Interview VNO-NCW Midden: Het effect van een goede lobby

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 1 2015

Ondernemers krijgen regelmatig te maken met kwesties die direct invloed hebben op hun onderneming, maar waarvoor zij zelf niet de tijd en draagkracht hebben om hiermee aan de slag te gaan. Ondernemersvereniging VNO-NCW Midden komt op voor de belangen van ondernemers in de provincie Gelderland, waaronder in de Achterhoek. Verenigingsvoorzitter Jacco Vonhof en Ron van Gent, directeur VNO-NCW Midden, vertellen wat de vereniging voor het Achterhoekse bedrijfsleven kan betekenen.

Werkgeversvereniging VNO-NCW Midden

Het effect van een goede lobby

werkgeverschap

“VNO-NCW is een lobbyclub voor ondernemers en ondernemingen”, vertelt Jacco Vonhof. “De landelijke vereniging in Den Haag is gevestigd in de Malietoren en heeft haar focus op Den Haag en Brussel. Onder deze koepel vallen vijf regionale verenigingen, waarvan VNO-NCW Midden met 2.000 leden de grootste is. Net als de landelijke hoofdorganisatie heeft VNO-NCW Midden als doel te lobbyen op bovenregionale en regionale thema’s die ondernemers raken. Maar die lobbyfunctie kun je alleen uitvoeren als je ook weet welke kwesties bij de werkgevers spelen. Daarom bieden we onze leden een zeer uitgebreid netwerk en organiseren we meer dan honderd ledenbijeenkomsten per jaar. Tijdens deze bijeenkomsten ontmoeten we hen en kunnen we peilen wat er in de regio speelt. Andersom weten ondernemers ons ook te vinden en kaarten zij zelf onderwerpen aan.” “Het voordeel is dat elk van de elf regio’s die onder VNO-NCW Midden vallen een eigen voorzitter met eigen bestuur heeft”, licht Ron van Gent toe. “Zij fungeren in feite als de haarvaten, halen de informatie uit de regio’s zodat onze vereniging deze kwesties op provinciaal niveau kan aanvliegen door te lobbyen en onderwerpen te agenderen.

Deze bestuursleden fungeren als verbindingspersoon naar Den Haag. Andersom geldt dit ook voor bijvoorbeeld grote dossiers die in Den Haag ontstaan zoals het sociaal akkoord rondom de Participatiewet. Wij gaan dan met deze informatie naar onze leden om samen met de ondernemers een concrete oplossing te ontwikkelen.” Vonhof: “De rol van de regio wordt steeds belangrijker, waar de invloed van Brussel toeneemt maar die van Den Haag juist afneemt. Daarmee wordt ook de rol van onze vereniging steeds groter en komen er veel dossiers bij ons op tafel te liggen.”

Groter draagvlak

VNO-NCW Midden werkt intensief samen met bedrijvenkringen en het MKB. Een groot aantal bestuursleden is bovendien ook lid van regionale en lokale verenigingen en organisaties, waaronder industriële kringen. “Lobbyen gaat het beste als je naast je eigen achterban ook nauwe contacten onderhoudt met andere belangenpartijen”, zegt Vonhof. “We werken sinds enige tijd al nauw samen met MKB-Nederland en dit is verder geïntensiveerd aangezien VNO-NCW Midden sinds augustus 2014 samen met deze belangenvereniging in Het Nieuwe Kantoor in Apeldoorn is gevestigd. Verder werken we op de 10e verdieping van ons nieuwe kantoor samen met partijen zoals FME, TLN, Bouwend Nederland en Koninklijke Metaalunie waardoor je heel snel informatie uit kan wisselen en gezamenlijk bijeenkomsten kan organiseren zoals de IndustrieTop over het belang van de maakindustrie. Zo vergroot je elkaars draagvlak.”

