U als Directeur Groot Aandeelhouder mag uw pensioen in de eigen BV opbouwen. Veiligstellen bij een verzekeraar hoeft niet, maar u geniet dan ook geen wettelijke bescherming als het mis gaat. Feitelijk speelt uw BV voor verzekeraar en u bent de gelukkige eigenaar van deze verzekeraar. De fiscale spelregels, de visie van de politiek en de marktomstandigheden zijn sterk gewijzigd. Dit heeft u recent ondervonden bij de diverse contractaanpassingen.
Doel?De vraag is wat u denkt te bereiken met deze fiscale balanspost die anno 2015 niets met een echt pensioen te maken heeft. Sterker nog, het is maar de vraag of de BV de toezegging die uw BV heeft gedaan en moet nakomen, wel kan betalen. Dit betreft niet alleen de verplichting als u met pensioen gaat, maar ook de verplichting als u vorige week was overleden. Veel toezeggingen kennen een riant nabestaandenpensioen voor partner en kinderen, vaak een arbeidsongeschiktheidspensioen en als kers op de taart, een indexatie. Papier is geduldig dus het is makkelijk toezeggen maar besef dat deze verplichting een blok aan de BV kan vormen en uw dividendbeleid beperkt.
Overwegingen- Laat concreet inzichtelijk maken hoeveel euro het de BV echt kost om de verplichtingen na te komen;
- Stel vast of de toezegging nog langer financieel verantwoord is.
Zo niet, wijzig de toezegging, stop met verdere opbouw of verzeker (een deel) van het risico;
- Stel u zelf de vraag hoeveel inkomen uw gezin nodig heeft om van te leven. Beperk u niet tot pensioen alleen. Schakel desgewenst een financieel planner in. ?
www.Pensioensupportnederland.nl
Wie gelooft er nog in
pensioensprookjes?
Drs. Aloys Harmsen MFP
Select4U - Maatwerk in personeel
Select4U is een jong, dynamisch en ambitieus intermediair waar lokale betrokkenheid, toegankelijkheid en kennis van zaken centraal staan. Select4U is thuis in het 'flexwerk' in uw regio. Wij zijn een bureau met korte lijnen en voor dringende zaken ook na kantoortijd bereikbaar.
Select4U is gespecialiseerd in de technische dienstverlening. De technische branche vraagt om een eigen benadering omdat de bijbehorende arbeidsmarkt specifieke knelpunten kent. Wij bieden flexibel maatwerk voor deze problemen.
Onze specialisten, die de taal van de branche spreken, geven u een grondig en deskundig advies. Zij hebben een gedegen kennis van de arbeidsmarkt, beschikken over uitstekende matchingsvaardigheden en weten hierdoor de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen.
Ons streven is oplossingen te bieden voor al uw personeelsvraagstukken. Hiervoor bieden we een dienstenpakket, dat varieert van regulier uitzenden en detacheren tot en met werving & selectie, want mensen en organisaties bij elkaar brengen is waar we goed in zijn. Bel gerust om een afspraak te maken.
Onze dienstverlening voldoet aan alle scherpe eisen die vandaag de dag gesteld zijn zoals:
? VCU- gecertificeerd
? NEN-4400-1 gecertificeerd
? ISAE- gecertificeerd
? Aangemeld bij Stichting Normering Arbeid (SNA)
? Lid van ABU
www.select4u.nl ? 0315-200102
Wilt u meer weten over BOB of lid
worden? Neem dan contact op met
BOB-organisator Danny Toonen,
024-3503240/06-54913037,
danny@vanmunstermedia.nl of kijk op
bob.oostgelderlandbusiness.nl.
Alle foto's en filmpjes van de BOB-borrels zijn te bekijken op bob.oostgelderlandbusiness.nl. Gebruikt u een smartphone om de site te bekijken, dan krijgt u bij het bezoeken van de website direct de melding met de vraag of u van de mobiele website gebruik wilt maken.
Geslaagde aftrap
van het BOB-seizoen
Op maandag 13 april vond de eerste BOB-Borrel van 2015 plaats. De locatie: Villa Ruimzicht in Doetinchem.
Normaal gesproken worden er in de kookstudio van Villa Ruimzicht culinaire workshops voor groepen vrienden of collega's georganiseerd. Ditmaal werden hier de deelnemers aan de eerste borrel van het BOB-seizoen ontvangen. Na het welkomstwoord van BOB-organisator Danny Toonen konden de gasten alvast genieten van wat Aziatische hapjes. Vervolgens werd ter plekke de befaamde Villa Ruimzicht Hamburger bereid, terwijl vijf deelnemers van de gelegenheid gebruik maakten om een korte pitch over hun bedrijf te geven. Jordi van Riet van Carwash & Co Doetinchem, Marjan Dankbaar van Deurwaarderskantoor Achterhoek, Maarten Wolvetang van Select4U, Marcel Visser van Visser Transport Duiven en Martin Groenewege van Indruk Interieur Oplossingen deden een gooi naar de eerste prijs: een advertorial in Oost-Gelderland Business. Deze werd uiteindelijk gewonnen door Marjan Dankbaar, zij liet Marcel Visser achter zich op de tweede plaats. Na het verorberen van de hamburger was er alle gelegenheid om in ontspannen sfeer te netwerken.
De volgende BOB-borrel vindt plaats op maandag 1 juni bij de Reuvershoeve te Brummen. Aanmelden voor deze borrel kan via bob.oostgelderlandbusiness.nl, waar u eveneens updates rondom deze bijeenkomst treft.
BOB Oost-Gelderland Business maakt
onderdeel uit van Oost-Gelderland Business;
een on/offline platform voor ondernemers
uit de Achterhoek.
www.oostgelderlandbusiness.nl
Bijdragen aan BOB
Heeft u als ondernemer een sfeervolle locatie die als decor voor een BOB-bijeenkomst kan dienen, of bent u een gastspreker met een interessant onderwerp waar de ondernemers in de Achterhoek beslist van zouden moeten weten? We zijn voor de BOB-borrels in 2015 nog op zoek naar enkele locaties en sprekers. Vraag gerust eens naar de mogelijkheden.
Benieuwd naar BOB?
Wilt u ook een BOB meemaken? Schrijf u gratis in via de website bob.oostgelderlandbusiness.nl en kies de BOB uit waar u zich voor wilt aanmelden. Zodra u zich heeft aangemeld, is dit bij het desbetreffende BOB-event te zien. Ook kunt u dan meteen uw eigen bedrijfsprofiel aanmaken en de naam en NAW-gegevens van uw bedrijf invullen. Als u al eens aan een BOB-borrel heeft deelgenomen, hoeft u enkel de bij ons bekende gegevens te controleren en desgewenst aan te passen. BOB-leden kunnen hun gegevens op hun uitgebreide bedrijfsprofiel aanpassen, dat bovendien ook nog eens geheel naar eigen wens van extra informatie en afbeeldingen kan worden voorzien. Meer weten over BOB? Neem dan contact op met BOB-organisator Danny Toonen (024-3503240/
danny@vanmunstermedia.nl).
bobborrel
Tot hoe ver reikt onze privacy?Met de toenemende digitalisering staat onze privacy steeds vaker ter discussie. Ook in het belastingrecht gaat men hierin steeds verder. Zo heeft de rechter onlangs beslist dat foto's van camera's boven snelwegen door de belastingdienst gebruikt mogen worden.
