat er binnen een organisatie speelt’

Positie

Om een beeld te schetsen van de positie die Flynth inneemt en de diensten die men levert, hebben de heren wat gegevens meegenomen. Het woord is aan Beuting: “De slagkracht is enorm toegenomen. Landelijk gezien nemen we qua marktaandeel de zesde positie in, dus we zitten vlak onder de zogenoemde ‘big four’. In totaal hebben we 71 vestigingen en ruim 2.100 collega’s. Hier in de Achterhoek en Liemers zijn zeven vestigingen. Elk team heeft een eigen klantenportefeuille en waar nodig wordt kennis en expertise ‘ingevlogen’ vanuit ons regiokantoor te Doetinchem en middels het landelijk adviesbureau MKB Adviseurs. Daar zitten experts op het gebied van overnames, fusies, financiering, mediation, strategie en vele andere disciplines. We vinden het nogmaals belangrijk om te benadrukken dat de mensen en de manier van werken hetzelfde zijn gebleven.”

Klanten

Het liefst waren alle vestigingsmanagers voor het interview aangeschoven, maar dat was organisatorisch wat lastig. Wel aanwezig zijn dus de vertegenwoordigers uit Winterswijk, (Beuting), Groenlo en

Zevenaar (Teunissen), Lichtenvoorde (Hummelink) en Doetinchem (Brinkerink). Laatstgenoemde is regiodirecteur en lid van het landelijk managementteam. De andere kantoren zijn gevestigd in Ulft en Lochem. Welke klanten kiezen voor Flynth? Volgens Brinkerink is de klantenkring niet onder één noemer te vangen. “We bedienen eigenlijk alle type bedrijven waar de ondernemer nog écht ondernemer is. Dus geen beursgenoteerde ondernemingen. Dat heeft simpelweg te maken met wetgeving. Voor het overige noem ik bijvoorbeeld automotive, maak-industrie en de bouw. Verder doen we ook zaken met ZZP’ers, vrije beroepsbeoefenaars en kleine zelfstandigen; de spreekwoordelijke bakker op de hoek en de eenmanszaak. Overigens zijn we van oudsher sterk vertegenwoordigd in de agribusiness. Het verhaal van de voorloper van Flynth begint al in 1924, toen de agrarische sector nog veel belangrijker was.” De ontstaansgeschiedenis van Flynth, ooit begonnen als LTB en ABTB, mét een gemeenschappelijke grondlegger, is te lezen op de website van Flynth. Een tip voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis en economie.

MVO

De accountants van de GIBO Groep waren altijd maatschappelijk en regionaal betrokken en dat is met de nieuwe naam niet anders. Volgens Hummelink is klantloyaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen iets dat in de genen zit, omdat de organisatie ‘klanten goed bedienen’ als doelstelling heeft en niet sec ‘winst maken’.

‘We benadrukken dat

de mensen en de manier van werken hetzelfde is

gebleven’

“Dat heeft te maken met onze coöperatieve structuur. Sinds de oprichting is een aantal kernwaarden geformuleerd, die tot op de dag van vandaag in ere worden gehouden. We gaan respectvol om met collega’s, klanten en onze omgeving. We stimuleren onze mensen om te wonen, werken en te recre-ëren in dezelfde omgeving als waar onze klanten zitten. Zo weet je wat er speelt en ken je de mensen die er wonen. We zijn niet alleen aangesloten bij diverse netwerkclubs, ook doen we aan sponsoring van lokale en regionale initiatieven..” Hij wijst op een vaantje van voetbalclub De Graafschap. “Natuurlijk zijn we daar actief, maar we leveren ook bijdrages aan sportverenigingen en culturele evenementen.”

Beuting over de toekomst en trends in de accountancy: “Traditioneel waren accountants controleurs achteraf. Hij werd pas betrokken als de jaarrekening moest worden opgemaakt en zodoende was het letterlijk de sluitpost bij ondernemers. Vandaag de dag zijn we meer adviseur en minder controleur. Onze mensen staan naast de ondernemers en fungeren als klantbord en sparringpartner. We zijn graag betrokken bij belangrijke beslissingen en zeker nu het economisch minder gaat, is het zaak om een adviseur naast je te hebben die de markt en de trends kent. Flynth, zeker na de fusie, streeft ernaar om die adviseursrol zo goed mogelijk in te vullen. Vergeet niet dat Flynth geen aandeelhouders kent, dus we steken de winst terug in de organisatie om zo nog beter en sterker te worden. Dat komt de klant ten goede.” Eerlijk, open en transparant, zo verwoordt het viertal de kernwaarden. Zo was het en zo zal het ook in de toekomst zijn.

oost-gelderland business | nummer 2 | mei 2012

Feiten en cijfers

- Flynth is als enige Nederlandse accountant- en adviesorganisatie lid van BKR International, een wereldwijd samenwerkingsverband van accountants en belastingadviseurs.