Vijf thema’s

De onderwerpen waar VNO-NCW in lobbyt zijn gebundeld in vijf verschillende thema’s. Vonhof licht de thema’s toe: “Binnen onze pijler arbeidsmarkt en onderwijs zijn we bijvoorbeeld actief bezig geweest met de Participatiewet en het sociaal akkoord. Samen met het onderwijs, de regionale overheidsinstellingen, vakbonden en de ondernemers zijn er werkbedrijven opgericht en convenanten ondertekend. Het grote voordeel is dat het regionaal akkoord in de ene regio als leidraad kan dienen in de andere regio’s. Zo word je vanzelf een expert. Dit jaar is het zaak om met het sociaal akkoord meters te gaan maken en de landelijke politiek in de gaten te houden.” Een tweede thema is ruimtelijke ordening en infrastructuur. “Midden-Nederland kent een aantal infrastructurele knelpunten zoals de A1, de A30 en het knooppunt tussen de A15 en de A30. Deze kwesties hebben we al meerdere malen op provinciaal niveau aangekaart. Dit jaar zal er het nodige gaan gebeuren, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat dit dusdanig wordt aangepakt dat de ondernemers er niet te veel door gehinderd worden doordat bijvoorbeeld alle knelpunten tegelijkertijd worden verholpen.”

Een derde punt is financiering. “Veel kredieten zijn voor ondernemers niet beschikbaar. Op dat gebied is vernieuwing nodig. In de regio Achterhoek is bijvoorbeeld een van de eerste kredietcorporaties opgericht met de naam Naoberkrediet. Maar omdat er nog veel te halen valt, zullen er in de toekomst nog meer partijen bij betrokken worden.” Internationalisering staat eveneens standaard op het programma, aangezien veel leden internationaal georiënteerd zijn. “We organiseren onder andere bijeenkomsten voor onze leden en ook blijven we lobbyen om internationalisering op de kaart te krijgen. Sommige sectoren hebben te maken met een krimpende thuismarkt en moeten een deel van hun omzet over de grenzen halen.” Het laatste punt is innovatie en duurzaamheid waarbij wordt gekeken hoe ondernemers hiermee aan de slag kunnen om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren en zich klaar te stomen voor de toekomst.

Doorpakmentaliteit

Deze thema’s komen ook in de Achterhoek tot uiting. Van Gent: “Deze regio is met 400 leden al jaren de grootste regio binnen VNO-NCW Midden. De leden trekken veel samen op en hebben een nuchtere doorpakmentaliteit. Zo trekken ze ook zelf naar Brussel toe om daar hun belangen te bepleiten. De Achterhoek staat met de aanwezige demografische ontwikkelingen voor een uitdaging en dat wordt met de Achterhoek Agenda 2020 actief aangepakt doordat overheid, onderwijs en ondernemers goed samenwerken. De Achterhoek heeft heel veel potentie met een hele sterke maakindustrie met bedrijven die marktleider zijn of aanjagers van innovatieve ontwikkelingen. Samen met de kennisinstituten organiseren zij Techniekdagen en onderhouden ze nauw contact met onder andere de Hochschule Rhein-Waal in Kleef. De verschillende regionale centra voor techniek en innovatie helpen eveneens om deze maakindustrie in de spotlight te zetten. Onze verenigingsmedewerkers helpen om deze initiatieven verder te ontwikkelen en hebben onder andere zitting in de organisatie van Achterhoek Agenda 2020, Bouw Impuls Regio Achterhoek, Gelders Platform Verkeer en Vervoer, Platform Onderwijs/Arbeidsmarkt Achterhoek, Samenwerkende Industriële Kringen Achterhoek en Verbund Niederländisch-Deutscher Unternehmen (VNDU).”

