De Graafschap Business Club: "De uitgelaten sfeer is nog altijd magnifiek"

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 3 2021


Nu er eindelijk weer wedstrijden met publiek mogen worden gespeeld en er weer evenementen mogen worden georganiseerd, werkt het team achter De Graafschap Business Club verder aan het behouden en uitbreiden van het supportersbestand. "Mooie wedstrijden, betrokken spelers, een stabiel bestuur; over de grote lijn gaat het geweldig", aldus voorzitter Rob Migchelbrink.

 

Het afgelopen anderhalf jaar was voor Betaald Voetbalclub De Graafschap een periode met flinke uitdagingen. Volgens Rob Migchelbrink, voorzitter De Graafschap Business Club, bleef de motivatie hoog dankzij de supporters en de sponsoren. "De supportersgroep Brigata Tifosi heeft grote delen van het stadion geschilderd. Veel supporters hebben hun seizoenkaart verlengd zonder een compensatie te willen ontvangen. Ook bijna alle sponsoren bleven aangehaakt. Die hebben we allemaal persoonlijk opgezocht om binding te houden in coronatijd." Volgens Rob heeft die hoge mate van betrokkenheid te maken met de maatschappelijke betrokkenheid van de voetbalclub. "We stellen het stadion beschikbaar voor verschillende soorten businessevenementen. De club heeft een eigen stichting opgericht, De Graafschap Verbindt, en daarbij een manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) aangesteld. Daarnaast heeft directeur Hans Martijn Ostendorp geïnvesteerd in de contacten met de overheden."

Betere tijden

Inmiddels zijn er betere tijden aangebroken en stroomt het stadion bij elke wedstrijd vol. "Het is echt een gemis geweest om niet naar het stadion te kunnen gaan. De uitgelaten sfeer is nog altijd magnifiek. Geregeld komt het voor dat het hele stadion, inclusief de businessclub, letterlijk opstaat om de spelers op het veld te ondersteunen." Ook commercieel gaat het goed met de voetbalclub. Dit jaar heeft De Graafschap maar liefst veertig nieuwe sponsoren en twee nieuwe Heerenboeren mogen verwelkomen. "Door gedurende de crisis wat meer de nadruk te leggen op onze maatschappelijke betrokkenheid, hebben we een andere categorie sponsoren aangetrokken. Zij investeren dus fors in de maatschappelijke rol en de verbinding tussen club en samenleving. Daarnaast heeft met name ons grote zakelijke netwerk geholpen."

Evenementen

De Business Club zorgt volgens Rob voor ruim 60% van de commerciëe inkomsten van de club. Mede om die reden wordt deze business club steeds verder geprofes-sionaliseerd. Een aantal jaar geleden werd er al een aparte manager aangesteld. Alle bestuursleden hebben een eigen portefeuille met thema's en activiteiten. Samen met het vierkoppige commerciële team organiseren zij elk jaar diverse activiteiten zoals Happy Hours, het Trainersuurtje en Workshop Hours, maar ook grote jaarlijkse evenementen zoals de Golfdag, De Graafschap Zakenmanifestatie, Ondernemersprijzen Achterhoek en het netwerkevent De Graafschap Supervrouwen. "Samen werken we hard om deze evenementen naar een hoger niveau te tillen met nog betere sprekers en veel afwisseling. Want dan is lid worden en deelnemen des te interessanter voor de business club-leden die juist aangetrokken voelen tot onze maatschappelijke betrokkenheid. Daarnaast zijn we druk bezig met informatie ophalen, we willen weten wat er onder de sponsoren speelt. Ook blijven we werken aan onze regionale binding. We willen het liefst bestuursleden en sponsoren uit alle windstreken van de Achterhoek."

Diverse club

Inmiddels zijn er bijna 400 bedrijven als sponsor en/of Business Club-lid aan De Graafschap verbonden. "Van zzp'er tot maakbedrijf en van bouwer tot dienstverlener; het is een zeer divers gezelschap. Dat maakt ook dat je hier zo goed kunt netwerken en zakendoen. Ook kunnen we helpen met het regelen van kennisondersteuning. Heb je bijvoorbeeld een bepaald fiscaal probleem, dan weten wij precies met welk bedrijf je het beste in gesprek kunt gaan." Voor zzp'ers heeft De Graafschap een aparte afdeling. "Hiervoor werken we samen met het lokale netwerk platform ZP Doetinchem om deze zzp'ers te ondersteunen en te helpen doorgroeien. Ook mogen zij aan een aantal evenementen deelnemen."

Betrokkenheid

Voor de komende maanden staan er bij de Business Club mooie evenementen op de agenda, waaronder diverse Happy Hours, een kennismakingslunch met de trainer en themabijeenkomsten voorafgaand aan de wedstrijden. "Ons doel is dat iedereen bij De Graafschap betrokken wil zijn. En dat bereik je alleen met kwalitatief goede evenementen, toegang tot een groot netwerk en betrokkenheid bij de regio. Voor nu doen we het goed op het veld. En doen de spelers het nog een beetje beter, dan hebben we het echt goed voor elkaar."
 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media