Bij vanRaam krijgen medewerkers de ruimte om te experimenteren en te vernieuwen.
De Achterhoek zit vol met inspirerende maakbedrijven die uitblinken op het gebied van innovatie, groei en samenwerking. Maar hoe komt dat in de praktijk precies tot uiting? Achterhoek Business legde vier toonaangevende bedrijven enkele vragen voor.

Carolien Nijhuis
Welke technologische ontwikkeling heeft de grootste impact op jullie bedrijf (gehad)?
Carolien Nijhuis, directeur-eigenaar Nijhuis Group, voorzitter VNO-NCW Achterhoek en voorzitter Achterhoeks Centrum voor Technologie (ACT):
"De grootste versnelling kwam toen we serieus gingen investeren in smart industry - met de mens als uitgangspunt. Dankzij WBSO-subsidies, een open leercultuur, goede relaties met regionale R&D bedrijven en nauwe samenwerking met het Graafschap College en de HAN, hebben we innovatieve stappen gezet. Denk aan: de inzet van robots voor ons klink- en afbraamproces, het volledig geautomatiseerd afrollen en versnijden van onze grondstoffen, slimme dashboards voor afvalmonitoring en kwaliteitsbeheer-sing en de inzet van AI én verduurzaming van onze oude vulkanisatiepersen. Maar technologie alleen is niet genoeg. Het wordt pas waardevol als je collega's meeneemt - en dat begint bij vertrouwen, ruimte en ontwikkeling."
Marco Geurink, digitaal adviseur bij Frontis:
"Niet één technologie, maar juist de versnelling en opeenstapeling van digitale innovaties bepaalt de impact. Denk aan AI, low-code platformen, cloud-integraties en slimme interfaces. Voor ons betekent dat: continu bijblijven, maar vooral ook filteren wat werkt in de praktijk. Onze opdrachtgevers, (internationale) maakbedrijven, verwachten geen hype maar toepasbare technologie die helpt om beter, sneller of slimmer te opereren. Die lat leggen we onszelf ook op."
Arrewin Wisselink, communicatiespecialist bij vanRaam:
"De grootste technologische verande-ring voor vanRaam is de ontwikkeling van de e-bike. Toen elektrisch fietsen steeds gewoner werd, zagen wij een kans om beter aan te sluiten op wat fietsers nodig hebben. Bij vanRaam werken we elke dag aan nieuwe oplossingen die vooruitgang tastbaar maken. Dat zit in ons DNA. We kijken naar wat kan, bouwen door en zetten technologie in om echte impact te maken. Zo hebben we ons eigen elektrische systeem ingevoerd. Onze motoren, accu's, controller, het smart display en de software zijn allemaal door en voor vanRaam ontwikkeld. Zo houden we grip op kwaliteit en zijn we in staat om te blijven innoveren. Het resultaat is een gebruiksvriendelijk systeem met slimme functies. Denk aan trapondersteuning, krachtige elektromotoren en de mogelijkheid om achteruit te fietsen met ondersteuning. Zo maken we beweging toegankelijk voor iedereen."
Gerrit Hesselink, directeur Hesselink Koffiebranders:
"De verschillende stappen in het proces van het branden van koffie, waarbij koffiebonen door middel van hete lucht worden geroosterd, is nog steeds hetzelfde. Alleen de manier waarop het gebeurt, is de afgelopen jaren veranderd door de inzet van automatisering en digitalisering. Tegenwoordig worden de zakken bonen automatisch in de silo's gestort. De melanges en de bijbehorende receptuur zijn voorgeprogrammeerd. De computer die de machines aanstuurt, weet precies welke verhouding het moet zijn en welke hoeveelheid er moet worden afgewogen. Vervolgens worden de bonen naar de brander getransporteerd om te worden geroosterd volgens het ingestelde brandprofiel dat bij die betreffende melange hoort. Omdat je technische parameters kunt instellen, worden de koffiebonen veel gelijkmatiger en stabieler geroosterd. Dat levert een constanter en consistenter eindproduct op. Daarna worden de bonen gekoeld en getransporteerd naar een verpakkingsmachine, waar de koffie-bonen door machines in zakken worden gedaan en de zakken op pallets worden geplaatst."

