MKB ondernemer neemt onbewust risico met eigen automatisering
Ondernemers binnen het MKB lopen onbewust grote risico's wanneer zij vasthouden aan eigen automatisering. Het zelf regelen van de kantoorautomatisering lijkt vanuit de historie logisch. Het actueel houden van beveiliging van de software en het beschermen van essentiële bedrijfsgegevens vraagt echter veel tijd, energie en daarmee geld. Met een hedendaagse MKB online werkplek is dat verleden tijd en daarmee verlagen ondernemers het risico op beschadiging of verlies van hun voor de onderneming belangrijke informatie.
Eigen servers en software kosten MKB ondernemers en hun ICT medewerkers veel geld zonder dat zij zich dit zelf realiseren. Dat is logisch, want als het bedrijf al langere tijd bestaat is de situatie zoals deze altijd is geweest; één keer per drie of vier jaar investeren, eigen of ingehuurde ondersteuning en zorgen om het up-to-date houden. De kosten van apparatuur, software en uren kunnen daarbij flink in de papieren lopen en altijd is er de zorg voor het up-to-date houden van de systemen.
Ondersteuning en
beveiliging
Veel MKB ondernemers hebben ofwel eigen ICT-medewerkers (al dan niet als 'bijtaak') of huren externe professionals in. Problemen ontstaan altijd op momenten dat de organisatie dit niet kan gebruiken en ondersteuning bij het oplossen daarvan is vaak niet direct voorhanden. Herkenbaar? U belt uw ICT dienstverlener en die heeft over enkele dagen pas tijd. Daarbij komt dat er periodiek onderhoud aan de systemen moet plaatsvinden om de beveiliging actueel te houden en zo bedrijfsrisico's te verlagen.
Wanneer MKB ondernemers kiezen voor een online werkplek voor het MKB (via de cloud computing technologie) voorkomen zij deze zorgen. Een gespecialiseerd bedrijf zoals een cloud provider met een MKB online werkplek dienst heeft de kennis en de medewerkers om direct te ondersteunen waar nodig. Daarnaast voert een cloud dienstverlener continu onderhoud uit aan de systemen in het datacenter en houdt de beveiliging doorlopend actueel. Het niveau van beveiliging en ondersteuning dat zij ondernemers bieden kunnen diezelfde ondernemers nooit tegen dezelfde kosten zelf regelen. Dit betekent dat MKB ondernemers die overstappen op een MKB online werkplek binnen een veiligere omgeving werken dan wanneer zij dat zelf inrichten en onderhouden. Het verlagen van het bedrijfsrisico op beschadiging of verlies, bijvoorbeeld door diefstal via cybercriminaliteit, geeft ondernemers meer rust.
Anders doen
MKB'ers met traditionele automatisering doen er verstandig aan om die uit de historie ontstane situatie eens nader te bekijken. Immers, de tijd dat ondernemers zelf hun eigen bedrijfspand bouwde of zelf in hun energie behoeften voorzien ligt al lang achter ons. De keuze om niet meer zelf de kantoorautomatisering te regelen maar dit aan een gespecialiseerd bedrijf over te laten is de volgende logische stap. Ondernemers in het MKB verlagen daarmee de kosten van de automatisering en krijgen als bonus een hogere dienstverlening en veiligheid. Een voorbeeld van zo'n gespecialiseerde dienstverlener is SpiritCloud.nl met haar MKB online werkplek, inclusief up-to-date veiligheid en een professionele helpdesk die directe ondersteuning biedt. Een bijzondere eigenschap van deze SpiritCloud.nl dienst is dat ondernemers hun eigen bedrijfssoftware mee kunnen nemen naar de cloud en zo voor een totaaloplossing kunnen kiezen. Meer informatie op
www.spiritcloud.nl.
oost-gelderland business | nummer 3 | juli 2014
ICT