Achterban

Afgezien van projecten binnen deze thema’s is VNO-NCW Midden nog met een extra aantal projecten bezig zoals Gastvrij Nederland. Van Gent: “Binnen Gastvrij Nederland zijn 16 organisaties en branches in de gastvrijheidseconomie vertegenwoordigd met als doel om het toerisme in Nederland te bevorderen en de verblijfsduur van toeristen te verlengen. In navolging van het deelproject Gastvrij Overijssel willen we dit ook in Gelderland gaan uitrollen. Hiervoor is het wederom noodzaak om partijen bij elkaar te brengen, samen een agenda op te stellen en te kijken hoe we dit kunnen realiseren.” Verder zal de samenwerking met onder andere MKB-Nederland verder worden aangehaald. “Samen kunnen we nog grotere stappen in de regio’s zetten. Denk aan het aanbestedings- en inkoopbeleid dat bij veel gemeenten nog niet helemaal gunstig uitpakt voor MKB- ondernemers of de regionale zp’ers en zzp’ers. Er ontbreekt daar nog een middenlaag tussen de landelijke en lokale organisaties. Ten slotte is het ook belangrijk om leden te attenderen op de functie en het belang van de provincies. In de aanloop naar de verkiezingen voor de provinciale staten hebben we zelf een 10-puntenprogramma opgesteld en hebben we de programma’s en de coalitie-akkoorden van de politieke partijen nauwlettend in de gaten gehouden.” “De beste manier van lobbyen is zorgen dat je zelf een concrete bijdrage levert. Met de enorme achterban en connecties die we inmiddels hebben opgebouwd kunnen we de komende jaren nog flink wat bergen verzetten”, aldus Vonhof.

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2015

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2015

Jacco Vonhof

Ron van Gent

“Het grote voordeel is dat het regionaal akkoord in de ene regio als leidraad kan dienen in de andere regio’s. Zo word je vanzelf een expert.”

“VNO-NCW is een lobbyclub voor ondernemers en ondernemingen”, vertelt Jacco Vonhof. “De landelijke vereniging in Den Haag is gevestigd in de Malietoren en heeft haar focus op Den Haag en Brussel. Onder deze koepel vallen vijf regionale verenigingen, waarvan VNO-NCW Midden met 2.000 leden de grootste is. Net als de landelijke hoofdorganisatie heeft VNO-NCW Midden als doel te lobbyen op bovenregionale en regionale thema’s die ondernemers raken. Maar die lobbyfunctie kun je alleen uitvoeren als je ook weet welke kwesties bij de werkgevers spelen. Daarom bieden we onze leden een zeer uitgebreid netwerk en organiseren we meer dan honderd ledenbijeenkomsten per jaar. Tijdens deze bijeenkomsten ontmoeten we hen en kunnen we peilen wat er in de regio speelt. Andersom weten ondernemers ons ook te vinden en kaarten zij zelf onderwerpen aan.” “Het voordeel is dat elk van de elf regio’s die onder VNO-NCW Midden vallen een eigen voorzitter met eigen bestuur heeft”, licht Ron van Gent toe. “Zij fungeren in feite als de haarvaten, halen de informatie uit de regio’s zodat onze vereniging deze kwesties op provinciaal niveau kan aanvliegen door te lobbyen en onderwerpen te agenderen.

Deze bestuursleden fungeren als verbindingspersoon naar Den Haag. Andersom geldt dit ook voor bijvoorbeeld grote dossiers die in Den Haag ontstaan zoals het sociaal akkoord rondom de Participatiewet. Wij gaan dan met deze informatie naar onze leden om samen met de ondernemers een concrete oplossing te ontwikkelen.” Vonhof: “De rol van de regio wordt steeds belangrijker, waar de invloed van Brussel toeneemt maar die van Den Haag juist afneemt. Daarmee wordt ook de rol van onze vereniging steeds groter en komen er veel dossiers bij ons op tafel te liggen.”

Groter draagvlak

VNO-NCW Midden werkt intensief samen met bedrijvenkringen en het MKB. Een groot aantal bestuursleden is bovendien ook lid van regionale en lokale verenigingen en organisaties, waaronder industriële kringen. “Lobbyen gaat het beste als je naast je eigen achterban ook nauwe contacten onderhoudt met andere belangenpartijen”, zegt Vonhof. “We werken sinds enige tijd al nauw samen met MKB-Nederland en dit is verder geïntensiveerd aangezien VNO-NCW Midden sinds augustus 2014 samen met deze belangenvereniging in Het Nieuwe Kantoor in Apeldoorn is gevestigd. Verder werken we op de 10e verdieping van ons nieuwe kantoor samen met partijen zoals FME, TLN, Bouwend Nederland en Koninklijke Metaalunie waardoor je heel snel informatie uit kan wisselen en gezamenlijk bijeenkomsten kan organiseren zoals de IndustrieTop over het belang van de maakindustrie. Zo vergroot je elkaars draagvlak.”