Rijdt u in een auto van de zaak en wilt u aantonen dat deze auto op jaarbasis minder dan 500 kilometer voor privéritten wordt gebruikt, dan is een sluitende kilometeradministratie een vereiste. Voor controle op de volledigheid van de rittenadministratie mag de belastingdienst naast diverse andere middelen, nu ook gebruik maken van het systeem voor automatische nummerherkenning van het Korps landelijke politiediensten. Eerder werd het al toegestaan om te controleren bij drukbezochte gelegenheden zoals pretparken en woonboulevards. Onlangs nog moest SMS Parking zijn klant-gegevens op last van de rechter aan de belastingdienst doorgeven. Het dagelijks bijhouden van een waarheidsgetrouwe kilometeradministratie word dus steeds meer een must.
Wat speelt er verder op fiscaal gebied?
Momenteel bedraagt het btw-tarief op arbeidskosten bij het renoveren en herstellen van woningen die ouder zijn dan 2 jaar volgens een tijdelijke goedkeuring 6%. Vanaf 1 juli 2015 komt dit lage tarief echter te vervallen en zal weer het gewone tarief van 21% gaan gelden. Wilt u nog van het lage tarief profiteren dan moeten die werkzaamheden uiterlijk 30 juni 2015 zijn afgerond. Vooruitbetalingen voor werkzaamheden die na die vervaldatum worden uitgevoerd zijn ook belast met 21% BTW. Voor het schilderen, stukadoren en isoleren van woningen ouder dan 2 jaar blijft het lage btw-tarief ook na 1 juli 2015 nog van toepassing.
Volgens berichtgeving van de belastingdienst gaat de beoogde vervanging van g-rekeningen door een zogenaamd depotstelsel niet door. Als u personeel of onderaannemers inleent, dan kunt u als inlener of aannemer het deel van de aanneemsom dat overeenkomt met de verschuldigde loonheffing op een geblokkeerde g-rekening storten. U bent vervolgens gevrijwaard van aansprakelijkheid voor het gestorte bedrag in situaties van eventuele wanbetaling door de uitlener of onderaannemer. Voorlopig zal deze handelwijze dus blijven voortbestaan.
Onze privacy blijft ook fiscaal bezien een interessant onderwerp, maar zal evenals in de 'gewone wereld' vaak weer worden ingehaald door andere (fiscale) berichtgeving. Het blijft afwachten tot hoever de belastingdienst uiteindelijk zal kunnen gaan. n
Inge Drabbels
FB MB. Belastingadviseur
www.lodder.com
Column belastingadvies
Toplocaties in Oost Gelderland
Stichting Centrum Belang Doesburg van start
De samenwerking tussen ondernemers uit de binnenstad, stichting Doesburgs Goed, Vereniging Culturele Zondag en gemeente Doesburg gaat formeel van start. Genoemde partijen hebben op 28 april een uitvoeringsovereenkomst ondertekend. Daarnaast start met ingang van 1 mei de stadscoördinator met zijn werkzaamheden. Aanvullend op reeds bekende bijdragen draagt ook Rabobank Graafschap Midden in 2015 een bedrag van 5.000 euro bij aan de stichting. De Stichting Centrum Belang Doesburg heeft als primaire doel de economische aantrekkingskracht van de binnenstad te versterken. Binnen deze nieuwe stichting gaan een aantal partijen samenwerken. De Ondernemers Vereniging Doesburg krijgt vier zetels in het bestuur, de Vereniging Culturele Zondag en Stichting Doesburgs Goed krijgen beiden één zetel. Tevens neemt een onafhankelijk voorzitter zitting in het bestuur. Ruurd Robaard ? ondernemer in Doesburg ? is bereid gevonden deze functie te vervullen. De gemeente participeert als adviseur binnen het bestuur. Angelique Beem vult als bedrijfscontactfunctionaris deze rol in. De stichting is een uitvoeringsgerichte organisatie, die voor de uitvoering van het beleid, zoals beschreven in een eerder geschreven Businessplan, een stadscoördinator heeft aangesteld. Met ingang van 1 mei start Jan Strating, ondernemer in Doesburg, in deze functie. Na een wervingsprocedure is hij door het stichtingsbestuur als meest geschikte kandidaat gekozen. Hij zal de functie de rest van het jaar gemiddeld twee dagen per week invullen. Vanaf volgend jaar gemiddeld een dag per week.
Helft gemeenten voldoet niet aan norm betaalgedrag
MKB-Nederland is teleurgesteld over het betaalgedrag van de Nederlandse gemeenten in 2014. In totaal is het percentage rekeningen dat binnen de contractueel overeengekomen termijn wordt voldaan weliswaar gestegen van 77,5 in 2013 tot 84 vorig jaar, maar nog altijd slaagt de helft van alle gemeenten er individueel niet in om aan de norm - 90 procent van de nota's binnen 30 dagen betaald - te voldoen. Dun & Bradstreet brengt op verzoek van MKB-Nederland al jaren het betaalgedrag van lokale overheden in beeld. Met ingang van dit jaar wordt de inventarisatie uitgevoerd in gezamenlijke opdracht van het ministerie van Economische Zaken, MKB-Nederland en VNO-NCW. Van alle 393 gemeenten doen Cromstrijen, Asten en Krimpen a/d IJssel het veruit het best. Deze gemeenten hanteerden in 2014 korte betaaltermijnen (20 en 21 dagen) én handelden vrijwel alle betalingen ook binnen die termijn af. Onderaan de ranglijst bungelen gemeenten als Enkhuizen, Alkmaar en Nijmegen, die hun rekeningen gemiddeld pas respectievelijk 56, 52 en 52 dagen na factuurdatum betalen en ook bij lange na niet voldoen aan de norm van 90 procent binnen 30 dagen. Van de grote steden, de G36, scoren 's-Hertogenbosch (gemiddelde betaaltermijn van 48 dagen), Alkmaar en Nijmegen (52 dagen) zeer laag op de ranglijst. De best presenterende grote stad is Leeuwarden op plek 14; de Friese gemeente betaalt de rekeningen gemiddeld binnen 26 dagen. De volledige ranglijst is terug te vinden op de website www.snellerbetalen.nl.