Marco Geurink (rechts)
Hoe zorgen jullie dat medewerkers meegaan in digitalisering en automatisering?
Carolien Nijhuis:
"Bij ons werkt niemand 'onder' een systeem. We bouwen samen m?t het team. Dat betekent:
- Opleiden op de werkvloer, met maatwerktrajecten en begeleiding, zodat bijvoorbeeld medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt net als een ander volwaardig meedraaien;
- nieuwe rollen creëren: van produc-tiemedewerker naar Manager Operations, Planner of zorgdragen voor het opleiden van collega's;
- ruimte om fouten te maken - want daar ontstaat leren;
- mentorschap: ervaren krachten begeleiden nieuwe medewerkers en andersom."
Marco Geurink:
"Door kennis en eigenaarschap centraal te zetten. Nieuwe technologie vraagt om mensen die 'willen snappen hoe het werkt'. Daar investeren we in: interne kennissessies, innovatie- en ontwikkeltijd, intensieve samenwerking met onze opdrachtgevers zodat we ook de achterliggende vraag snap-pen. Onze cultuur draait om delen; wat we leren, delen we intern en brengen we ook naar onze opdrachtgevers. Digitalisering is geen afdeling, maar een gezamenlijke opgave."
Arrewin Wisselink:
"Stilstaan past niet bij vanRaam. We geloven in de kracht van doen. We proberen, leren en vernieuwen elke dag. Innovatie zit niet in één afdeling, maar in het hele proces. Van het eerste idee tot een unieke fiets werken we met de nieuwste technologieën aan de mobiliteit van morgen. Die mentaliteit voel je overal terug.
Onze cultuur is warm en open. Fouten maken mag. Sterker nog, het helpt ons groeien. Door die ruimte kunnen collega's meebewegen met ontwikkelingen zoals digitalisering en automatisering. Niet afwachten, maar lef tonen. Zo komen we samen verder."
Gerrit Hesselink:
"Onze productiemedewerkers werken met computers waarmee zij de machines aansturen. Zij horen 's ochtends hoeveel koffie er in welke melange en in welke hoeveelheid geroosterd moet worden geroosterd. In dat opzicht is het vak een stuk technischer geworden en zijn technische skills heel belangrijk. Verder letten we erop dat we een goede mix van leeftijden hebben. Zeker jongere mensen pakken die technische kant van het vak makkelijk op omdat zij ermee zijn opgegroeid. De medewerkers leiden we zelf intern op zodat zij weten hoe ze de compu-ters moeten instellen en weten waar ze tijdens het proces op moeten letten."

Gerrit Hesselink
Wat is voor jullie het belangrijkste thema binnen smart industrie de komende jaren?
Carolien Nijhuis:
"Slimmer werken met behoud van vakmanschap. Digitalisering mag nooit een doel op zich zijn. In onze visie draait smart industry om slimmer werken, niet domweg automatiseren. Want vakmanschap is schaars én waardevol. Daarom gebruiken we technologie juist om repeterend werk te automatiseren, fysieke belasting te verlagen en vakmensen in te zetten op datgene waar ze het verschil maken.
We zetten technologie dus in ten dienste van de mens. Niet andersom. De Achterhoek is geen praatclub. We zijn een doe-regionaal ecosysteem. Van robotisering tot AI, van circulaire processen tot samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven. We moeten toe naar een open economie die draait op techniek én creatieve innovatieve mensen. Op doen, durven en delen. Dit is de weg voorwaarts om de grote hedendaagse uitdagingen bij de kop te pakken en op te lossen."
Marco Geurink:
"Wendbaarheid. De maakindustrie moet sneller reageren op marktveranderingen, leveringsproblemen, personeelskrapte en nieuwe concurrentie. Veel bedrijven hebben data, systemen en kennis in huis, maar missen nog de digitale samenhang om echt slagvaardig te worden. Daar ligt een enorme kans. Denk aan klantportalen die verkoop en service automatiseren, of slimme koppelingen tussen ERP en webplatforms of met behulp van AI geoptimaliseerde bedrijfsprocessen. Smart industry begint bij digitaal durven kiezen. Technologie is geen doel, maar een hefboom voor meer veerkracht."
Arrewin Wisselink:
"Bij vanRaam hechten we veel waarde aan Smart Industry. Digitaliseren, automatiseren en robotiseren spelen dan ook al lange tijd een grote rol bij vanRaam. Dat zie je terug in onze moderne machines, zoals de lasersnijmachine en de lasrobots. Maar Smart Industry is voor ons meer dan dat. De komende jaren groeien we door naar een datagedreven organisatie.
We ontwikkelen razendsnel. Daarom is het belangrijk dat we blijven toetsen wat werkt en wat niet. Met de data die we verzamelen maken we doordachte keuzes. Zo zoeken we continu naar innovatieve en duurzame oplossingen van hoge kwaliteit. Oplossingen die onze fietsen nog beter maken en waarmee we echt het verschil kunnen blijven maken."
Gerrit Hesselink:
"Binnen het productieproces zie ik de komende jaren geen grote ontwikkelingen. Wel verwacht ik dat er bij de kwaliteitsselectie steeds meer AI zal worden ingezet. Sommige importeurs maken al gebruik van camera's in combinatie met AI om de kwaliteit van koffiebonen visueel te controleren. Ook de grootte van de koffiebonen wordt op die manier geselecteerd. Het zou me dan ook niet verbazen als men in de toekomst op basis van parameters AI kan inzetten voor smaaktesten. Wij keuren de kwaliteit van de samples op ambachtelijke wijze door middel van cuppen (het proeven en evalu-eren van de smaken en aroma's van gezette koffie, red). Wie weet bestaat er over een aantal jaar een sensorisch apparaat dat koffiebonen kan herkennen en analyseren op smaak en kan bepalen of deze aan onze kwaliteitsvoorwaarden voldoen."

.jpeg)

.png)



.png)



