Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 3 2013

IBAN/SEPA

“De tijd begint

te dringen”

SEPA: de standaard voor betalen in Nederland en Europa

ABN AMRO Achterhoek doet er alles aan om haar relaties zo goed mogelijk voor te bereiden op deze overgang. “Wij vinden het belangrijk om ondernemers op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen”, aldus Harry Reiring, Directeur Bedrijven ABN AMRO Achterhoek.

ABN AMRO Achterhoek is in 2012 al gestart met het voorlichten van haar relaties en intermediairs over de overstap naar SEPA. “Voor veel ondernemers is het nog een ver-van-mijn-bed-show”, aldus Reiring. “Om die reden hebben wij eind vorig jaar al speciale lunches en workshops georganiseerd om het tastbaarder te maken.”

Overboekingen

“Er verandert meer dan alleen het rekeningnummer”, vult Gert Holsbeeke aan. Als Consultant Cash Management & Trade Services bij ABN AMRO adviseert hij Midden- en Kleinbedrijf-relaties over hun (inter)nationale betalingsverkeer, liquiditeiten en werkkapitaal, iDEAL, cards en documentair betalingsverkeer et cetera. “Heb je als ondernemer bijvoorbeeld nog geen recent boekhoudprogramma, dan zul je dit moeten updaten. Ondernemers die aan de bank overboekingen en/of incasso’s in batches aanleveren, moeten bovendien rekening houden met een gewijzigd bestandsformaat. ClieOp03 wordt vervangen door een nieuw bestandsformaat: XML. Zorg dat je boekhoudpakket hier klaar voor is.”

Incassomachtigingen

Ook de registratie van incassomachtigingen wijzigt, benadrukt Holsbeeke. “Wie nu een Incassocontract Bedrijven heeft, zal de debiteuren opnieuw een machtiging moeten laten tekenen. Tevens dient de ondernemer de nieuw afgegeven machtiging te laten registreren bij zijn eigen bank.” Flinke administratieve wijzigingen dus. “Daarnaast veranderen de storneringstermijnen”, vervolgt hij. “Incasso’s via een SEPA-Incasso Bedrijven Contract kunnen niet meer gestorneerd worden door de debiteur. Incasso’s via een SEPA-incasso Algemeen Contract kennen daarentegen een stornorecht van acht weken. Reden temeer om de debiteurenadministratie een goed door te lichten.”

SEPA-tool

Naast de workshops worden de relaties van ABN AMRO op allerlei andere manieren gewezen op de naderende overgang naar SEPA. “SEPA maakt nu een belangrijk onderdeel uit van onze advisering om een zo vloeiend mogelijke overstap naar SEPA-standaard te bewerkstelligen”, vertelt Holsbeeke. “Relaties én prospects waar de impact groot is, zoals bij incassanten, worden proactief bezocht.” Er is een handige SEPA-tool ontwikkeld waarmee ondernemers, zowel relaties van ABN AMRO als prospects, online kunnen checken wat ze moeten doen om SEPA-proof te zijn. “Nadat men op www.abnamro.nl/sepa de enquête ingevuld heeft, ontvangt men direct een e-mail met alle veranderingen die van belang zijn”, verduidelijkt Reiring. “Per verandering is te zien wat je moet doen om je bedrijf voor te bereiden op de overstap naar SEPA-betalingsverkeer.”

Voordelen van SEPA

Reiring zegt te begrijpen dat ondernemers de overgang wellicht als een hoop ‘rompslomp’ ervaren, maar benadrukt dat het nieuwe systeem veel voordelen biedt. “Met de SEPA-overboeking is het veel makkelijker om geld over te maken naar liefst 32 SEPA-landen om ons heen. Ook bijvoorbeeld Zwitserland en Engeland, die niet de euro als betaalmunt voeren, behoren hier toe. Bovendien is betaling via automatisch incasso ook mogelijk bij buitenlandse ondernemers in Europa. Daarnaast zijn SEPA-overboekingen voordeliger dan de huidige buitenlandoverboekingen. Tevens zijn er vaste verwerkingstijden. Eén van de grootste voordelen van SEPA voor internationale ondernemingen is dat zij in veel gevallen alle betalingen via één rekening in Nederland kunnen laten lopen.”