Sterk centrum cruciaal voor toekomst Doetinchem
Een sterke binnenstad is cruciaal voor de toekomst van Doetinchem. Dat blijkt uit de toekomstvoorstellingen die hoogleraar Gert-Jan Hospers voor de stad heeft gemaakt. De manier waarop die centrumfunctie moet worden versterkt ligt nog open. Vanuit drie mogelijke scenario's wordt daar het komende half jaar samen met de stad en deskundigen aan verder gewerkt. Dit najaar neemt de gemeenteraad een definitief besluit. Doetinchem heeft met een compact, compleet en goed bereikbaar stadshart en haar rol als centrumstad in de Achterhoek een goede uitgangspositie, volgens Hospers. Daar hoort volgens de hoogleraar ook de verantwoordelijkheid bij om de daarbij horende voorzieningen op orde te hebben. Tegelijkertijd is de positie van vandaag de geschiedenis van morgen en de toekomst moet je zelf maken, volgens de hoogleraar. In zijn toekomstvoorstellingen houdt Hospers dan ook rekening met een groot aantal trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op de toekomstkansen van Doetinchem. Dat loopt uiteen van andere manieren van winkelen en tijdsbesteding, tot vergrijzing, krimp, klimaatverandering, een groeiende waardering voor streekproducten en duurzame productie. Daarbij wordt niet alleen naar Doetinchem gekeken maar ook naar de ontwikkeling van de Achterhoek en andere Nederlandse en buitenlandse centrumsteden. In die veranderende omgeving en steeds mobielere wereld, kiezen mensen bewust waar ze willen wonen, werken en recreëren. Steden die zich op geen enkele wijze onderscheiden zijn dan minder aantrekkelijk. Er is kortom vooral behoefte aan een duidelijke identiteit en eigen karakter, een onderscheidend vermogen.
Kijk voor meer actueel nieuws op
www.oostgelderland-business.nl
Steeds meer mensen hebben te maken met stress op hun werk of persoonlijk leven. Bij Rezonans kunnen ze de rust weer terugvinden en kracht opdoen om weer optimaal te kunnen functioneren. Directeur/eigenaar Ans de Graaf heeft van een oude boerderij een plek voor bezinning en verdieping gemaakt.
Juiste aanpak
Waren mensen vroeger nog vaak wat sceptisch over een 'spirituele' aanpak, tegenwoordig zoeken steeds meer mensen juist die benadering ? omdat het werkt. Met een achtergrond als maatschappelijk werkende, en in het bezit van alle nodige diploma's en certificaten weet Ans de Graaf zowel voor individuen als voor kleine groepen de juiste aanpak te ontwikkelen om mensen weer in het goede spoor te krijgen. Bijvoorbeeld na een burnout, of in een reïntegratietraject. "Ik doe dit werk al 20 jaar, maar ik heb nog nooit zoveel mensen op mijn pad gehad die de weg kwijt zijn. Zeker mensen die 50+ zijn: kom ik nog wel aan een baan? Maar ook jongere mensen die zich afvragen: is dit het nu?" Haar aanpak is holistisch: "Niet alleen naar symptomen kijken, maar ook naar de diepere oorzaak."
"Veel mensen hebben last van stress, en daar kan ik heel veel aan doen. Bedrijven sturen mensen ook wel hier naartoe, individueel maar ook in groepsverband. Ik stem de aanpak af op de persoon of personen, in overleg met die persoon en wat de uiteindelijke bedoeling is. Bij de een is het een natuurwandeling, bij de ander is het creatief, bijvoorbeeld je levensverhaal opschrijven. Er zijn veel methodes, en dat kan per persoon verschillen wat voor hem of haar werkt."
Vergaderen in de natuur
Maar de locatie leent zich ook perfect voor vergaderingen en dergelijke. De Graaf: "Bedrijven kunnen hier dus ook hun vergaderingen plannen. Ik krijg hier veel verschillende soorten organisaties, van gezondheidszorg tot rechtbanken, van IT'ers tot accountants. Die komen hier dan voor een dag of meerdere dagen ? ik heb hier ook gastenverblijven ? voor een meeting in de natuur. Ik verzorg dan de koffie, thee, lunch, maar op mijn manier: met biologische maaltijden. Als bedrijf ben je ook als enige hier op het erf, je hebt dus een hoge mate van exclusiviteit. Je kunt hier zowel binnen als buiten vergaderen, veel groepen houden hier heisessies, trainingen, teambuilding-activiteiten en dergelijke. Die zijn blij dat ze even uit kun kantoren worden bevrijd, om hier te kunnen genieten van de natuur. Dan gaan de stropdassen al snel af en de jasjes uit." n
www.rezonans.nl
Rezonans
Ervaar de kracht van
stilte en natuur
locatie
Toen Dennis Seesing in 2007 een eigen uitzendbureau startte, wist hij één ding zeker: hij ging het anders aanpakken. Die andere benadering komt er op neer dat hij bij de personeelsbemiddeling de mens centraal stelt, zowel de klant als de flexwerker. Dat die aanpak gewaardeerd wordt, blijkt wel uit het feit dat Seesing Personeel nog steeds groeit.
Seesing Personeel
Werken met en voor mensen
In eerste instantie richtte Dennis Seesing zich op de transportsector, omdat hij daar de meeste ervaring en contacten in had. Unit manager Sabine ten Holder vertelt: "Dat was dus een vliegende start. En al snel liep het zo goed, dat hij extra intercedenten in dienst moest nemen. Toen werd ook rustig begonnen met het aanboren van andere markten."
Persoonlijk
Die groei mocht echter beslist niet ten koste gaan van die persoonlijke benadering. Ten Holder: "Dat is wel het meest karakteristieke van ons: je bent bij ons geen nummer, wij kiezen voor een persoonlijke benadering. En nu, omdat je gegroeid bent, moeten we zelf ook weer groeien om die persoonlijke aanpak te kunnen handhaven. Daarom starten er binnenkort weer twee nieuwe intercedenten. Intern stellen we ook de mens centraal, we kijken waar iemand goed in is, waar zijn of haar talenten liggen. Je moet feeling hebben met een sector, met een product, anders werkt het niet. Spreek je 'hun taal', wat vinden zij belangrijk, hoe zit hun cao in elkaar? Alleen op die manier kun je een volwaardig gesprekspartner zijn."
Mede daarom heeft Seesing Personeel geen verloop in het eigen personeel. "Continuïteit, dat vinden mensen belangrijk, dat je niet telkens iemand anders aan de telefoon krijgt. We hebben hier geen jobhoppers, maar mensen met wat levenservaring die weten hoe je met mensen moet omgaan." Andere sectoren waarin Seesing Personeel actief is ? en dus ook kundige bemiddelaars voor in huis heeft ? zijn techniek, bouw, logistiek en administratie & commercie.
Match opleiding met praktijk
Punt van zorg is de mismatch die ondernemers vaak zien tussen opleidingen en praktijk. "De werkloosheid is er, maar op basis van aantallen, zou iedereen een baan hebben. Alleen: het matcht niet met elkaar. Waar we voor zouden pleiten is dat opleidingen meer aansluiting hebben met de arbeidsmarkt in de Achterhoek.
Voor wat betreft opleiding binnen een bedrijf merkt Ten Holder dat ondernemers nog wat huiverig zijn om (nog) niet gekwalificeerde mensen in dienst te nemen. Dat heeft te maken met het nog broze herstel van de economie: die investering willen ze nog niet doen.
Visie en groei
In de loop der jaren heeft Seesing Personeel een heel mooie bedrijvenkring opgebouwd, maar Ten Holder realiseert zich: "Je moet oppassen dat je niet aan de voorkant bedrijven binnenhaalt en aan de achterkant het contact verwaarloost, dat je die niet goed meer van dienst kunt zijn. Onze visie is gericht op groei, van lokaal naar regionaal. We willen de mensen echt regionaal gaan inzetten, uitbreiding is daarom een must. Nu de economie aantrekt, zien we ook genoeg kansen om deze groei te realiseren."