- De voorloper van Flynth werd in 1924 opgericht.

- De naam Flynth is geen afkorting en verwijst strikt genomen niet naar een betekenis.

- Flynth erkent de betekenis van social media en verstuurt tips en voor ondernemers relevant nieuws via @Flynthtweets

- Flynth geeft een eigen magazine uit en een maandelijkse (digitale) nieuwsbrief voor klanten en relaties.

Vlnr: Marco Teunissen, Leon Beuting,

Robert Hummelink en Bas Brinkerink

Laatstgenoemde begint met een stukje voorgeschiedenis: “De GIBO Groep had een goede naam opgebouwd in de Achterhoek. Sterker nog, we zijn de grootste accountantsorganisatie in deze regio. Flynth is van oudsher actief in het westen van het land. Met de fusie hebben we in één klap landelijke dekking en het betekent een belangrijke versterking van ons bedrijf als kennisorganisatie.” Hij legt uit welke redenering aan het samengaan ten grondslag ligt. “Onze sector staat grote investeringen te wachten op bijvoorbeeld het gebied van vakkennis en digitalisering. Dan sta je sterker als grote organisatie. De naam Flynth is doorgevoerd voor alle GIBO-vestigingen, vooral vanuit marketingoogpunt.”

Vertrouwde dienstverlening

Zijn collega Teunissen vult aan: “Flynth is makkelijk te onthouden. Het is een korte en zakelijke naam. Het straalt uit waar de organisatie voor staat: no-nonsense dienstverlening en de klant centraal. Elke klant heeft een eigen contactpersoon, die precies weet wat er binnen de organisatie en bij de ondernemers speelt. Bij ons ben je dan ook geen nummer. Die mentaliteit heerste zowel bij GIBO Groep als bij Flynth, dus in het proces van samengaan was er geen sprake van cultuurverschil. Het is daarom belangrijk om te vermelden, dat er voor onze klanten en relaties niks veranderdt. De naam en het logo bovenaan het briefpapier is anders, maar de manier van werken, de dienstverlening en de korte lijnen met de klant zijn hetzelfde gebleven. Elk kantoor houdt een zekere mate van autonomie en het team per vestiging is nagenoeg ongewijzigd.”

‘Elke relatie heeft een

eigen contactpersoon

die precies weet wat er binnen een organisatie speelt’

Positie

Om een beeld te schetsen van de positie die Flynth inneemt en de diensten die men levert, hebben de heren wat gegevens meegenomen. Het woord is aan Beuting: “De slagkracht is enorm toegenomen. Landelijk gezien nemen we qua marktaandeel de zesde positie in, dus we zitten vlak onder de zogenoemde ‘big four’. In totaal hebben we 71 vestigingen en ruim 2.100 collega’s. Hier in de Achterhoek en Liemers zijn zeven vestigingen. Elk team heeft een eigen klantenportefeuille en waar nodig wordt kennis en expertise ‘ingevlogen’ vanuit ons regiokantoor te Doetinchem en middels het landelijk adviesbureau MKB Adviseurs. Daar zitten experts op het gebied van overnames, fusies, financiering, mediation, strategie en vele andere disciplines. We vinden het nogmaals belangrijk om te benadrukken dat de mensen en de manier van werken hetzelfde zijn gebleven.”

Klanten

Het liefst waren alle vestigingsmanagers voor het interview aangeschoven, maar dat was organisatorisch wat lastig. Wel aanwezig zijn dus de vertegenwoordigers uit Winterswijk, (Beuting), Groenlo en

Zevenaar (Teunissen), Lichtenvoorde (Hummelink) en Doetinchem (Brinkerink). Laatstgenoemde is regiodirecteur en lid van het landelijk managementteam. De andere kantoren zijn gevestigd in Ulft en Lochem. Welke klanten kiezen voor Flynth? Volgens Brinkerink is de klantenkring niet onder één noemer te vangen. “We bedienen eigenlijk alle type bedrijven waar de ondernemer nog écht ondernemer is. Dus geen beursgenoteerde ondernemingen. Dat heeft simpelweg te maken met wetgeving. Voor het overige noem ik bijvoorbeeld automotive, maak-industrie en de bouw. Verder doen we ook zaken met ZZP’ers, vrije beroepsbeoefenaars en kleine zelfstandigen; de spreekwoordelijke bakker op de hoek en de eenmanszaak. Overigens zijn we van oudsher sterk vertegenwoordigd in de agribusiness. Het verhaal van de voorloper van Flynth begint al in 1924, toen de agrarische sector nog veel belangrijker was.” De ontstaansgeschiedenis van Flynth, ooit begonnen als LTB en ABTB, mét een gemeenschappelijke grondlegger, is te lezen op de website van Flynth. Een tip voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis en economie.

