Terwijl je lekker aan het werk bent, ontstaat er in je hoofd plop! plotseling een idee. Morgen is je collega Anne-Lotte jarig en die wil je graag in het zonnetje zetten.
Binnen twee seconden heb je je telefoon voor je neus (die opvallend lekker in je hand ligt). Met één zwiepende beweging heb je je browser open en typ je haar favoriete taart in. Limoen-m... (vult aan) ...erengue. Daar staat een witgroene verleiding bovenaan in je scherm en met kinderlijk gemak huppelen je vingers (zonder account aan te maken) naar de kassa. Betalen doe je met je gezicht (of met je vingerafdruk) en de volgende dag is Anne-Lotte jariger dan ever.
Besef je je wel eens hoe gemakkelijk sommige dingen werken? Daar zit design achter. De pen waarmee je schrijft, je eten (pitloze druiven) en de teambuildingspellen die je met collega's speelt. Producten, diensten, strategieën, processen en modellen worden makkelijker en functioneler gemaakt voor jou, de gebruiker.
In de stappen hiernaast leg ik je uit hoe ik mijn teambuildingspel Mensenbingooo! ontwerp. Een energiek netwerkspel dat de spelers op iemand af laat stappen die ze nog niet kennen. Het ontwerpproces is een mengeling van het Event Canvas, een stappenplan van copywriter Lindsay Camp plus een aantal eigen bedachte strategieën. De ideeën voor de spellen ontstaan in mijn eigen hoofd en door gesprekken met anderen. Als ik daadwerkelijk ga ontwerpen, wil ik helemaal alleen zijn en is rust belangrijk. Dat wil zeggen: internet uit, schermen weg, pen en papier. Dan neem ik de volgende stappen
Stap 1: Waarom doe je dit?
Wat is het grotere doel van je spel? En waarom zou jij, of jouw organisatie, een spel gaan maken? Mijn antwoord op deze vraag: Omdat ik geloof dat mensen verbinden geluk creëert. Hulp nodig bij deze vraag? Google: Simon Sinek en The Golden Circle.
Stap 2: Wat wil je ermee bereiken?
Wat is het resultaat van je spel? Wanneer is het geslaagd? Mijn voorbeeld: als de spelers op een vreemde collega af durven te stappen die ze nog niet kennen. Vraag je ook af; hoe kun je straks checken of je doel behaald is?
Stap 3: Wie is je doelgroep?
60-jarige karpervissers uit Venlo, pubers met een voorliefde voor hardrock en skaten of startende Texelse kapsters met een visuele beperking? Het antwoord is in ieder geval nooit 'iedereen'. Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over je doelgroep. Wat zijn het voor mensen? Wat beweegt ze? Waarom? Waarom? Waarom? Tip: interview ze en stel gerichte en ongerichte open vragen.
Stap 4: Wat is gedachte A?
In een teambuildingspel wil ik iets veranderen en gaan de spelers van situatie A naar situatie B. Wat is de gedachte die jouw doelgroep heeft voor ze jouw spel spelen? Je kent je doelgroep nu dus verplaats je in hen. Hoe staan ze ertegenover? De situatie A van Mensenbingooo! is: "Op een vreemde collega afstappen vind ik spannend, want dan heb ik niks om over te praten."
Stap 5: Wat is gedachte B?
Hoe denken ze na je spel? Welk zinnetje gaat er door hun hoofd waardoor jouw doel wordt bereikt? Mijn situatie B: "Nu durf ik op een vreemde collega af te stappen, let's go!"
Stap 6: Wat zal die gedachte doen veranderen?
Ik wil dat je je voorstelt dat je doelgroep daar staat; in dat spel, op die plek, tussen de andere spelers. Wat zal ze de stap doen zetten? Wanneer gaat die knop om? Mijn Mensenbingooo!-voorbeeld: Ze stappen op een vreemde collega af als ze iets kunnen delen met elkaar."
Stap 7: Waarom zouden ze je geloven?
Wat ondersteunt de verandering? Hoe kun je ze laten zien dat jouw spel echt werkt? Je bent ooit ook op je vrienden afgestapt. You can do this.
Stap 8: Creatief proces
De stappen geven je een canvas. Hier mag je creatief op losgaan. Het maakt niet uit wat er nu gebeurt, alles mag. Ga los met verf, klei, lego of iets uit je koelkast. Vertrouw op jezelf. De briefing maakt het uiteindelijk logisch. Heb je een eerste concept? Roep je doelgroep erbij en test, test, test. Feedback is king. Pas het aan en test, test, test. Ben je voor 70% tevreden? Bestel dan een taart, je kunt gaan spelen. Limoen-m... bijvoorbeeld?
Today is Amazing creëert en organiseert spellen en activiteiten om mensen te verbinden. In alle concepten zit ple-zier en leer je altijd iets waardoor je rela-tie met de andere spelers verbetert. Dit doen we omdat we geloven dat mensen verbinden geluk creëert. Nieuwsgierig geworden? Sebastiaan Wubben mag je altijd opzoeken via 0646046896, info@todayisamazing.com of LinkedIn.