Natuurlijk komt ook de nieuwe wet Werk en Zekerheid ter sprake. Ten Holder: "Voorlopig zien de mensen alleen nog maar een negatief effect. De wet is gemaakt om de flexibiliteit voor werkgevers wat minder te maken, zodat de werknemer sneller vastigheid en dus zekerheid heeft. Ik denk dat we pas over een paar jaar kunnen bekijken of die wet inderdaad wat heeft opgeleverd. Ik kan echter nu al zeggen dat het beslist geen zekerheid voor de werknemer oplevert. Wat dat betreft zullen wij wel hogere kosten gaan maken de aankomende jaren. En daarbij ook de werkgever, dus ik denk dat de werkgever echt de dupe is van die wet."
Kans
Toch ziet Ten Holder het positief: "Wij vinden dat daar voor ons een kans ligt. Want dan kunnen we ons van onze beste kant laten zien. Wij moeten ernaar streven dat én het bedrijf én de uitzendkracht verder kunnen met elkaar. Maar dat moet je dan wel met elkaar aan durven gaan, die verplichting en die afspraken. Vertrouwen, en daar komt dat persoonlijke weer om de hoek kijken. Want voor alle drie partijen is het belangrijk dat er continuïteit is. Dat is het voordeel als je het klein houdt, persoonlijk. En natuurlijk dat we lokaal en regionaal goed bekend staan. Het is ook zo dat je echt maatwerk kunt leveren voor de klant. En dan bedoel ik ook de flexkracht.
Kracht
Onze kracht ligt in het centraal stellen van de flexkracht én de inlener. Noem het onze vorm van noaberschap. Wij zeggen ook: door Achterhoekers voor Achterhoekers. Want dat is het: doe maar normaal. Ook naar de klant toe: wij zeggen ook wel eens nee. Je moet je eigen zwaktes kennen en erkennen, dat kan dan juist je kracht zijn. Als je andere dingen gaat doen, bestaat het risico dat je je core business uit het oog verliest, en die dus minder goed gaat doen. Zoals je inleven in anderen om die goed van dienst te kunnen zijn." n
www.seesingpersoneel.nl
uitzendbranche
Sabine ten Holder
Dennis Seesing (4e van rechts) met zijn mensen
8 Do's en don'ts bij de verkoop
van de onderneming
Overweegt u ? om wat voor reden dan ook ? uw onderneming te verkopen? Dat betekent een lang en soms emotioneel zwaar proces, van het evalueren van het bedrijf tot het voorbereiden van de financiële aspecten, en het vinden en onderhandelen met potentiële kopers. U kunt dus maar beter goed voorbereid zijn.
bedrijfsoverdracht
Om er zo zeker mogelijk van te zijn dat de transfer soepel verloopt, geven we hier enkele tips, inclusief wat u de geïnteresseerde partijen kunt vertellen en hoe u de waarde van uw onderneming kunt bepalen. Dus check even onderstaande do's en don'ts voordat u de verkoopakte ondertekent.
? DON'TS: 1. Doe het niet zelf.Het verkopen van een onderneming is geen sinecure, eerder een proces met veel aspecten. Als u het goed wilt doen, heeft u daarbij hulp nodig. De ondersteuning van een adviseur die veel ervaring heeft met dergelijke trajecten kan u helpen de waarde van uw bedrijf optimaal te benutten. Daarnaast kan hij of zij u ook wijzen op mogelijke gevaren, en die helpen omzeilen. De ruime ervaring van de adviseur is uitermate belangrijk: iemand die nieuw is in deze specifieke business kan meer kwaad dan goed voor u doen. Die adviseur moet dus veel fusies en overnames hebben begeleid, maar ook de financiële kant van de zaak beheersen, en weten waar de kansen liggen om de deal gunstig voor u af te ronden.
2. Doe eerst zelf een due diligence onderzoek.Het is verstandig om eerste zelf een boekenonderzoek te (laten) doen om onprettige verrassingen tijdens het echte due diligence onderzoek te vermijden. Zo krijgt u ook een meer objectieve kijk op uw bedrijf, dus op dezelfde manier als waarop potentiële kopers uw onderneming zullen bekijken en doorlichten.
3. Wees eerlijk over uw zwaktes.Natuurlijk wilt u de sterke punten van uw onderneming benadrukken, maar ook de zwakke punten zijn belangrijk. Potentiële kopers kunnen uw onderneming beter inschatten als ze kunnen zien hoe hun sterkten uw zwaktes kunnen opheffen.
4. Vertel uw verhaal.Het gaat niet alleen over de centen. Geïnteresseerde kopers willen weten hoe uw zaak is ontstaan, hoe die zich heeft ontwikkeld en is gegroeid, dus zorg dat u uw verhaal klaar heeft. Bereid antwoorden voor op vragen als 'Waarom bent u voor uzelf begonnen?' en 'Welke problemen wilde u oplossen?'. Daaruit kan blijken waarom uw onderneming belangrijk voor u is ? en voor uw klanten.
? DO'S: 1. Weet wat u waard bent.Als je niet weet wat iets waard is, kun je het nooit goed verkopen. Met name als je een goede koper wilt vinden. En dat geldt zeker voor uw onderneming. De financiële kant is slechts de helft van het verhaal. De operationele prestatie bepaalt uiteindelijk of de zaak ook onder de nieuwe eigenaar succesvol zal zijn. Dus als u een heel goed begrip hebt van de operationele prestaties van uw onderneming, kunt u de waarde ervan beter communiceren naar de potentiële kopers.
2. Denk aan de toekomst.Het ondertekenen van de verkoopakte is niet de laatste stap. Het gaat er om wat u gaat doen nadat de deal is gesloten. Dus wat zijn uw plannen na de verkoop? Gaat u van uw pensioen genieten of een nieuwe zaak opstarten? Zorg in ieder geval dat de verkoop uw plannen kan ondersteunen.
3. Betrek uw gezin erbij.
Zelfs als uw gezins- of familieleden geen formele stakeholders in het bedrijf zijn, hebben ze altijd wel een bepaalde band met de onderneming. Communiceer de overname met hen, om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Vertel hen de reden van de verkoop, en wat u daarna wilt gaan doen. Het is belangrijk om de werk-leven balans op een bepaalde manier in stand te houden.
4. Praat erover met collega's.Als u anderen kent die hun zaak hebben verkocht, kunnen zij een nuttige bron van informatie vormen tijdens het transferproces. Vraag wat ze weer zouden doen, en wat juist niet. Wat vonden hun kopers belangrijk, en hoe hebben zij hun onderneming (meer) aantrekkelijk gemaakt voor de kopers?