En China dan?

In het kader van internationaal transactieverkeer biedt ABN AMRO sinds kort de mogelijkheid om een Chinese Renminbi rekening bij ABN AMRO Hongkong te openen. “Met deze rekening is het mogelijk om transacties te laten plaats vinden in de lokale munt, de Renminbi”, belicht Holsbeeke. “Dit biedt diverse voordelen. Zo heb je te maken met lagere kosten van de betaling, doordat valutawissel niet meer nodig is en kunnen transacties snelle verwerkt worden. Tevens heb je een sterkere onderhandelingspositie en daardoor scherpere prijzen omdat het valutarisico niet doorberekend hoeft te worden.”

Client Support

Een vast aanspreekpunt bij ABN AMRO voor de dagelijkse bankzaken van de ondernemer is de afdeling Client Support. “Met dit servicegerichte team van experts is de ondernemer verzekerd van een snelle en professionele afhandeling”, legt Holsbeek uit. “Nieuwe relaties of bestaande relaties waar complete wijzigingen plaatsvinden, krijgen een Service Manager die hen als het ware aan de hand neemt en ontzorgt bij alle administratieve processen. Zo wordt er zo min mogelijk beslag gelegd op de commerciële tijd van een ondernemer.”

Market Insights

Sinds kort heeft ABN AMRO een iPad-app genaamd ‘Markets Insights’, waarop periodiek economie- en sectorpublicaties te lezen zijn. Reiring vertelt enthousiast over de informatie die hierop te vinden is. “Je vindt er de laatste stand van zaken voor diverse branches, maar ook macro-economische publicaties waaronder onze visie op de Nederlandse economie en/of interessante prognoses. Wij vinden het belangrijk om ondernemers op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.”

Meer informatie vindt u op www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights. �

Vanaf 1 februari 2014 is er geen verschil meer tussen binnenlandse en grensoverschrijdende eurobetalingen binnen Europa. Er wordt dan overgestapt naar één gezamenlijke betaalmarkt: SEPA (Single European Payments Area). Deze overstap vloeit voort uit nieuwe Europese wetgeving.

oost-gelderland business | nummer 3 | juli 2013

ABN AMRO Achterhoek doet er alles aan om haar relaties zo goed mogelijk voor te bereiden op deze overgang. “Wij vinden het belangrijk om ondernemers op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen”, aldus Harry Reiring, Directeur Bedrijven ABN AMRO Achterhoek.

ABN AMRO Achterhoek is in 2012 al gestart met het voorlichten van haar relaties en intermediairs over de overstap naar SEPA. “Voor veel ondernemers is het nog een ver-van-mijn-bed-show”, aldus Reiring. “Om die reden hebben wij eind vorig jaar al speciale lunches en workshops georganiseerd om het tastbaarder te maken.”

Overboekingen

“Er verandert meer dan alleen het rekeningnummer”, vult Gert Holsbeeke aan. Als Consultant Cash Management & Trade Services bij ABN AMRO adviseert hij Midden- en Kleinbedrijf-relaties over hun (inter)nationale betalingsverkeer, liquiditeiten en werkkapitaal, iDEAL, cards en documentair betalingsverkeer et cetera. “Heb je als ondernemer bijvoorbeeld nog geen recent boekhoudprogramma, dan zul je dit moeten updaten. Ondernemers die aan de bank overboekingen en/of incasso’s in batches aanleveren, moeten bovendien rekening houden met een gewijzigd bestandsformaat. ClieOp03 wordt vervangen door een nieuw bestandsformaat: XML. Zorg dat je boekhoudpakket hier klaar voor is.”