MVO

De accountants van de GIBO Groep waren altijd maatschappelijk en regionaal betrokken en dat is met de nieuwe naam niet anders. Volgens Hummelink is klantloyaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen iets dat in de genen zit, omdat de organisatie ‘klanten goed bedienen’ als doelstelling heeft en niet sec ‘winst maken’.

‘We benadrukken dat

de mensen en de manier van werken hetzelfde is

gebleven’

“Dat heeft te maken met onze coöperatieve structuur. Sinds de oprichting is een aantal kernwaarden geformuleerd, die tot op de dag van vandaag in ere worden gehouden. We gaan respectvol om met collega’s, klanten en onze omgeving. We stimuleren onze mensen om te wonen, werken en te recre-ëren in dezelfde omgeving als waar onze klanten zitten. Zo weet je wat er speelt en ken je de mensen die er wonen. We zijn niet alleen aangesloten bij diverse netwerkclubs, ook doen we aan sponsoring van lokale en regionale initiatieven..” Hij wijst op een vaantje van voetbalclub De Graafschap. “Natuurlijk zijn we daar actief, maar we leveren ook bijdrages aan sportverenigingen en culturele evenementen.”

Beuting over de toekomst en trends in de accountancy: “Traditioneel waren accountants controleurs achteraf. Hij werd pas betrokken als de jaarrekening moest worden opgemaakt en zodoende was het letterlijk de sluitpost bij ondernemers. Vandaag de dag zijn we meer adviseur en minder controleur. Onze mensen staan naast de ondernemers en fungeren als klantbord en sparringpartner. We zijn graag betrokken bij belangrijke beslissingen en zeker nu het economisch minder gaat, is het zaak om een adviseur naast je te hebben die de markt en de trends kent. Flynth, zeker na de fusie, streeft ernaar om die adviseursrol zo goed mogelijk in te vullen. Vergeet niet dat Flynth geen aandeelhouders kent, dus we steken de winst terug in de organisatie om zo nog beter en sterker te worden. Dat komt de klant ten goede.” Eerlijk, open en transparant, zo verwoordt het viertal de kernwaarden. Zo was het en zo zal het ook in de toekomst zijn.

oost-gelderland business | nummer 2 | mei 2012

Laatstgenoemde begint met een stukje voorgeschiedenis: “De GIBO Groep had een goede naam opgebouwd in de Achterhoek. Sterker nog, we zijn de grootste accountantsorganisatie in deze regio. Flynth is van oudsher actief in het westen van het land. Met de fusie hebben we in één klap landelijke dekking en het betekent een belangrijke versterking van ons bedrijf als kennisorganisatie.” Hij legt uit welke redenering aan het samengaan ten grondslag ligt. “Onze sector staat grote investeringen te wachten op bijvoorbeeld het gebied van vakkennis en digitalisering. Dan sta je sterker als grote organisatie. De naam Flynth is doorgevoerd voor alle GIBO-vestigingen, vooral vanuit marketingoogpunt.”

Vertrouwde dienstverlening

Zijn collega Teunissen vult aan: “Flynth is makkelijk te onthouden. Het is een korte en zakelijke naam. Het straalt uit waar de organisatie voor staat: no-nonsense dienstverlening en de klant centraal. Elke klant heeft een eigen contactpersoon, die precies weet wat er binnen de organisatie en bij de ondernemers speelt. Bij ons ben je dan ook geen nummer. Die mentaliteit heerste zowel bij GIBO Groep als bij Flynth, dus in het proces van samengaan was er geen sprake van cultuurverschil. Het is daarom belangrijk om te vermelden, dat er voor onze klanten en relaties niks veranderdt. De naam en het logo bovenaan het briefpapier is anders, maar de manier van werken, de dienstverlening en de korte lijnen met de klant zijn hetzelfde gebleven. Elk kantoor houdt een zekere mate van autonomie en het team per vestiging is nagenoeg ongewijzigd.”