? NOG DRIE VRAGENNaast bovenstaande tips zou u zichzelf ook drie vragen moeten stellen:
1. Zal mijn onderneming ook zo succesvol zijn onder een andere eigenaar?Het zakelijk succes van menig bedrijf is sterk verbonden met de persoonlijkheid van de ondernemer en zijn relatie met de klanten. Ofwel: Maries koekjes zijn overheerlijk, maar kan Tom die koekjes van Marie verkopen? Zo niet, dan is dat bedrijf minder waard voor een koper. Dat probleem kan worden verholpen als Marie kan worden overgehaald, de zaak te blijven runnen onder de nieuwe eigenaar. Ander voorbeeld: een firma die gespecialiseerd is in het afhandelen van faillissementen kan interessant zijn voor een grotere firma die zich tot voor kort bezig hield met het afstoten van vastgoed.
2.Welke invloed heeft de zwakke economie op de waarde van mijn zaak?De waarde van een onderneming ? altijd een punt van verschil tussen kopen en verkoper ? wordt gewoonlijk bepaald op basis van een meervoud van de inkomsten van de zaak. Zelfs ondernemingen waarvan de verkopen de laatste tijd wat zijn achtergebleven kunnen aantrekkelijk zijn voor acquisitie, zelfs meer dan bepaalde zaken die ineens de verkopen sterk zien stijgen. Probeer vast te stellen of de zaken weer beter zullen gaan als de economie weer aantrekt. Eigenaren die een potentiële koper vinden die bereid is om de inkomsten op de lange termijn te bekijken, dienen er rekening mee te houden dat met een dergelijke kijk het mes aan twee kanten snijdt. Een kortstondige opleving van de verkopen zal niet verhullen dat het daarvoor jarenlang slecht ging. Kopers bekijken de verkopen over meerdere jaren, niet over afgelopen maand.
3. Gaat de verkoop me helpen mijn persoonlijke doelen te realiseren?Dit is een van de belangrijkste vragen die adviseurs op dit gebied hun klanten zichzelf laten stellen. Het is verstandig om een goede voorbereiding op de verkoop te treffen, zowel voor ondernemers die met pensioen willen gaan, als voor ondernemers die gespecialiseerd zijn in het opstarten van een onderneming, deze tot bloei te brengen en weer te verkopen. Voor andere eigenaren kunnen aanbiedingen voor acquisitie leiden tot beslissingen die ze later zullen betreuren. Voorbeeld: iemand die een goedlopend verzekeringskantoor runt, kan onverwacht een overnamebod krijgen op zijn zaak. Hij moet zichzelf dan afvragen: 'Wat zou ik doen als ik geen nieuwe zaak wil beginnen?' Hij kan niet verder gaan op het punt waarop hij gestopt is. Soms is de timing verkeerd, vanwege persoonlijke redenen. n
'Het zakelijk succes van menig bedrijf is sterk verbonden met de persoonlijkheid van de ondernemer en zijn relatie met de klanten.'
De vierde editie van de Achterhoekse Zomerfair vindt plaats op zondag 7 juni in het sfeervolle park van Villa Ruimzicht te Doetinchem. Dit drukbezochte evenement met meer dan 3000 bezoekers is een ware beleving voor zowel haar bezoekers als exposanten.
Villa Ruimzicht
Achterhoekse Zomerfair
Lifestyle
Met vele exposanten uit het topsegment is de Zomerfair hét lifestyle evenement van de Achterhoek. Exposanten tonen hun meest bijzondere producten en diensten aan de vele bezoekers van dit evenement. Flitsende bolides, exclusieve noviteiten, blinkende juwelen: het is te vinden op de Zomerfair!
Voor ieder wat wils
Liefhebbers van mode, design en exclusieve lifestyle producten komen naar het park van Villa Ruimzicht voor een dag vol beleving. De bezoekers worden vermaakt met live-muziek, geweldige modeshows van toonaangevende modezaken, heerlijke culinaire verrassingen en de lekkerste wijnen. Ook wordt voor genoeg vertier voor kinderen gezorgd. Sinds dit jaar is speciaal aan de mannen gedacht: zij kunnen hun hart ophalen in de 'mannenhoek'. Een bar met uitsluitend bieren, exposanten met echte mannen-producten en een ambachtelijke barbier: Joucke's Barber Shop!
Achterhoekse chique
Achterhoekse chique is waar Villa Ruimzicht voor staat en straalt op haar best door dit evenement met een sfeervol pagodedorp tussen de eeuwenoude bomen in haar park. Uiteraard zorgen de keukenbrigades van Villa Ruimzicht en de Strandlodge voor genoeg lekkernijen. Dit samen met de heerlijkste wijnen en een zomerzon zullen deze zondag compleet maken voor zowel bezoekers als exposanten!
Toegang
De Zomerfair is toegankelijk van 12:00 tot 19:00 uur. Toegangskaarten zijn aan de deur te koop en kosten ?9,50 per persoon (inclusief een glas bubbels). Vip kaarten bedragen ?17,50 per persoon (inclusief bubbels, Boschendal wijn en oester). Toegang voor kinderen is gratis. Exposanten krijgen uiteraard toegangskaarten om hun klanten en relaties uit te kunnen nodigen.
Organisatie
Evenementenbureau Momentenmakers organiseert de Achterhoekse Zomerfair in samenwerking met haar partners. Momentenmakers staat voor Achterhoekse aandacht en vernieuwende, inspirerende belevingen. Andere evenementen van Momentenmakers zijn 'Proef de 8erhoek' en 'Villa's Winterfestival'.
Participeren?
Heeft u interesse in deelname voor volgend jaar? U krijgt als exposant een podium om uw bedrijf onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. Neem contact op met de organisatie via info@momentenmakers.nl voor meer informatie.
Trakteer jezelf, je zakenrelaties, je vrienden of familie op een topdag! Kijk voor meer informatie op www.achterhoekse-zomerfair.nl en like
www.facebook.nl/momentenmakers om op de hoogte te blijven.
Opsteker voor het MKB: significante verbetering van omzet en resultaat
Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf zit in de lift: de omzet van ondernemingen groeide in 2014 gemiddeld met vier procent terwijl de gemiddelde winstontwikkeling met 32 procent opliep in vergelijking met 2013. Bedrijven in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) en de noordelijke provincies deden het wat omzet betreft beter dan de rest van Nederland. Grotere ondernemingen (met een omzet van meer dan tien miljoen) zagen de omzet relatief vaak afnemen, de winst daarentegen meer toenemen. Kostenbesparingen zijn met name de oorzaak voor de gemiddelde plus in het MKB. Dit blijkt uit onderzoek van SRA. Ondanks het feit dat het winstherstel grotendeels te danken is aan beheersmaatregelen, zijn de cijfers een opsteker voor het hele mkb. Vergeleken met vorige jaren is sprake van een echte trendbreuk. De cijfers laten zien dat 57 procent van de ondernemingen in staat is geweest om de omzet op gelijk niveau te houden dan wel te laten groeien, en dat bij 66 procent van ondernemingen de winsten ook weer stijgen. Wel zijn grote verschillen te zien tussen branches: industrie en logistiek doen het heel goed, maar Automotive, detailhandel en bouw blijven relatief gezien achter. De horecasector presteert ongeveer in lijn met de rest van het mkb. Wat betreft de zorg stond als gevolg van bezuinigingen het aantal banen in de sector onder druk, maar na dit jaar zal de werkgelegenheid naar verwachting weer aantrekken.