Vijf thema’s

De onderwerpen waar VNO-NCW in lobbyt zijn gebundeld in vijf verschillende thema’s. Vonhof licht de thema’s toe: “Binnen onze pijler arbeidsmarkt en onderwijs zijn we bijvoorbeeld actief bezig geweest met de Participatiewet en het sociaal akkoord. Samen met het onderwijs, de regionale overheidsinstellingen, vakbonden en de ondernemers zijn er werkbedrijven opgericht en convenanten ondertekend. Het grote voordeel is dat het regionaal akkoord in de ene regio als leidraad kan dienen in de andere regio’s. Zo word je vanzelf een expert. Dit jaar is het zaak om met het sociaal akkoord meters te gaan maken en de landelijke politiek in de gaten te houden.” Een tweede thema is ruimtelijke ordening en infrastructuur. “Midden-Nederland kent een aantal infrastructurele knelpunten zoals de A1, de A30 en het knooppunt tussen de A15 en de A30. Deze kwesties hebben we al meerdere malen op provinciaal niveau aangekaart. Dit jaar zal er het nodige gaan gebeuren, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat dit dusdanig wordt aangepakt dat de ondernemers er niet te veel door gehinderd worden doordat bijvoorbeeld alle knelpunten tegelijkertijd worden verholpen.”

Een derde punt is financiering. “Veel kredieten zijn voor ondernemers niet beschikbaar. Op dat gebied is vernieuwing nodig. In de regio Achterhoek is bijvoorbeeld een van de eerste kredietcorporaties opgericht met de naam Naoberkrediet. Maar omdat er nog veel te halen valt, zullen er in de toekomst nog meer partijen bij betrokken worden.” Internationalisering staat eveneens standaard op het programma, aangezien veel leden internationaal georiënteerd zijn. “We organiseren onder andere bijeenkomsten voor onze leden en ook blijven we lobbyen om internationalisering op de kaart te krijgen. Sommige sectoren hebben te maken met een krimpende thuismarkt en moeten een deel van hun omzet over de grenzen halen.” Het laatste punt is innovatie en duurzaamheid waarbij wordt gekeken hoe ondernemers hiermee aan de slag kunnen om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren en zich klaar te stomen voor de toekomst.

Doorpakmentaliteit

Deze thema’s komen ook in de Achterhoek tot uiting. Van Gent: “Deze regio is met 400 leden al jaren de grootste regio binnen VNO-NCW Midden. De leden trekken veel samen op en hebben een nuchtere doorpakmentaliteit. Zo trekken ze ook zelf naar Brussel toe om daar hun belangen te bepleiten. De Achterhoek staat met de aanwezige demografische ontwikkelingen voor een uitdaging en dat wordt met de Achterhoek Agenda 2020 actief aangepakt doordat overheid, onderwijs en ondernemers goed samenwerken. De Achterhoek heeft heel veel potentie met een hele sterke maakindustrie met bedrijven die marktleider zijn of aanjagers van innovatieve ontwikkelingen. Samen met de kennisinstituten organiseren zij Techniekdagen en onderhouden ze nauw contact met onder andere de Hochschule Rhein-Waal in Kleef. De verschillende regionale centra voor techniek en innovatie helpen eveneens om deze maakindustrie in de spotlight te zetten. Onze verenigingsmedewerkers helpen om deze initiatieven verder te ontwikkelen en hebben onder andere zitting in de organisatie van Achterhoek Agenda 2020, Bouw Impuls Regio Achterhoek, Gelders Platform Verkeer en Vervoer, Platform Onderwijs/Arbeidsmarkt Achterhoek, Samenwerkende Industriële Kringen Achterhoek en Verbund Niederländisch-Deutscher Unternehmen (VNDU).”