‘Elke relatie heeft een

eigen contactpersoon

die precies weet wat er binnen een organisatie speelt’

Positie

Om een beeld te schetsen van de positie die Flynth inneemt en de diensten die men levert, hebben de heren wat gegevens meegenomen. Het woord is aan Beuting: “De slagkracht is enorm toegenomen. Landelijk gezien nemen we qua marktaandeel de zesde positie in, dus we zitten vlak onder de zogenoemde ‘big four’. In totaal hebben we 71 vestigingen en ruim 2.100 collega’s. Hier in de Achterhoek en Liemers zijn zeven vestigingen. Elk team heeft een eigen klantenportefeuille en waar nodig wordt kennis en expertise ‘ingevlogen’ vanuit ons regiokantoor te Doetinchem en middels het landelijk adviesbureau MKB Adviseurs. Daar zitten experts op het gebied van overnames, fusies, financiering, mediation, strategie en vele andere disciplines. We vinden het nogmaals belangrijk om te benadrukken dat de mensen en de manier van werken hetzelfde zijn gebleven.”

Klanten

Het liefst waren alle vestigingsmanagers voor het interview aangeschoven, maar dat was organisatorisch wat lastig. Wel aanwezig zijn dus de vertegenwoordigers uit Winterswijk, (Beuting), Groenlo en

Zevenaar (Teunissen), Lichtenvoorde (Hummelink) en Doetinchem (Brinkerink). Laatstgenoemde is regiodirecteur en lid van het landelijk managementteam. De andere kantoren zijn gevestigd in Ulft en Lochem. Welke klanten kiezen voor Flynth? Volgens Brinkerink is de klantenkring niet onder één noemer te vangen. “We bedienen eigenlijk alle type bedrijven waar de ondernemer nog écht ondernemer is. Dus geen beursgenoteerde ondernemingen. Dat heeft simpelweg te maken met wetgeving. Voor het overige noem ik bijvoorbeeld automotive, maak-industrie en de bouw. Verder doen we ook zaken met ZZP’ers, vrije beroepsbeoefenaars en kleine zelfstandigen; de spreekwoordelijke bakker op de hoek en de eenmanszaak. Overigens zijn we van oudsher sterk vertegenwoordigd in de agribusiness. Het verhaal van de voorloper van Flynth begint al in 1924, toen de agrarische sector nog veel belangrijker was.” De ontstaansgeschiedenis van Flynth, ooit begonnen als LTB en ABTB, mét een gemeenschappelijke grondlegger, is te lezen op de website van Flynth. Een tip voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis en economie.

MVO

De accountants van de GIBO Groep waren altijd maatschappelijk en regionaal betrokken en dat is met de nieuwe naam niet anders. Volgens Hummelink is klantloyaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen iets dat in de genen zit, omdat de organisatie ‘klanten goed bedienen’ als doelstelling heeft en niet sec ‘winst maken’.

‘We benadrukken dat

de mensen en de manier van werken hetzelfde is

gebleven’

“Dat heeft te maken met onze coöperatieve structuur. Sinds de oprichting is een aantal kernwaarden geformuleerd, die tot op de dag van vandaag in ere worden gehouden. We gaan respectvol om met collega’s, klanten en onze omgeving. We stimuleren onze mensen om te wonen, werken en te recre-ëren in dezelfde omgeving als waar onze klanten zitten. Zo weet je wat er speelt en ken je de mensen die er wonen. We zijn niet alleen aangesloten bij diverse netwerkclubs, ook doen we aan sponsoring van lokale en regionale initiatieven..” Hij wijst op een vaantje van voetbalclub De Graafschap. “Natuurlijk zijn we daar actief, maar we leveren ook bijdrages aan sportverenigingen en culturele evenementen.”

Beuting over de toekomst en trends in de accountancy: “Traditioneel waren accountants controleurs achteraf. Hij werd pas betrokken als de jaarrekening moest worden opgemaakt en zodoende was het letterlijk de sluitpost bij ondernemers. Vandaag de dag zijn we meer adviseur en minder controleur. Onze mensen staan naast de ondernemers en fungeren als klantbord en sparringpartner. We zijn graag betrokken bij belangrijke beslissingen en zeker nu het economisch minder gaat, is het zaak om een adviseur naast je te hebben die de markt en de trends kent. Flynth, zeker na de fusie, streeft ernaar om die adviseursrol zo goed mogelijk in te vullen. Vergeet niet dat Flynth geen aandeelhouders kent, dus we steken de winst terug in de organisatie om zo nog beter en sterker te worden. Dat komt de klant ten goede.” Eerlijk, open en transparant, zo verwoordt het viertal de kernwaarden. Zo was het en zo zal het ook in de toekomst zijn.

oost-gelderland business | nummer 2 | mei 2012

accountancy

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media