'Licht herstel van de bouwmarkt zichtbaar'
In de loop van 2014 is een licht herstel van de bouwmarkt zichtbaar geworden. De economische crisis leek op zijn retour. Voor Welstand en Monumenten Midden Nederland (WMMN) betekent dit een toename van het aantal adviesaanvragen. Dat wordt geconstateerd in het recent uitgekomen jaarverslag. Veenendaal is met twintig andere gemeenten lid van deze gemeenschappelijke regeling.
De WMMN heeft als doel de 'instandhouding van het bouwkundig schoon, het landschap en stedenschoon'. Meerdere gemeenten vroegen vorig jaar op het gebied van de ruimtelijke kwaliteit breder advies dan alleen de wettelijke welstand- of monumentenadviezen. "Hierin herkennen we de trend om breder, meer integraal en in een vroeg stadium te adviseren." Directeur Anthony Tom van de WMMN stelt vast dat het draagvlak voor ruimtelijk kwaliteitsbeleid bij de aangesloten gemeenten groot is gebleken "en mede door de aantrekkende economie hebben we 2014 financieel positief kunnen afsluiten".
zakenautotestdag
Het is voorjaar, dat betekent dat de Zakenautotestdag weer op de agenda staat. Op een van de eerste, echt lekkere lentedagen van dit voorjaar verzamelden we met z'n allen bij Villa Ruimzicht, het start- en eindpunt van onze jaarlijkse toertocht.
Achterhoek en Liemers, vanuit een ander perspectief
fotografie Marcel Krijgsman
Op de testdag konden de testrijders zich wederom vergapen aan het grote aanbod aan zakenautos dat door de dealers ter beschikking was gesteld. De verschillende merken, types en uitvoeringen waren voldoende om een goede indruk te krijgen van het hedendaagse autoaanbod. Op de Zakenautotestdag was er voor alle smaken en voor iedere functie wel een auto aanwezig.
We begonnen de dag bij Villa Ruimzicht in Doetinchem. Daar werden de dealers en testrijders gastvrij ontvangen met een kopje koffie en een heerlijk lunchbuffet. Uitgever Michael van Munster heette iedereen welkom en na een korte briefing en een groepsfoto, was het tijd om de auto's op te zoeken.
De eerste rit was naar Café Zalen-centrum de Gracht in het centrum van 's Heerenberg, waar het gastvrije personeel voor een lekker kopje koffie en andere versnaperingen zorgde. Dit was voor de testrijders ook de eerste gelegenheid om de testformulieren in te vullen.
De tweede locatie was Grand Café Rutgers in Lathum. Voor de echte liefhebbers was de weg naar Lathum dé perfecte route om de auto's eens goed te testen. Naast een stukje Duitse en Nederlandse snelweg, kun je via wat binnendoorweggetjes de auto goed testen. Heelhuids aangekomen in Lathum, werden we ook bij Rutgers weer voorzien van een drankje en een heerlijke hapjes.
Na een mooie pauze bij Grand Café Rutgers was het tijd om verder te gaan. Next stop: Partycentrum Langeler in Hengelo. Bij ons staat deze stoplocatie inmiddels bekend om haar goede service en geweldige bitterballen.
Bij terugkomst in Doetinchem was er nog voldoende tijd voor de testrijders om de auto's uit te proberen waar ze gedurende de dag niet in hebben kunnen rijden. Hier werd door de deelnemers dan ook gretig gebruik van gemaakt.
De geslaagde dag werd uiteindelijk afgesloten met een heerlijk diner. n
Dealers:
- Herwers Nissan
- Herwers Renault
- BMW Broekhuis Oost
- Automobielbedrijf Th. Wenting
- Wensink Mercedes Benz
- Auto Mido Doetinchem
Locaties:
- Villa Ruimzicht Doetinchem
- Café Zalencentrum De Gracht, 's Heerenberg
- Grand Café Rutgers, Lathum
- Partycentrum Langeler, Lathum
Deelnemers:
- Bert Wesseloo, Admoneo
- Jordi van Riet, Carwash & Co
- Mondher Krifa, Design Verkoop
- Marjan Dankbaar, Deurwaarderskantoor
Achterhoek
- Lotte van Antwerpen, Gejo Interpack
- Rhody Brugge, Geurink en Partners
- Richard Elbers, Helmink Woontechniek
- Rob Kriek, Incassobond
- Arjan Hoendervanger, Kindertuin
- Maarten Wolvetang, Select4U
- Coen Hellwich, System Floor Technics
- Cees Rosendaal, 't Heuveltje
- Georg Bulsink, 't Heuveltje
- Lennart Kamps, Van Weeghel
Doppenberg Kamps
- Wilfred Bussink, View Document
Management
- Marcel Visser, Visser Duiven
Mitsubishi
Outlander PHEV
Dealer: Auto Mido Doetinchem
Afgevaardigde tijdens testdag: Niek Herwers
Coen Hellwich: "De Outlander is een heel comfortabele en representatieve auto; van binnen keurig afgewerkt, van buiten degelijk. Vanwege de fiscale aantrekkelijkheid is de prijs/kwaliteit verhouding dik in orde."
Marjan Dankbaar: "Ik vind deze Mitsubishi een mooie en representatieve auto. Hij rijdt lekker rustig en de hoge instap is prettig. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is erg goed."
Rhody Brugge: "De Outlander rijdt degelijk en heeft een heerlijke wegligging. Zakelijk gezien is dit ook een zeer representatieve auto. Gelet op de bijtelling van 7% is de prijs/kwaliteit verhouding natuurlijk goed."
Arjan Hoendervanger: "De Mitsubishi Outlander is een hele ruime wagen. In verband met de, nog steeds, zeer gunstige bijtelling is dit een zeer interessante auto om te rijden."
Maarten Wolvetang: "De Outlander is een erg stille wagen, maar toch zit er een mooie versnelling in. Van binnen is deze auto ontzettend ruim. De hoge zit en instap zijn erg prettig. Fiscaal natuurlijk erg interessant."
Specificaties
Merk: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Type: Executive X-Line
Transmissie: Automaat
Cilinderinhoud: 2,0 liter
Vermogen: 95 pk el, 120 pk benz.
Koppel: 190 Nm benzine,
137 Nm elekt. voor,
195 Nm elekt. achter
Verbruik: 1 op 52
Acceleratie (0 tot 100): 11 sec.
Topsnelheid: 170 km/h
Uitrusting: Sport Pack
Verkoopprijs: ? 43.990,-
Leaseprijs: ? 672,-
Vanaf prijs: ? 39.990,-
Informatie: www.automido.nl
'De Outlander is een erg stille wagen, maar toch zit er een mooie versnelling in.'
Renault ZOE
Dealer: Herwers Renault
Afgevaardigde tijdens testdag: Sjoerd Zwaan
Jordi van Riet: "Ik vind de Renault ZOE een zeer comfortabele en stille auto met een rustige wegligging. Van binnen is de wagen keurig afgewerkt. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is zeer aantrekkelijk."
