Communicatiebureau Frappant maakt al 40 jaar merken sterker
fotograaf cover Jeroen Dietz
De naam Frappant doet in Oost-Gelderland bij velen wel een belletje rinkelen. Niet zo verwonderlijk; het communicatiebureau uit Aalten bestaat dit jaar al vier decennia en is daarmee één van de langst opererende reclamebureaus van Oost-Nederland. “40 jaar oud, maar zéker niet van gisteren†zoals eigenaar Dennis Hoftijzer het zegt.
Frappant is in de Achterhoek onder meer bekend vanwege het spraakmakende onderkomen; een voormalig zwembad. “Een heerlijke plek om te werken en een inspirerende ruimte om relaties te ontvangen.†aldus Dennis. “Maar laten we eerlijk zijn, het draait niet om ons pand, het gaat om wat we doen, om wat we willen en kunnen betekenen voor onze opdrachtgevers. En dat is gelukkig veel!â€
Merkversterkers
Onder meer op de website van Frappant prijkt met grote letters ‘Frappant maakt merken sterker’. Wat betekent dat concreet? Dennis: “We stonden jaren geleden voor een keuze: gaan we mee in de beweging waarin alles online lijkt te worden? Worden we daarmee een internetbureau? We werken voor uiteenlopende opdrachtgevers, van maakindustrie tot zorg en van retail tot dienstverlening, dus we keken waar deze ambitieuze bedrijven nu écht behoefte aan hebben. En als je dan even verder kijkt zit ‘m dat niet alleen in een nieuwe site of het inrichten van een zakelijke Facebook-pagina. Waar een bedrijf écht behoefte aan heeft is een duidelijke en onderscheidende positionering. Een plek in hoofd en hart van je potentiële én bestaande klanten. En dat gaat wat verder dan een opgefriste huisstijl.â€
Dennis: “We zeggen wel eens: als je sterker wilt worden, moet je weten waar je krachten liggen. Daar helpen we organisaties bij. Met een door onszelf ontwikkeld 8-stappenplan komen we samen tot de kern van de onderneming: de belofte die het aan de markt doet. En dat is wat ons betreft het startpunt voor je communicatie. Hoe klein of groot je als bedrijf ook bent, zie jezelf als merk en neem dat merk heel serieus.â€
Van propositie naar
strategie
De merkbelofte dus. En dan? “Dan heb je een fundament waarop je kunt bouwen. Onze communicatie-adviseurs ontwikkelen in nauwe samenwerking met de opdrachtgever- een strategie om de propositie van het bedrijf tussen de oren van de doelgroep te krijgen. Hoe helpen we met marketing en communicatie bedrijfsdoelstellingen realiseren? Hoe oriënteert de doelgroep zich? Vooral op strategisch vlak is er veel veranderd de afgelopen jaren. Je kon ‘een pakketje schroot met een dun laagje chroom’ verkopen - en daar kwam je nog mee weg ook. Nu is authenticiteit de norm. Echt zijn, waarmaken wat je belooft. Want internetters en social media zijn genadeloos: ‘prutsers’ worden openlijk aan de schandpaal genageld.†Maar is dat niet meer bedrijfsvoering dan communicatie? “Jazeker, maar die scheidslijn is dun. We kunnen als Frappant alleen succesvol werk maken als het verhaal erachter klopt. Dus helpen we onze klanten graag om dit scherp te krijgen. In ons strategisch advies geven we aan hoe we de potentiële klant optimaal denken te bereiken - of beter: hoe deze de opdrachtgever zélf gaat bereiken, want daar draait het feitelijk om.â€
Creativiteit
Gaat het niet nog steeds om een steengoed idee, Dennis? “Dat is zéker. Met creativiteit creëer je opvalwaarde, stopkracht. Daarin staat het idee trouwens niet alléén; doordachte vormgeving helpt daar ook sterk aan mee. Een merk bouw je met een goed verhaal, waaraan een stevige strategie ten grondslag ligt, maar ook met een eigen, consistent gezicht. Onze conceptontwikkelaars en ontwerpers weten iedere keer weer te verrassen met iets nieuws. We hebben al tientallen, zo niet honderden organisaties in Oost-Nederland een gezicht gegeven. Met naam- en huisstijlontwikkeling, maar ook met het adviseren, creëren en realiseren van de volledige communicatie. Dan benut je onze kennis echt optimaal!â€
De kracht van inhoud
En hoe borg je dan dat het verhaal eenduidig en goed blijft? “Goed punt. Ongeacht welk middel of kanaal je inzet, het gaat altijd om relevante content, goede inhoud dus. Je presentatie kan er nóg zo professioneel uitzien, als de inhoud niet deugt, haken de ontvangers af. Meteen. Daar ligt dus ook een cruciale rol in het communicatieproces. We helpen opdrachtgevers bij het bepalen van de juiste strategie en ontwikkelen van relevante content op basis van de merkstrategie. Wanneer er bij de opdrachtgever geen capaciteit is voor het onderhouden van de communicatiekanalen, dan kunnen we hierin ondersteunen op periodieke basis. Ontzorging, om dat woord maar eens te gebruiken.â€
Jubileum
Frappant werd opgericht in 1974, een jubileum dus dit jaar! Wat betekent dat voor jullie? “We mogen dan al wel 40 jaar bestaan, we zijn niet van gisteren†lacht Dennis. “We hebben ons de afgelopen jaren telkens weer de vraag gesteld: waar zit onze toegevoegde waarde morgen? Het communicatievak verandert razendsnel, en voor je het weet werk je met de kennis van vorige week. Het zit in onze genen om telkens weer nieuwe dingen te onderzoeken en eruit te pikken wat goed is, zónder uit het oog te verliezen wat werkt. Zo blijven we bij de tijd. Daarom ons jubileumthema: Frappant. Nieuw sinds 1974.â€
