We leven in een digitale wereld die zich sneller ontwikkelt dan ooit. Kennis van online marketing binnen je organisatie is onmisbaar voor het succes en de continuïteit van je organisatie. Maar wat als je tijdelijk marketingexpertise tekortkomt, bijvoorbeeld door zwangerschapsverlof, ziekte of een specifiek project? Denk eens aan het inhuren van een flexibele interim-marketeer, adviseert Gerard Russchen, directeur en mede-eigenaar van Internetvisie.
FLEXIBELE PROFESSIONALS ON DEMAND
Russchen: “We zien vaak organisaties die te maken krijgen met een (tijdelijk) capaciteitstekort op hun marketingafdeling. Zij kunnen het zich niet permitteren om niets te doen wanneer een marketeer een aantal maanden of misschien zelfs helemaal wegvalt. Het werk met de hoogste prioriteit wordt verdeeld onder collega’s die het vaak al druk genoeg hebben. Overige werkzaamheden blijven liggen en stapelen zich op. Met een paar uur ondersteuning per week zouden zij wellicht al geholpen zijn om de continuïteit te kunnen blijven borgen.” Vaak blijkt het in de praktijk lastig te zijn om extern een geschikte vervanger te vinden. Waar vind je iemand die de juiste kwaliteiten heeft én op zeer korte termijn beschikbaar is? “Internetvisie wil organisaties helpen met marketing- en communicatieprofessionals op afroep, die vaak binnen een week al aan de slag kunnen vanaf 1 dag in de
week”, aldus directeur Russchen.
Ook Carianne Peters van werving- en selectiebureau MRKTNG.nl merkt dat er veel vraag is naar tijdelijke marketingondersteuning. “Vaak merken we dat er binnen organisaties veel werk ligt op het gebied van marketing. Ze zijn
op zoek naar een flexibele marketeer die op korte termijn beschikbaar is om deze taken op te pakken. Iemand met kennis van contentcreatie, SEO, SEA en e-mailmarketing, een echte social media-expert of misschien wel een
duizendpoot die alle marketingactiviteiten en evenementen coördineert. Kortom: iemand die meedenkt en een aanpakker die aan een half woord genoeg heeft. Samen met de organisatie kijken wij naar de beste oplossing en dat
kan een vacature zijn, maar ook een flexibele invulling. Vaak zijn organisaties al uit de brand geholpen met een professional die één of twee dagen per week gedetacheerd wordt. Als blijkt dat dit de oplossing is, dan regelen wij dat. We werken hiervoor nauw samen met Internetvisie en hebben daardoor altijd toppers op afroep klaar staan voor iedere vraag.” Een groot voordeel van het inhuren van marketeers bij een bureau is dat je nergens aan vast zit. Peters: “Je huurt ze alleen in voor de periode en voor het aantal uur per week dat jij ze nodig hebt én je betaalt alleen voor de uren die ze daadwerkelijk voor je maken. Dit betekent ook voor jouw bedrijf: minder kosten voor secundaire arbeidsvoorwaarden, verzekeringspremies en administratie.”
BREED INZETBAAR
Interim-marketeers zijn niet alleen flexibel in tijd, maar ook in het brede aantal vraagstukken waarvoor ze ingezet kunnen worden. Russchen: “Ze hebben allround kennis en hebben elk hun eigen specialisatie waarin zij uitblinken. Zo is er voor elk bedrijf en voor elke opdracht een perfecte match te vinden. Daarnaast hebben ze het aanpassingsvermogen van een kameleon. Ze zijn getraind om snel te schakelen, zich snel aan te passen binnen een bedrijf en om productief te zijn binnen korte projecten. Deze afwisseling en flexibiliteit is júist waarom zij bij ons zijn komen werken en waardoor zij plezier in hun werk hebben.” “Daarnaast blijven ze zich voortdurend ontwikkelen”, vult Norbert Berns, mede-eigenaar van Internetvisie, aan. “Niet alleen leren zij bij elke opdrachtgever weer iets nieuws. Wij vinden het belangrijk dat onze marketing- en communicatie projectmanagers de nieuwe trends ook op de voet volgen en regelmatig trainingen en workshops bijwonen. Juist in het steeds veranderende marketingvak is het ontzettend belangrijk dat zij een brede kennis hebben die up to date is.”
NETWERK AAN PROFESSIONALS
Huur je een interim-marketeer in? Dan krijg je niet alleen een uitgebreid cv, maar ook een heel groot netwerk: opdrachtgevers, collega’s en externe partners. “Drie partners waar wij bijvoorbeeld veel mee samenwerking zijn
Booosters, Contentvisie en MRKTNG.nl”, zegt Berns. “Je kunt niet overál goed in zijn. Wanneer een klant een complexer vraagstuk heeft liggen, kan onze projectmanager altijd terugvallen op 15 collega’s – van contentstrategie
tot de optimalisatie van de website. Daarnaast hebben wij een groot netwerk aan trainings- en opleidingspartners, marketingexperts en externe bureaus en kunnen we onze klanten adviseren over de beste keuze. Samen staan
we sterker, en samen kunnen wij onze klanten de hulp geven die zij nodig hebben.”
EXTERNE FRISSE BLIK
Nieuwe mensen brengen nieuwe ideeën met zich mee. Russchen: “Door hun positie van buitenaf kunnen onze projectmanagers met een frisse blik naar je bedrijf en processen kijken. En je verrassen met creativiteit en alternatieve inzichten. Ze nemen hun ervaring bij eerdere opdrachtgevers (en dus een ijzersterk cv) mee en kunnen altijd terugvallen op en sparren met hun collega’s. Ze hebben kennis van nieuwe ontwikkelingen en marketingtools, die ze graag delen om jou te kunnen helpen met je vraagstukken en de praktische toepassing. Want dat is waar we sterk in geloven: de wederkerigheid van delen. Door het delen van kennis, netwerk, ambities
en uitdagingen kom je tot betere inzichten en zichtbare resultaten.” En daarin zit preciés de kracht van het inhuren van een interimmarketeer.
HULP NODIG BIJ JE ONLINE VRAAGSTUKKEN?
Russchen: “Iedere organisatie die hulp nodig heeft op het gebied van online marketing kan bij ons aankloppen. Of dit nou tijdelijke versterking op je afdeling is, een strategisch advies waar je zelf mee verder kunt, hulp bij het optimaliseren van je website of het zoeken naar dé nieuwe collega. Met ons grote netwerk kunnen wij altijd iets voor je betekenen op het gebied van online. Laten we samen een kop koffie drinken om te ontdekken wát!”
www.internetvisie.nl
Op de hoogte blijven van onze updates?