'Het nieuwe normaal' heeft ook een interessant zakelijk effect, nu het bedrijfsleven de mogelijkheden van telewerken ontdekt. Haceel ICT Groep anticipeerde hierop met betrouwbare, betaalbare en veelzijdige oplossingen voor virtuele werkplekken en VoIP-telefonie. Die bewijzen nu meer dan ooit hun meerwaarde voor slimme ondernemers.
Haceel ICT Groep bestaat uit een dienstverlenend netwerk van specialisten. Harry Claassen, een techneut met een langjarige ervaring in zowel de informatietechnologie als de telecombranche, runt welbeschouwd een eenmanszaak. Harry vertelt: "Geen personeel, geen hoge organisatorische kosten, een lage overhead, dat vertaalt zich naar de klanten toe in een laag uurtarief en een direct vast aanspreekpunt, 24 uur per dag. Voor de verdere invulling van behoeften staat een vast netwerk van specialisten klaar. Niet alleen een systeembeheerder en een webapplicatiebeheerder, maar ook een grafisch vormgever, een tekstschrijver en een expert in sociale media behoren daartoe. Naast technische ICT-oplossingen kunnen we desgewenst ook bedrijfs-fotografie en professionele bedrijfsvideo's verzorgen. Kortom, alles om een organisatie goed te profileren richting de buitenwereld."
Doorgeefluik (virtuele werkplek)
Cloudoplossingen raken steeds meer in zwang, maar veel ondernemers kennen volgens Harry nog niet het gemak en andere voordelen van virtuele werkplekken. "Je brengt de computers van de medewerkers in een datacentrum onder. Daarmee fungeert de hardware zogezegd als een doorgeefluik. Waar ter wereld je ook zit, je krijgt op afstand toegang tot je eigen complete werkomgeving met alle programma's, je eigen voorkeursinstellingen, bureaubladachtergrond, icoontjes, enzovoorts. Licenties van Windows 10 en Microsoft Office, evenals een een hosted emailadres zijn inbegrepen in de stan-daardomgeving. En binnen je eigen beveiligde netwerkomgeving bestaat ook de mogelijkheid om computers onderling met elkaar te verbinden."
Met smartphone inloggen
Er zitten meer belangrijke voordelen aan de vir-tuele werkplekken die Haceel ICT Groep inricht. Harry: "Bij de klant hoeven we nagenoeg geen onderhoudswerkzaamheden uit te voeren, wat sterk kostenbesparend werkt. Immers, de complete ICT-structuur met software bevindt zich in het datacentrum, waar we bovendien gegarandeerd meerdere keren per dag back-ups draaien. Aldus zal er nooit veel opgeslagen materiaal kwijtraken bij een virus. De kans op het binnenhalen van malware is toch al kleiner, doordat medewerkers niet zelf hun eigen programma's kunnen instal-leren. Mocht het bedrijf het wenselijk achten om bepaalde software toe te voegen, dan loopt dat altijd via ons en wel per direct. Een belletje of mailtje volstaat. De gebruiker kan met ieder apparaat inloggen op zijn eigen vertrouwde werkomgeving. Voor veilig inloggen maken we gebruik van een tweetrapsverificatie."
Bellen via het internet
Een vertrouwd fenomeen betreft VoIP (Voice over IP), ofwel bellen via internet. Toch benutten veel ondernemers de mogelijkheden hiervan nog niet optimaal en valt er ook kostentechnisch het een en ander te winnen, zo geeft Harry aan. "Het pakket zoals wij dat aanbieden beperkt zich niet tot een gering aantal lijnen per nummer. Sterker nog, we kunnen gebruikers overal ter wereld integreren in het VoIP-netwerk van Haceel, waarbij zij - los van de abonnementskosten per toestel - onderling gratis bellen met een kort doorkiesnummer, terwijl naar buiten toe het Nederlandse tarief geldt voor zowel inkomende als uitgaande lijnen. Het systeem kent veel extra's, zoals als een vergaderfaciliteit waarbij je makkelijk andere deelnemers aan een gesprek toevoegt. Als de klant via ons ook de telefoons bestelt, leveren wij ze geheel geconfigureerd af. En bij zwak internet in buitengebied kan Haceel ICT Groep zelfs een straalverbinding tot stand brengen."
Lagere beltarieven
Via een app laat VoIP zich ook makkelijk adopteren door de smartphone. "Je kunt er dan zelfs voor kiezen om de vaste of juist de mobiele lijn uit te zetten, desgewenst gekoppeld aan de voicemail. Handig bijvoorbeeld voor mensen die hun privé 06-nummer niet graag aan klanten verstrekken." Harry meldt dat Haceel tien tot twintig procent lagere beltarieven hanteert dan gebruikelijk in de VoIP-markt. Aan de basis van alle services van Haceel ICT Groep staat het credo 'zoveel makkelijker', gerealiseerd door een solide bedrijf met een sterk netwerk van specialisten en een betaalbare dienstverlening.