Achterban

Afgezien van projecten binnen deze thema’s is VNO-NCW Midden nog met een extra aantal projecten bezig zoals Gastvrij Nederland. Van Gent: “Binnen Gastvrij Nederland zijn 16 organisaties en branches in de gastvrijheidseconomie vertegenwoordigd met als doel om het toerisme in Nederland te bevorderen en de verblijfsduur van toeristen te verlengen. In navolging van het deelproject Gastvrij Overijssel willen we dit ook in Gelderland gaan uitrollen. Hiervoor is het wederom noodzaak om partijen bij elkaar te brengen, samen een agenda op te stellen en te kijken hoe we dit kunnen realiseren.” Verder zal de samenwerking met onder andere MKB-Nederland verder worden aangehaald. “Samen kunnen we nog grotere stappen in de regio’s zetten. Denk aan het aanbestedings- en inkoopbeleid dat bij veel gemeenten nog niet helemaal gunstig uitpakt voor MKB- ondernemers of de regionale zp’ers en zzp’ers. Er ontbreekt daar nog een middenlaag tussen de landelijke en lokale organisaties. Ten slotte is het ook belangrijk om leden te attenderen op de functie en het belang van de provincies. In de aanloop naar de verkiezingen voor de provinciale staten hebben we zelf een 10-puntenprogramma opgesteld en hebben we de programma’s en de coalitie-akkoorden van de politieke partijen nauwlettend in de gaten gehouden.” “De beste manier van lobbyen is zorgen dat je zelf een concrete bijdrage levert. Met de enorme achterban en connecties die we inmiddels hebben opgebouwd kunnen we de komende jaren nog flink wat bergen verzetten”, aldus Vonhof.

“VNO-NCW is een lobbyclub voor ondernemers en ondernemingen”, vertelt Jacco Vonhof. “De landelijke vereniging in Den Haag is gevestigd in de Malietoren en heeft haar focus op Den Haag en Brussel. Onder deze koepel vallen vijf regionale verenigingen, waarvan VNO-NCW Midden met 2.000 leden de grootste is. Net als de landelijke hoofdorganisatie heeft VNO-NCW Midden als doel te lobbyen op bovenregionale en regionale thema’s die ondernemers raken. Maar die lobbyfunctie kun je alleen uitvoeren als je ook weet welke kwesties bij de werkgevers spelen. Daarom bieden we onze leden een zeer uitgebreid netwerk en organiseren we meer dan honderd ledenbijeenkomsten per jaar. Tijdens deze bijeenkomsten ontmoeten we hen en kunnen we peilen wat er in de regio speelt. Andersom weten ondernemers ons ook te vinden en kaarten zij zelf onderwerpen aan.” “Het voordeel is dat elk van de elf regio’s die onder VNO-NCW Midden vallen een eigen voorzitter met eigen bestuur heeft”, licht Ron van Gent toe. “Zij fungeren in feite als de haarvaten, halen de informatie uit de regio’s zodat onze vereniging deze kwesties op provinciaal niveau kan aanvliegen door te lobbyen en onderwerpen te agenderen.

Deze bestuursleden fungeren als verbindingspersoon naar Den Haag. Andersom geldt dit ook voor bijvoorbeeld grote dossiers die in Den Haag ontstaan zoals het sociaal akkoord rondom de Participatiewet. Wij gaan dan met deze informatie naar onze leden om samen met de ondernemers een concrete oplossing te ontwikkelen.” Vonhof: “De rol van de regio wordt steeds belangrijker, waar de invloed van Brussel toeneemt maar die van Den Haag juist afneemt. Daarmee wordt ook de rol van onze vereniging steeds groter en komen er veel dossiers bij ons op tafel te liggen.”

