Interview Corine Berkel, Mood Concepts: Eindelijk weer toekomstperspectief!

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 3 2021


Voor Corine Berkel, eigenaresse van evenementenbureau Mood Concepts uit Eerbeek, stond de afgelopen anderhalf jaar in het teken van annuleren, incalculeren en improviseren. Samen met Oost-Gelderland Business blikt ze terug op roerige periode en een mooi toekomstperspectief.

Fotografie: Stan Bouman

Corine Berkel staat inmiddels alweer 15 jaar aan het roer van haar evenementenbureau Mood Concepts. 2020 had een jubileumjaar moeten worden, maar door corona werd en blijft het een rare tijd. Op 28 en 29 september verzorgde haar bureau voor het eerst sinds 1,5 jaar weer een hybride event met een grote live component. "Tot eind 2021 zit de rem erop en heb ik vooral online opdrachten in mijn agenda staan. Hoe tof is het dan dat je nu twee dagen lang in het World Forum in Den Haag mag staan voor een aantal prachtige events. Ja, dat heeft me wel geraakt. Met name omdat we weer konden doen waar we echt goed in zijn - 'live' events - maar ook omdat we optimaal gebruik hebben kunnen maken van de kennis die we de afgelopen anderhalf jaar hebben opgedaan op het gebied van online events. Alles kwam hier samen. Je merkte ook echt dat de 500 deelnemers die dagelijks aanwezig waren genoten van het 'samenzijn' en 'netwerken'."

Incasseringsvermogen

Zo'n anderhalve maand geleden had Corine dit niet durven dromen; toen werden er in 48 uur tijd 4 events gecanceld. "De persconferentie van 13 augustus had daar een grote invloed op. De twee opdrachtgevers voor wie ik de events zou verzorgen, hoopten op versoepelingen. Eén van de opdrachtgevers was een multinational die diens medewerkers nog steeds niet naar kantoor laat komen. Toen het thuiswerken de norm bleef, wilde deze partij diens medewerkers ook niet naar een event laten gaan. De andere opdrachtgever wilde een internationale beurs in combinatie met drie events. Maar toen de internationale deelnemers zich niet aanmeldden, was het einde show. Natuurlijk baalde ik enorm. Ik had de hele zomervakantie doorgewerkt. Alleen al het regelen van tenten heeft een hele week gekost. Dan wordt er andermaal een enorm beroep gedaan op je incasseringsvermogen."

Verantwoordelijkheid

Ook het werken met de CoronaCheck-app zorgt voor onduidelijkheid. "Je merkt dat de app ook voor weerstand zorgt. En net als bij het testen voor toegang is de grote vraag: wie gaat dat doen? Wie neemt de verantwoordelijkheid en wie draait op voor de kosten? Als je dit ieder voor zich laat regelen, werkt het niet. Ik merk ook dat veel opdrachtgevers niet beseffen wat dit inhoudt en hoe je dit goed moet regelen. Als opdrachtgever ben je namelijk wel verantwoordelijk voor het welzijn van de deelnemers en de gasten en die verantwoordelijkheid kun je niet zomaar afschuiven. Bovendien heeft het gevolgen voor je event. Wat doe je als blijkt dat een van de sprekers corona heeft? Stuur je deze netjes terug? Het zorgt weer voor een extra scenario waar je rekening mee moet houden."

Hybride als uitdaging

Ondanks de annuleringen en uitdagingen gloort er weer licht aan de horizon. "Ik haal veel plezier en voldoening uit het organiseren van hybride events. Een live event is vaak al omvangrijk. Bij hybride heb je te maken met een live en een online component met elk een eigen programma. Je hebt twee disciplines op een podium en je moet voor beide doelgroepen een mooie beleving neerzetten. Online heb je een uitgebreider programma nodig met showstoppers, bijvoorbeeld met behind the scene interviews, terwijl offline de deelnemers netwerken of van zaal wisselen. Het vergt een langere voorbereidingstijd, maar dankzij de ruime ervaring die we in 2020 met online events hebben opgedaan gaat dit nu goed."

Goed toekomstperspectief

Het toekomstperspectief van Mood Concepts is goed. "Ik durf nergens geld op in te zetten, maar de orderportefeuille voor 2022 is goed gevuld met onder andere terugkerende events. Via via en dankzij continue communicatie via social media hebben we nieuwe klanten en nieuwe doelgroepen (scholen en overheidsinstellingen) erbij gekregen. Ook gaan we meerdere events verzorgen voor een klant die volgend jaar 50 jaar bestaat. De vraag naar live communicatie blijft, want het is wel heel belangrijk dat je ook zelf blijft communiceren dat je er nog bent en waar je je mee bezig houdt richting je klanten, je medewerkers en de consument."
 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media