meeting
Bedrijfsuitje
Verplichting, vermaak of verantwoord?
Het bedrijfsuitje als verplichting? Het loont beslist de moeite om de stadswandeling die al jaren op het programma staat dit keer eens over te slaan. Een origineel bedrijfsuitje draagt bij aan een positief bedrijfsresultaat en wordt langer onthouden. Met televisieprogramma’s als Jackass, Wipeout en Expeditie Robinson of juist het maatschappelijk verantwoord ondernemen in het achterhoofd komt u al een heel eind in de goede richting.
Juist in deze, voor veel bedrijven, economisch moeilijke tijden, gaat veel aandacht naar het reduceren van kosten en verhogen van productiviteit van medewerkers. Verschillende onderzoeken tonen aan dat er direct verband is tussen plezier en prestatie van medewerkers. Als iemand lekker in zijn vel zit en plezier in het werk heeft, presteert hij aantoonbaar beter. Bedrijven doen er dus goed aan de juiste balans te vinden tussen werkbelasting en ontspanning. Bedrijfsuitjes kunnen hierbij bijdragen aan een positief welbevinden van de medewerkers.
Fun en resultaat
Vandaag de dag is het aanbod van activiteiten als invulling voor het bedrijfsuitje enorm uitgebreid met onder andere workshops, themadiners, outdoorprogramma’s, themafeesten, GPS tochten en tal van andere teambuilding- en groepsactiviteiten. Vooral Jackass en Wipeout-achtige formats winnen aan terrein. Wanneer een activiteit door het personeel als ontspannend en amuserend wordt ervaren en ook nog eens de onderlinge sfeer ten goede komt, snijdt het mes aan twee kanten: fun en resultaat.
Mvo
Als tegenhanger van alle ‘niets is gek genoeg’ uitjes doet het maatschappelijk en verantwoord ondernemen (mvo) zijn intrede en kan er steeds vaker gekozen worden voor bedrijfsuitjes met een maatschappelijk karakter. Wat te denken van biologisch koken voor daklozen of het opknappen van een jeugdopvangcentrum? Een win-win situatie: het is goed voor het imago van het bedrijf en doordat de medewerkers samen de handen uit de mouwen steken voor een goed doel overheerst het teamspiritgevoel. Bovendien maakt het indruk en geeft het veel voldoening.
Social media
Kreeg het personeel vroeger het bedrijfsuitje min of meer opgelegd, door de komst van social media kunnen de medewerkers al in een vroeg stadium betrokken worden bij het evenement. Door voorafgaand aan het event al interactie met hen aan te gaan, kan er rekening gehouden worden met hun wensen. Het personeel wil veel meer zelf het programma bepalen en ervaringen delen met andere deelnemers. De inzet van social media biedt daarvoor oplossingen zowel voor, tijdens als na het evenement.
oost-gelderland business | nummer 2 | mei 2011
Werkkostenregeling en bedrijfsuitjes
Vanaf 1 januari 2011 geldt de werkkostenregeling. Een nieuwe manier van fiscaal omgaan met vergoedingen en verstrekkingen aan personeel. Bij de werkkostenregeling wordt u beperkt in de hoogte van onbelaste vergoedingen voor bijvoorbeeld personeelsreizen en personeelsevenementen. Indien u boven het toegestane bedrag voor onbelaste vergoedingen (de vrije ruimte) uitkomt, dan geldt voor het meerdere een eindheffing van 80%. En dat wilt u natuurlijk graag voorkomen. Toch weten veel evenementenbureaus hier een oplossing voor te vinden. De kern van deze oplossing ligt in de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden de vergoedingen onder gerichte vrijstellingen en nihilwaardering te laten vallen. Daarvoor is een goede argumentatie van wat u organiseert en wat u ermee wilt bereiken van essentieel belang.
oost-gelderland business | nummer 2 | mei 2011
Pijlers voor een geslaagd bedrijfsuitje
Breng in kaart wat de verwachtingen en wensen zijn met betrekking tot het bedrijfsuitje, wat vinden de medewerkers leuk en wat absoluut niet.
Besteed het organiseren van een bedrijfsuitje uit aan een organisatiebureau, dit bespaart geld, tijd en frustratie.
Zorg voor een prikkelende uitnodiging, waarbij het ‘ik mag dit niet missen’ gevoel overheerst.
Vergeet de social media niet in te zetten.
Creëer tijdens het event tijd om elkaar te ontmoeten.
Een bedrijfsuitje brengt de deelnemers in een andere omgeving, sfeer en situatie, wat ervoor zorgt dat mensen elkaar met andere ogen gaan zien. Door middel van doe-activiteiten gaan deelnemers met elkaar aan de slag. Hierdoor groeit de samenhang binnen het bedrijf.
Laat foto’s en filmpjes maken tijdens het event voor beleving achteraf, dit is weer toepasbaar voor diverse doeleinden.
Werken in de regio.
Actuele vacatureservice
op onze website
Uw crossmediale zakenmagazine
altijd binnen handbereik!
Informatie 24 uur per dag
* 6 keer per jaar ondernemers informatie in het tijdschrift Oost-Gelderland Business
* 12 keer per jaar extra nieuws via de Oost-Gelderland Business digitale nieuwsbrief
* Actueel nieuws en dossiers op www.oostgelderlandbusiness.nl
* Vanaf april; vacatureoverzicht op www.oostgelderlandbusiness.nl/vacatures
Word abonnee!
• U heeft recht op gratis vacatureplaatsingen t.w.v. 95 euro.
• Opname van uw bedrijfsgegevens in de online bedrijvengids. U bespaart direct al 100 euro!
• Recht op vele extra kortingen op lezersaanbiedingen!
(zie de antwoordkaart elders in deze uitgave of ga naar www.oostgelderlandbusiness.nl)
Adverteren?
Altijd een crossmediale uiting richting uw doelgroep in print en online.
• All-in pakket: u ontvangt voor 1 prijs altijd een advertentie in het tijdschrift en zowel een persbericht online als
uitgebreide bedrijvenvermelding in de bedrijvengids op de website.
Interesse? Stuur een email naar onze media adviseur: Ton Niesink: tonniesink@orange.nl
Oost-Gelderland Business; het meest complete zakenmagazine!
Registreer u
nu voor de gratis
Oost-Gelderland
Business nieuwsbrief
op onze website
oostgelderlandbusiness.nl
U ontvangt naast
regioinformatie vele
voordelen