Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 3 2014

In, bijvoorbeeld, de creatieve industrie is te zien wat de kracht van samenwerken is. Het zijn kleine bedrijfjes, die game-ontwikkelaars, designstudio's en internetbureaus, maar door samen te werken met partners zijn ze tot grootse resultaten in staat... wereldwijd. Transparant communiceren, kennis delen en slim samenwerken zit in hun genen. Zo kunnen ze snel inspelen op veranderingen in de markt en razendsnel innoveren.

Nu is samenwerken als klein bedrijf natuurlijk makkelijk. Je zit met elkaar in één ruimte en de lijntjes zijn kort. Hoe doe je dat als grote organisatie? Daar zit de kracht van social business: als grote organisatie doen alsof je nog heel klein bent, door mensen met elkaar te verbinden met slimme tools.

Nu zijn er mensen die dromen van organisaties die samen met medewerkers, klanten en partners succesvoller zijn. Helaas leert de praktijk dat veel organisaties met de tools beginnen: 'We moeten Yammer, SharePoint of een sociaal intranet.' Maar zo makkelijk is het niet. Een ondernemer moet goed snappen waarom en hoe social business het bedrijf helpt om samen meer succes te halen.

Samen meer succes

Social business is te eenvoudig. Het is veel makkelijk om te beginnen met een zakelijk platform als Yammer of Jive of om een LinkedIn-groep te starten. Dat tools je vaak de mogelijkheid geven om binnen een half uur ‘live’ te gaan is een soms en zegen, maar meestal een vloek. De valkuil is dat social tools het startpunt zijn, maar dat het slechts middelen blijven. Wil je echt business maken van social, dan is een strategie van wezenlijk belang. Bedenk hoeveel je in social wilt investeren, stel daarna je doelen. Bepaal dan hoe je die doelen gaat halen en wat daarvoor het geschikte gereedschap is.

Organisatie

Het zijn niet je producten of diensten, niet het gebouw waarin je zit, niet het eigen vermogen en zelfs niet je intellectueel eigendom. Het zijn mensen die het belangrijkste kapitaal van je organisatie vormen. De mensen om je heen, zoals klanten en partners, en de mensen waar je mee samenwerkt. Want mensen hebben kennis, creativiteit, ervaring, talent en een netwerk. Daarmee zijn ze in staat continu nieuwe producten en diensten te bedenken en waarde te creëren. Het zijn de mensen die ervoor zorgen dat je vandaag en in de toekomst succesvol kunt zijn. Het zijn de mensen die ervoor zorgen dat je over een paar jaar nog bestaat.

Met social media, blogs, wiki's en fora blijven mensen makkelijk met elkaar verbonden. Barrières als tijd en fysieke locatie spelen ineens een veel kleinere rol. Op een laagdrempelige manier delen mensen waar ze mee bezig zijn: hun inspiratiebronnen, goede ideeën, lief en leed en waar ze goed in zijn. Ze delen hun kennis, creativiteit, ervaring, talent en netwerk. En daar zit business in.

Waarde creëren

Vreemd, we strijden volop tegen verspilling; we rijden in zuinige auto's, we proberen bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk te maken en afvalstromen in te tomen, maar ondertussen gooien we veel kennis en talent bij het oud vuil. Hoeveel van het potentieel van de mensen in je organisatie wordt echt gebruikt? Kan iedereen zijn of haar kracht optimaal benutten? Doen collega's waar ze goed in zijn of zet je maar een beperkt deel in? Misschien wel het deel dat precies binnen zijn of haar taakomschrijving past? Delen ze hun kennis en creativiteit met elkaar? Of werkt ieder voor zich?

Hoog tijd om business te creëren uit het potentieel van die stuk voor stuk belangrijke mensen, door ze met elkaar te verbinden. Daar worden ze zelf ook blijer van.

Social + business = social business

Social business is het creëren van waarde door mensen te verbinden met social tools. Waarbij het nadrukkelijk niet gaat om de tools, maar om het resultaat. Dit betekent dat de tools in dienst moeten staan van de gebruikers. Alleen dan gebruiken ze die om hun kennis en ideeën te delen. Dus even webcare of Yammer introduceren is niet voldoende. Social business wordt alleen een succes als je het strategisch aanpakt.

ict

Samen voor meer succes

Social business

oost-gelderland business | nummer 3 | juli 2014

Social business is het creëren van waarde door mensen te verbinden met social tools. Waarbij het nadrukkelijk niet gaat om de tools, maar om het resultaat. Dit betekent dat de tools in dienst moeten staan van de gebruikers. Alleen dan gebruiken ze die om hun kennis en ideeën te delen.

oost-gelderland business | nummer 3 | juli 2014

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media