IJver en innovatie beloond in het bedrijvige Oost Gelre
Oost Gelre is een goede uitvalsbasis tussen Twente, het knooppunt Arnhem-Nijmegen en Duitsland. Met ruimte én mogelijkheden voor zowel kleinschalige bedrijvigheid op de verschillende industrieterreinen als grootschalige bedrijvigheid op het Regionale Bedrijventerrein Laarberg. Er is een grote verscheidenheid aan bedrijven, die elkaar aanvullen en versterken. Deze goede mix van innovatief en ambachtelijk ondernemerschap heeft geleid tot de uitreiking van meerdere Awards aan bedrijven uit Oost Gelre.
Tekst Saskia van Muijlwijk - Fotografie Marcel Krijgsman
Oost Gelre profileert zich op basis van vier kernkwaliteiten: de organisatie en het faciliteren van groot- en kleinschalige evenementen, het benutten van het prachtige coulisselandschap, zorg en aandacht voor elkaar en bedrijvigheid. Deze kernkwaliteiten maken dat het er niet alleen goed werken is, maar ook aantrekkelijk om te wonen en recreëren.
Bekroonde innovatiesOndernemend Oost Gelre werd het afgelopen jaar beloond met meerdere Awards voor ondernemerschap en innovatie. Zo ontving Kuypers Hair & Wellness enkele Coiffure Awards en de Nationale Business Succes Award, werd Obbink uitgeroepen tot Beste Electronica Retailer van Nederland, kreeg de Pillen Group voor de ‘HeatFun’ de ESEF Award 2016 voor Engineering & Design en werd het UWIS Caravanbed van Wisselink Caravans beloond met zowel de KCK Kampeer Award als de Innovatieprijs.
Kijk in de spiegelAndré Kuypers runt met zijn vrouw Annemarie zeven Hair & Wellness vestigingen. Samen innoveerden zij zowel in het vak met de 3D-kniptechniek als bedrijfsmatig met een complete formule voor uiterlijke verzorging. Ondanks alle Awards blijft Kuypers met beide benen op de grond staan. “Blijf in de spiegel kijken, wat heeft je klant nodig en het allerbelangrijkste is investeren in je personeel.”
Veel kappers stoppen al na vijf jaar. Maar niet bij Kuypers, dienstverbanden van 25 jaar zijn bij hem geen uitzondering. “Wij willen de mensen zolang mogelijk in dienst houden, want dat is je kwaliteit. Je moet de wortel blijven voeden, in plaats vanaf de wortel opnieuw opbouwen.” Kuypers investeert dus graag in zijn medewerkers. “Het kappersvak is moeilijk, maar ook veelzijdig. Het is geen kunstje dat je kunt herhalen, iedere klant is anders. Een haarstylist bij Kuypers Hair & Wellness moet veelzijdig zijn. Daar is zeer veel training en motivatie voor nodig, maar sfeer is net zo belangrijk. Daarom hebben we een open dialoog met onze medewerkers.”
Prikkel de consumentBij Gerben Obbink, eigenaar van de electronicaketen Radio Obbink, maken ook zijn medewerkers het verschil. Hij schreef ze tijdens de crisis een brief: “We moeten iets extra’s doen om te overleven tussen de rest.” Hoewel het familiebedrijf Obbink ruim 80 jaar bestaat, zegt hij: “Alle successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Elke dag moeten we stappen vooruit maken door de zwakke plekken van ons bedrijf te verbeteren.” Hoewel sommige ondernemers internet als een bedreiging zien, kun je er ook je voordeel mee doen. “Wij werken met uitsluitend Nederlandse kwaliteitsmerken, waar we goede service op kunnen geven en waar ons personeel alle kennis van heeft.”
Veel mensen komen nog graag in de winkel. “Daar zorgen we voor een goede sfeer en de prijzen zijn echt niet hoger dan op internet.” Een gemiddeld huishouden heeft ruim 50 elektrische apparaten in huis. “Dit wordt door het Internet of Things nog meer”, voorspelt Obbink. “Wij prikkelen consumenten zoveel mogelijk door te innoveren met verschillende formules en we breiden onze activiteiten uit naar de zakelijke markt en België.”
Neem afstandJurjen Wisselink, eigenaar van Wisselink Caravans, ontwikkelde het innovatieve UWIS Caravanbed. “Veel caravans worden ingeruild als een gezin uit meer dan vier personen bestaat. Dit is niet meer nodig met het UWIS Caravanbed. Hiermee creëer je snel en eenvoudig in elke caravan een extra slaapplek voor een kind tot ongeveer 12 jaar.” Enthousiast vertelt Wisselink over de tijd die hij zittend in de caravans heeft doorgebracht. “Ik begon met de basis, zoals de vloer, een wand en een kast. De oplossing moest dus op één van deze drie delen afgesteund worden, zonder schade te veroorzaken.”
Met industrieel ontwerper Chiel Kolkman maakte hij schetsen en prototypes. “Tekenen, doeken stikken, bouwen, testen en weer opnieuw beginnen.” Dit proces duurde vijf jaar en toen was het UWIS Caravanbed klaar voor productie. “Hoewel er dus geen vraag naar was, is door goed te luisteren naar onze klanten, creatieve denkprocessen, gestructureerd werken en heel veel geduld een innovatie ontstaan. Ik raad alle ondernemers aan om hun werkdagen goed te analyseren op momenten dat ze niet op hun werk zijn. Van een afstand heb je meer overzicht en krijg je goede ideeën.”
Durf om te denkenTheo Pillen, eigenaar van Pillen Group, ontwikkelde de HeatFun. Een energiezuinig verwarmings- en LED-paneel, waarmee medewerkers zelf de temperatuur op hun werkplek instellen. “Welzijn op de werkplek is een voorwaarde voor betere prestaties”, stelt hij. Pillen constateerde bij een klant waarvoor de Pillen Group kassawerkplekken fabriceert, dat de medewerkers last hadden van tocht en kou. “We ontwikkelden een individueel instelbaar infrarood paneel, dat de voeten en benen van de kassamedewerkers verwarmde.”
Pillen zag nog meer mogelijkheden. “Toen kreeg ik het idee om dat paneel als een zon te laten werken. De warmte straalt vanaf het plafond naar de medewerker, dus de energie wordt beter benut. We combineerden het plug & play infrarood paneel met LED-
verlichting én we voegden er een geluiddempende werking en een strak design aan toe.” Met de HeatFun verlicht en verwarm je dus alleen op die plekken die nodig zijn. “Maar kijk niet alleen naar de energiebesparing”, zegt Pillen. “Minstens net zo belangrijk is de energievergroting van de medewerkers die de HeatFun gebruiken.” Met de eenvoudige plug & play installatie doorbreekt de innovatieve HeatFun de traditionele manier van verwarmen en verlichten. “De HeatFun wordt inmiddels breder toegepast zoals op luchthavens, maar ook bij de fysiotherapeut. De mogelijkheden zijn talrijk, maar het is een kwestie van omdenken.”
Door goed naar je eigen bedrijf en je klanten te kijken, kun je innoveren en toekomstgericht werken. Een voorwaarde voor een succesvol bestaan in een roerige markt. Het is zoals Obbink tijdens het 80-jarig jubileum in een tweede brief aan zijn medewerkers schreef: “Wie denkt dat we er nu zijn, heeft het verkeerd. Verschil maken wordt steeds belangrijker.” n
www.oost-gelre.nl - www.kuypershaarmode.nl
www.obbink.nl - www.wisselinkcaravans.nl