Groter draagvlak

VNO-NCW Midden werkt intensief samen met bedrijvenkringen en het MKB. Een groot aantal bestuursleden is bovendien ook lid van regionale en lokale verenigingen en organisaties, waaronder industriële kringen. “Lobbyen gaat het beste als je naast je eigen achterban ook nauwe contacten onderhoudt met andere belangenpartijen”, zegt Vonhof. “We werken sinds enige tijd al nauw samen met MKB-Nederland en dit is verder geïntensiveerd aangezien VNO-NCW Midden sinds augustus 2014 samen met deze belangenvereniging in Het Nieuwe Kantoor in Apeldoorn is gevestigd. Verder werken we op de 10e verdieping van ons nieuwe kantoor samen met partijen zoals FME, TLN, Bouwend Nederland en Koninklijke Metaalunie waardoor je heel snel informatie uit kan wisselen en gezamenlijk bijeenkomsten kan organiseren zoals de IndustrieTop over het belang van de maakindustrie. Zo vergroot je elkaars draagvlak.”

Vijf thema’s

De onderwerpen waar VNO-NCW in lobbyt zijn gebundeld in vijf verschillende thema’s. Vonhof licht de thema’s toe: “Binnen onze pijler arbeidsmarkt en onderwijs zijn we bijvoorbeeld actief bezig geweest met de Participatiewet en het sociaal akkoord. Samen met het onderwijs, de regionale overheidsinstellingen, vakbonden en de ondernemers zijn er werkbedrijven opgericht en convenanten ondertekend. Het grote voordeel is dat het regionaal akkoord in de ene regio als leidraad kan dienen in de andere regio’s. Zo word je vanzelf een expert. Dit jaar is het zaak om met het sociaal akkoord meters te gaan maken en de landelijke politiek in de gaten te houden.” Een tweede thema is ruimtelijke ordening en infrastructuur. “Midden-Nederland kent een aantal infrastructurele knelpunten zoals de A1, de A30 en het knooppunt tussen de A15 en de A30. Deze kwesties hebben we al meerdere malen op provinciaal niveau aangekaart. Dit jaar zal er het nodige gaan gebeuren, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat dit dusdanig wordt aangepakt dat de ondernemers er niet te veel door gehinderd worden doordat bijvoorbeeld alle knelpunten tegelijkertijd worden verholpen.”

Een derde punt is financiering. “Veel kredieten zijn voor ondernemers niet beschikbaar. Op dat gebied is vernieuwing nodig. In de regio Achterhoek is bijvoorbeeld een van de eerste kredietcorporaties opgericht met de naam Naoberkrediet. Maar omdat er nog veel te halen valt, zullen er in de toekomst nog meer partijen bij betrokken worden.” Internationalisering staat eveneens standaard op het programma, aangezien veel leden internationaal georiënteerd zijn. “We organiseren onder andere bijeenkomsten voor onze leden en ook blijven we lobbyen om internationalisering op de kaart te krijgen. Sommige sectoren hebben te maken met een krimpende thuismarkt en moeten een deel van hun omzet over de grenzen halen.” Het laatste punt is innovatie en duurzaamheid waarbij wordt gekeken hoe ondernemers hiermee aan de slag kunnen om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren en zich klaar te stomen voor de toekomst.

Doorpakmentaliteit

Deze thema’s komen ook in de Achterhoek tot uiting. Van Gent: “Deze regio is met 400 leden al jaren de grootste regio binnen VNO-NCW Midden. De leden trekken veel samen op en hebben een nuchtere doorpakmentaliteit. Zo trekken ze ook zelf naar Brussel toe om daar hun belangen te bepleiten. De Achterhoek staat met de aanwezige demografische ontwikkelingen voor een uitdaging en dat wordt met de Achterhoek Agenda 2020 actief aangepakt doordat overheid, onderwijs en ondernemers goed samenwerken. De Achterhoek heeft heel veel potentie met een hele sterke maakindustrie met bedrijven die marktleider zijn of aanjagers van innovatieve ontwikkelingen. Samen met de kennisinstituten organiseren zij Techniekdagen en onderhouden ze nauw contact met onder andere de Hochschule Rhein-Waal in Kleef. De verschillende regionale centra voor techniek en innovatie helpen eveneens om deze maakindustrie in de spotlight te zetten. Onze verenigingsmedewerkers helpen om deze initiatieven verder te ontwikkelen en hebben onder andere zitting in de organisatie van Achterhoek Agenda 2020, Bouw Impuls Regio Achterhoek, Gelders Platform Verkeer en Vervoer, Platform Onderwijs/Arbeidsmarkt Achterhoek, Samenwerkende Industriële Kringen Achterhoek en Verbund Niederländisch-Deutscher Unternehmen (VNDU).”