Maarten Wolvetang: "De ZOE is een kleine auto, goed voor erbij. Hij is zuinig en praktisch. De prijs/kwaliteit verhouding is goed in balans."
Wilfred Bussink: "Deze Renault is een
leuke auto met een moderne uitstraling. De afwerking is mooi en modern."
Coen Hellwich: "De ZOE rijdt verbazingwekkend vlot en is erg comfortabel. Gezien de eco-waarde is de verhouding tussen prijs en kwaliteit goed."
Rob Kriel: "Deze kleine Renault heeft enorm veel trekkracht. Daarnaast is de auto ontzettend stil. Ik ben positief verrast. Als je naar het totaalplaatje kijkt, is de prijs/kwaliteit verhouding goed."
Specificaties
Merk: Renault
Model: ZOE
Type: Intens
Transmissie: Automaat
Cilinderinhoud: N.v.t.
Vermogen: 88 pk
Koppel: 220 Nm
Verbruik: N.v.t.
Acceleratie (0 tot 100):
13,5 seconden
Topsnelheid: 135 km/h
Uitrusting: Navigatie, climate control, cruise control.
Verkoopprijs: ? 22.990,-
Vanaf prijs: ? 20.990,-
Informatie: www.herwers.nl
'De ZOE rijdt verbazingwekkend vlot en is erg comfortabel.'
Renault Clio
Marjan Dankbaar: "Ik heb een goede indruk gekregen van de nieuwe Clio. Hij rijdt rustig en is comfortabel. De auto heeft ook een goede wegligging. De prijs/kwaliteit verhouding is goed, je krijgt een complete wagen voor het geld."
Marcel Visser: "Ik vind de Renault Clio een prettige en handzame auto. Ook de afwerking is keurig. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is goed. De auto heeft een leuke uitstraling en je hebt relatief veel ruimte."
Richard Elbers: "Deze Renault is comfortabel en rijdt prettig. De stoelen zitten lekker, wat ook niet onbelangrijk is. De prijs/kwaliteit verhouding is ook goed."
Modher Krifa: "Ik vind dit een vlotte bak. Hij is ruim en heeft een strak interieur wat hoogwaardig is afgewerkt. De auto zoals wij hem reden is erg compleet, ik vind de prijs/kwaliteit verhouding dan ook prima!"
Lennart Kamps: "De Clio is een praktische wagen met veel opties. De afwerking is dik in orde. Dit is wat mij betreft een goede startersauto."
Specificaties
Merk: Renault
Model: Clio
Type: Night & Day
Transmissie: Handgeschakeld
Cilinderinhoud: 0.9 liter
Vermogen: 90 pk
Koppel: 135 Nm
Verbruik: 1 op 27
Acceleratie (0 tot 100): N.B.
Topsnelheid: 185 km/h
Uitrusting: Navigatie, airco,
cruise control.
Verkoopprijs: ? 20.890,-
Leaseprijs: ? 449,-
Vanaf prijs: ? 15.790,-
Informatie: www.herwers.nl
'De Clio is een praktische wagen met veel opties. De afwerking is dik in orde.'
Nissan Pulsar
Dealer: Herwers Nissan
Afgevaardigde tijdens testdag: Fabio Gerritsen
Wilfred Bussink: "Ik ben onder de indruk van deze auto. Instappen en wegrijden, alsof ik al jaren in deze wagen rijdt. Zo soepel, zo makkelijk, zo comfortabel. De beleving van de auto wordt sterk bepaald door de kwaliteit. Mede daardoor had ik de Pulsar duurder ingeschat."
Jordi van Riet: "Ik vind de Pulsar verrassend ruim. Ook ben ik erg te spreken over de uitvoering: compleet en behoorlijk luxe.
De verhouding tussen prijs en kwaliteit is zeer netjes."
Georg Bulsink: "Dit is een keurige auto. Verrassend ruim, ook achterin. De stoelen zitten prettig en de wagen rijdt lekker.
De prijs/kwaliteit verhouding is prima."
Kees Rosendaal: "Ik vind de Nissan Pulsar een leuke en aparte auto en ik was uiteindelijk aangenaam verrast."
Lotte van Antwerpen: "Dit is een brave wagen. Hij rijdt prettig en de stoelen zijn erg comfortabel. De aanwezige ruimte in de auto, zowel voor als achter, is enorm!"
Specificaties
Merk: Nissan
Model: Pulsar
Type: 1.5 dCI TEKNA
Transmissie: Handgeschakeld
Cilinderinhoud: 1.5 liter
Vermogen: 110 pk
Koppel: 260 Nm
Verbruik: 1 op 27,7
Acceleratie (0 tot 100): 11,5 sec
Topsnelheid: 190 km/h
Uitrusting: Dodehoek-assistent,
Verkoopprijs: ? 29.650,-
Leaseprijs: ? 692,-
Vanaf prijs: ? 23.550,-
Informatie: www.herwers.nl
'Ik ben onder de indruk
van deze auto. Instappen
en wegrijden.'
Nissan Qashqai
Dealer: Herwers Nissan
Afgevaardigde tijdens testdag: Fabio Gerritsen
Coen Hellwich: "Ik vind de Nissan Qashqai een nette auto die prima rijdt. De wagen is wat mij betreft erg representatief. Het interieur ziet er keurig uit! Echt value for money."
Marjan Dankbaar: "De Nissan Qashqai is een fijne auto met een prettige hoge zit. Hij rijdt lekker rustig."
Rhody Brugge: "De Qashqai ligt goed op de weg en ik moet zeggen dat de prestaties me positief hebben verrast, gezien de lichte motor. Daarnaast voel ik me veilig in de Nissan. Alles bij elkaar krijg je veel auto voor een mooie prijs."
Lennart Kamps: "Ik vind de Nissan Qashqai een leuke auto met fijne stoelen. Hij rijdt lekker. Ik vond het automatisch inparkeren trouwens een leuke ervaring! Al met al veel wagen voor een schappelijke prijs."
Arjan Hoendervanger: "De Nissan Qashqai is een nette en goed afgewerkte auto. Ik was verbaasd toen ik hoorde dat er slechts een 1.2 liter motor in ligt, daar merk je niets van. Voor de prijs krijg je veel wagen met behoorlijk wat leuke speeltjes."
Specificaties
Merk: Nissan
Model: Qashqai
Type: 1.2 DIG-T 115 TEKNA
Transmissie: Handgeschakeld
Cilinderinhoud: 1.2 liter
Vermogen: 115 pk
Koppel: 190 Nm
Verbruik: 1 op 17,5
Acceleratie (0 tot 100): 10,9 sec.
Topsnelheid: 185 km/h
Uitrusting: Dodehoek-assistent, zwart lederen bekleding
Verkoopprijs: ? 29.850,-
Leaseprijs: ? 652,-
Vanaf prijs: ? 23.750,-
Informatie: www.herwers.nl
'De Nissan Qashqai is
een fijne auto met een prettige hoge zit.'
BMW 2-serie
Dealer: BMW Broekhuis Oost
Afgevaardigde tijdens testdag: Charles Lamerus
Coen Hellwich: "Deze 2-serie is een zeer comfortabele auto die ontzettend representatief is. Vooral op basis van ruimte en comfort is dit een hele prettige wagen."