coverstory
oost-gelderland business | nummer 3 | juli 2014
Frappant is in de Achterhoek onder meer bekend vanwege het spraakmakende onderkomen; een voormalig zwembad. “Een heerlijke plek om te werken en een inspirerende ruimte om relaties te ontvangen.†aldus Dennis. “Maar laten we eerlijk zijn, het draait niet om ons pand, het gaat om wat we doen, om wat we willen en kunnen betekenen voor onze opdrachtgevers. En dat is gelukkig veel!â€
Merkversterkers
Onder meer op de website van Frappant prijkt met grote letters ‘Frappant maakt merken sterker’. Wat betekent dat concreet? Dennis: “We stonden jaren geleden voor een keuze: gaan we mee in de beweging waarin alles online lijkt te worden? Worden we daarmee een internetbureau? We werken voor uiteenlopende opdrachtgevers, van maakindustrie tot zorg en van retail tot dienstverlening, dus we keken waar deze ambitieuze bedrijven nu écht behoefte aan hebben. En als je dan even verder kijkt zit ‘m dat niet alleen in een nieuwe site of het inrichten van een zakelijke Facebook-pagina. Waar een bedrijf écht behoefte aan heeft is een duidelijke en onderscheidende positionering. Een plek in hoofd en hart van je potentiële én bestaande klanten. En dat gaat wat verder dan een opgefriste huisstijl.â€
Dennis: “We zeggen wel eens: als je sterker wilt worden, moet je weten waar je krachten liggen. Daar helpen we organisaties bij. Met een door onszelf ontwikkeld 8-stappenplan komen we samen tot de kern van de onderneming: de belofte die het aan de markt doet. En dat is wat ons betreft het startpunt voor je communicatie. Hoe klein of groot je als bedrijf ook bent, zie jezelf als merk en neem dat merk heel serieus.â€
Van propositie naar
strategie
De merkbelofte dus. En dan? “Dan heb je een fundament waarop je kunt bouwen. Onze communicatie-adviseurs ontwikkelen in nauwe samenwerking met de opdrachtgever- een strategie om de propositie van het bedrijf tussen de oren van de doelgroep te krijgen. Hoe helpen we met marketing en communicatie bedrijfsdoelstellingen realiseren? Hoe oriënteert de doelgroep zich? Vooral op strategisch vlak is er veel veranderd de afgelopen jaren. Je kon ‘een pakketje schroot met een dun laagje chroom’ verkopen - en daar kwam je nog mee weg ook. Nu is authenticiteit de norm. Echt zijn, waarmaken wat je belooft. Want internetters en social media zijn genadeloos: ‘prutsers’ worden openlijk aan de schandpaal genageld.†Maar is dat niet meer bedrijfsvoering dan communicatie? “Jazeker, maar die scheidslijn is dun. We kunnen als Frappant alleen succesvol werk maken als het verhaal erachter klopt. Dus helpen we onze klanten graag om dit scherp te krijgen. In ons strategisch advies geven we aan hoe we de potentiële klant optimaal denken te bereiken - of beter: hoe deze de opdrachtgever zélf gaat bereiken, want daar draait het feitelijk om.â€
Creativiteit
Gaat het niet nog steeds om een steengoed idee, Dennis? “Dat is zéker. Met creativiteit creëer je opvalwaarde, stopkracht. Daarin staat het idee trouwens niet alléén; doordachte vormgeving helpt daar ook sterk aan mee. Een merk bouw je met een goed verhaal, waaraan een stevige strategie ten grondslag ligt, maar ook met een eigen, consistent gezicht. Onze conceptontwikkelaars en ontwerpers weten iedere keer weer te verrassen met iets nieuws. We hebben al tientallen, zo niet honderden organisaties in Oost-Nederland een gezicht gegeven. Met naam- en huisstijlontwikkeling, maar ook met het adviseren, creëren en realiseren van de volledige communicatie. Dan benut je onze kennis echt optimaal!â€
De kracht van inhoud
En hoe borg je dan dat het verhaal eenduidig en goed blijft? “Goed punt. Ongeacht welk middel of kanaal je inzet, het gaat altijd om relevante content, goede inhoud dus. Je presentatie kan er nóg zo professioneel uitzien, als de inhoud niet deugt, haken de ontvangers af. Meteen. Daar ligt dus ook een cruciale rol in het communicatieproces. We helpen opdrachtgevers bij het bepalen van de juiste strategie en ontwikkelen van relevante content op basis van de merkstrategie. Wanneer er bij de opdrachtgever geen capaciteit is voor het onderhouden van de communicatiekanalen, dan kunnen we hierin ondersteunen op periodieke basis. Ontzorging, om dat woord maar eens te gebruiken.â€
Jubileum
Frappant werd opgericht in 1974, een jubileum dus dit jaar! Wat betekent dat voor jullie? “We mogen dan al wel 40 jaar bestaan, we zijn niet van gisteren†lacht Dennis. “We hebben ons de afgelopen jaren telkens weer de vraag gesteld: waar zit onze toegevoegde waarde morgen? Het communicatievak verandert razendsnel, en voor je het weet werk je met de kennis van vorige week. Het zit in onze genen om telkens weer nieuwe dingen te onderzoeken en eruit te pikken wat goed is, zónder uit het oog te verliezen wat werkt. Zo blijven we bij de tijd. Daarom ons jubileumthema: Frappant. Nieuw sinds 1974.â€
oost-gelderland business | nummer 3 | juli 2014
Meer weten over Frappant?
Kijk op www.frappant.com of volg Frappant via Facebook en Twitter: ditisfrappant