Achterban

Afgezien van projecten binnen deze thema’s is VNO-NCW Midden nog met een extra aantal projecten bezig zoals Gastvrij Nederland. Van Gent: “Binnen Gastvrij Nederland zijn 16 organisaties en branches in de gastvrijheidseconomie vertegenwoordigd met als doel om het toerisme in Nederland te bevorderen en de verblijfsduur van toeristen te verlengen. In navolging van het deelproject Gastvrij Overijssel willen we dit ook in Gelderland gaan uitrollen. Hiervoor is het wederom noodzaak om partijen bij elkaar te brengen, samen een agenda op te stellen en te kijken hoe we dit kunnen realiseren.” Verder zal de samenwerking met onder andere MKB-Nederland verder worden aangehaald. “Samen kunnen we nog grotere stappen in de regio’s zetten. Denk aan het aanbestedings- en inkoopbeleid dat bij veel gemeenten nog niet helemaal gunstig uitpakt voor MKB- ondernemers of de regionale zp’ers en zzp’ers. Er ontbreekt daar nog een middenlaag tussen de landelijke en lokale organisaties. Ten slotte is het ook belangrijk om leden te attenderen op de functie en het belang van de provincies. In de aanloop naar de verkiezingen voor de provinciale staten hebben we zelf een 10-puntenprogramma opgesteld en hebben we de programma’s en de coalitie-akkoorden van de politieke partijen nauwlettend in de gaten gehouden.” “De beste manier van lobbyen is zorgen dat je zelf een concrete bijdrage levert. Met de enorme achterban en connecties die we inmiddels hebben opgebouwd kunnen we de komende jaren nog flink wat bergen verzetten”, aldus Vonhof.

De Achterhoek heeft heel veel potentie met een hele sterke maakindustrie met bedrijven die marktleider zijn of aanjagers van innovatieve ontwikkelingen.

oost-gelderland business | nummer 1 | maart 2015

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 1 2015

Gespecialiseerd en betaalbaar: Topadvocatuur in de AchterhoekTransparantie en contentmarketing worden de norm“Eén kans voor een eerste indruk”Wie verzorgt uw aangifte?Het Opleidingsgebouw krijgt vormHelweekEven voorstellen: Gejo Interpack Eén team, één taak, een succes!Evidence-based ontwerp: nuttig?Bied muizen en ratten geen entree naar je bedrijfspand‘Geef ze niet de kans om binnen te komen’Haal meer uit je netwerkbezoekProfessionaliseren van het familiebedrijf De nieuwe WKR: wat verandert er?Werkgeversvereniging VNO-NCW Midden: Het effect van een goede lobbyMet UNLOCK, IPRO en Actieplan Achterhoek-BorkenTrends 2015 volgens trendwatcher Adjiedj Bakas: ‘Wie als ondernemer even indut, verliest’Coverstory: Topadvocatuur in de AchterhoekForum marketing en communicatie:Indruk Interieur Oplossingen: “Eén kans voor een eerste indruk”Select4U: Het vinden van de juiste matchColumn Lodder-Dales: Wie verzorgt uw aangifte?DOC Opleiding & Training: Het Opleidingsgebouw krijgt vormColumn Robert Lagendijk: HelweekBusiness FlitsenTransportbedrijf Visser Duiven: Eén team, één taak, een succes!Business FlitsColumn Heilbron: Goede voornemens: volgehouden of verzuimd?BOB Oost-Gelderland Business: Haal meer uit je netwerkbezoekOpmerkelijkInterview VNO-NCW Midden: Het effect van een goede lobbyAchterhoek Agenda 2020: Over de grens!Trendwatcher Adjiedj Bakas: ‘Wie als ondernemer even indut, verliest’Voor u gelezen
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media