Wilfred Bussink: "Ik vind deze BMW een degelijke gezinsauto. Hij rijdt heerlijk en stuurt strak en soepel, als een echte BMW. Ik denk dat de verhouding tussen prijs en kwaliteit prima is."
Arjan Hoendervanger: "De 2-serie is ontzettend ruim van binnen en is daarnaast heel mooi afgewerkt. Je krijgt wat dat betreft veel auto voor het geld. "
Jordi van Riet: "De BMW 2 Active Tourer is een zeer comfortabele wagen. Het interieur is des BMW's afgewerkt. Het is een genot om in deze auto te rijden. De prijs/kwaliteit verhouding is keurig wat mij betreft, je krijgt er een ruime en luxe bolide voor."
Georg Bulsink: "Het rijgedrag van deze BMW is dik in orde. De hogere zit is prettig, want je hebt wat meer overzicht. De uitvoering waar wij in reden, was voorzien van bijna alle denkbare opties."
Specificaties
Merk: BMW
Model: 218i
Type: Active Tourer
Transmissie: Handgeschakeld
Cilinderinhoud: 1,5 liter
Vermogen: 136 pk
Koppel: 220 Nm
Verbruik: 1 op 19,2
Acceleratie (0 tot 100): 9,2 sec.
Topsnelheid: 205 km/h
Verkoopprijs: ? 39.000,-
Leaseprijs: ? 635,-
Vanaf prijs: ? 29.484,-
Informatie: www.broekhuisgroep.nl
'Het rijgedrag van deze BMW is dik in orde.
De hogere zit is prettig.'
BMW 4-serie
Marjan Dankbaar: "Ik vind deze BMW een sportieve en pittige auto. Daarnaast is de 4-serie ontzettend compleet en vooral verrassend ruim."
Rhody Brugge: "De 4-serie is een sportief georiënteerde auto. Dat merk je onder andere aan de stugge vering en de lage instap. De afwerking is zeer keurig en representatief. BMW staat voor kwaliteit, dat merk je in de prijs. Maar hij is het wel waard."
Marcel Visser: "De BMW rijdt zeer goed. Hij is comfortabel en relaxed. Ondanks de viercilinder en de 190 pk gebeurt er nog wat als je eens goed op het gas trapt. Je krijgt echt veel auto voor het geld."
Maarten Wolvetang: "Deze 4-serie is een zeer comfortabele wagen voor een mooie prijs. Er zitten veel opties aan boord en er zijn zelfs verschillende rijstijlen mogelijk."
Bert Wesseloo: "De BMW is een hele goede, sportieve en luxe auto. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is zeer goed, zeker ten opzichte van de concurrentie en de 20% bijtelling."
Specificaties
Merk: BMW
Model: 420d
Type: Gran Coupé
Transmissie: Automaat
Cilinderinhoud: 2.0 liter
Vermogen: 190 pk
Koppel: 400 Nm
Verbruik: 1 op 22,2
Acceleratie (0 tot 100): 7,3 sec.
Topsnelheid: 185 km/h
Verkoopprijs: ? 48.582,-
Leaseprijs: ? 998,-
Vanaf prijs: ? 29.484,-
Informatie: www.broekhuisgroep.nl
'Ik vind deze BMW een sportieve en pittige auto.'
Mercedes Benz C350 Plugin
Dealer: Wensink Mercedes Benz
Afgevaardigde tijdens testdag: Hans Aberson
Rob Kriek: "Ik kan bijna geen slechte dingen zeggen over deze auto. Hij is mooi en van binnen heel mooi afgewerkt. Hij rijdt heerlijk. De wagen heeft een hoge aanschafprijs, maar zakelijk heb je slechts 7% bijtelling, wat het weer interessant maakt."
Bert Wesseloo: "Ik vind deze Benz een hele fraaie auto, het is net een kleinere S-klasse. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is goed, zeker gezien de bijtelling van 7%."
Mondher Krifa: "Deze auto heeft een perfecte wegligging en optimaal rijgedrag. Daarnaast is de Benz heel erg comfortabel!
De afwerking is elegant. Gewoon een topwagen!"
Richard Elbers: "De Mercedes heeft een hele goede indruk op me achter gelaten. Dit is hoe een Duitse auto hoort te zijn! De verhouding tussen prijs en kwaliteit is goed; je krijgt een complete, hybride voor een mooie prijs."
Lotte van Antwerpen: "Ik ben erg onder de indruk van de Mercedes. Hij rijdt geweldig en is netjes afgewerkt. Van de buitenkant is het een keurige, maar pittige auto. De prijs is hoog, maar de bijtelling is gunstig."
Specificaties
Merk: Mercedes Benz
Model: C350 Plugin Hybride
Type: Exclusive Limousine
Transmissie: Automaat
Cilinderinhoud: 2.0 liter
Vermogen: 279 pk
Koppel: 350 Nm
Verbruik: 1 op 42,5
Acceleratie (0 tot 100): 5,9 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Uitrusting: Lederen bekleding, Command online, trekhaak
Verkoopprijs: ? 66.085,-
Leaseprijs: ? 982,-
Vanaf prijs: ? 57.995,-
Informatie: www.wensink.nl
'Deze auto heeft
een perfecte wegligging. Gewoon een topwagen.'
Subaru Outback
Dealer: Automobielbedrijf Th. Wenting
Afgevaardigde tijdens testdag: Theo Wenting
Rob Kriek: "De Outback is stil en pittig. Ik ben onder de indruk van het design, erg mooi! Daarnaast is de beenruimte achterin enorm. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is dik in orde."
Georg Bulsink: "De Subaru is een prachtige, ruime auto. Er is veel elektronica aan boord die rijden aangenaam maken. Het comfort is erg hoog. De prijs/kwaliteit verhouding is uitstekend!"
Lotte van Antwerpen: "Ik ben aangenaam verrast door de Outback, het is een geweldig stoere wagen. Hij heeft veel vermogen en comfort en enorm veel ruimte! De auto heeft heel veel te bieden voor een mooie prijs."
Richard Elbers: "Ik had niet verwacht zo positief te zijn over deze wagen, wow! En de ruimte die je hebt! Al met al heel veel auto en comfort voor een scherpe prijs."
Kees Rosendaal: "Ik heb me aangenaam laten verrassen door de Outback. Het is mooie, grote en ruime auto. In zijn totaliteit een mooie en degelijke 4x4 voor een hele mooie prijs."
Specificaties
Merk: Subaru
Model: Outback
Type: 2.5 Premium AWD
Transmissie: Automaat
Cilinderinhoud: 2.5 liter
Vermogen: 175 pk
Koppel: 235 Nm
Verbruik: 1 op 14,3
Acceleratie (0 tot 100): 10,2 sec.
Topsnelheid: 198 km/h
Uitrusting: Eyesight, leer, open dak, privacy glass, 18 inch lmv
Verkoopprijs: ? 43.495,-
Vanaf prijs: ? 38.995,-
Informatie: www.thwenting.nl
'De Outback is stil en pittig. Ik ben onder de indruk
van het design.'