Incassomachtigingen

Ook de registratie van incassomachtigingen wijzigt, benadrukt Holsbeeke. “Wie nu een Incassocontract Bedrijven heeft, zal de debiteuren opnieuw een machtiging moeten laten tekenen. Tevens dient de ondernemer de nieuw afgegeven machtiging te laten registreren bij zijn eigen bank.” Flinke administratieve wijzigingen dus. “Daarnaast veranderen de storneringstermijnen”, vervolgt hij. “Incasso’s via een SEPA-Incasso Bedrijven Contract kunnen niet meer gestorneerd worden door de debiteur. Incasso’s via een SEPA-incasso Algemeen Contract kennen daarentegen een stornorecht van acht weken. Reden temeer om de debiteurenadministratie een goed door te lichten.”

SEPA-tool

Naast de workshops worden de relaties van ABN AMRO op allerlei andere manieren gewezen op de naderende overgang naar SEPA. “SEPA maakt nu een belangrijk onderdeel uit van onze advisering om een zo vloeiend mogelijke overstap naar SEPA-standaard te bewerkstelligen”, vertelt Holsbeeke. “Relaties én prospects waar de impact groot is, zoals bij incassanten, worden proactief bezocht.” Er is een handige SEPA-tool ontwikkeld waarmee ondernemers, zowel relaties van ABN AMRO als prospects, online kunnen checken wat ze moeten doen om SEPA-proof te zijn. “Nadat men op www.abnamro.nl/sepa de enquête ingevuld heeft, ontvangt men direct een e-mail met alle veranderingen die van belang zijn”, verduidelijkt Reiring. “Per verandering is te zien wat je moet doen om je bedrijf voor te bereiden op de overstap naar SEPA-betalingsverkeer.”

Voordelen van SEPA

Reiring zegt te begrijpen dat ondernemers de overgang wellicht als een hoop ‘rompslomp’ ervaren, maar benadrukt dat het nieuwe systeem veel voordelen biedt. “Met de SEPA-overboeking is het veel makkelijker om geld over te maken naar liefst 32 SEPA-landen om ons heen. Ook bijvoorbeeld Zwitserland en Engeland, die niet de euro als betaalmunt voeren, behoren hier toe. Bovendien is betaling via automatisch incasso ook mogelijk bij buitenlandse ondernemers in Europa. Daarnaast zijn SEPA-overboekingen voordeliger dan de huidige buitenlandoverboekingen. Tevens zijn er vaste verwerkingstijden. Eén van de grootste voordelen van SEPA voor internationale ondernemingen is dat zij in veel gevallen alle betalingen via één rekening in Nederland kunnen laten lopen.”

En China dan?

In het kader van internationaal transactieverkeer biedt ABN AMRO sinds kort de mogelijkheid om een Chinese Renminbi rekening bij ABN AMRO Hongkong te openen. “Met deze rekening is het mogelijk om transacties te laten plaats vinden in de lokale munt, de Renminbi”, belicht Holsbeeke. “Dit biedt diverse voordelen. Zo heb je te maken met lagere kosten van de betaling, doordat valutawissel niet meer nodig is en kunnen transacties snelle verwerkt worden. Tevens heb je een sterkere onderhandelingspositie en daardoor scherpere prijzen omdat het valutarisico niet doorberekend hoeft te worden.”

Client Support

Een vast aanspreekpunt bij ABN AMRO voor de dagelijkse bankzaken van de ondernemer is de afdeling Client Support. “Met dit servicegerichte team van experts is de ondernemer verzekerd van een snelle en professionele afhandeling”, legt Holsbeek uit. “Nieuwe relaties of bestaande relaties waar complete wijzigingen plaatsvinden, krijgen een Service Manager die hen als het ware aan de hand neemt en ontzorgt bij alle administratieve processen. Zo wordt er zo min mogelijk beslag gelegd op de commerciële tijd van een ondernemer.”

Market Insights

Sinds kort heeft ABN AMRO een iPad-app genaamd ‘Markets Insights’, waarop periodiek economie- en sectorpublicaties te lezen zijn. Reiring vertelt enthousiast over de informatie die hierop te vinden is. “Je vindt er de laatste stand van zaken voor diverse branches, maar ook macro-economische publicaties waaronder onze visie op de Nederlandse economie en/of interessante prognoses. Wij vinden het belangrijk om ondernemers op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.”

Meer informatie vindt u op www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights. �

Gert Holsbeeke en Harry Reiring

oost-gelderland business | nummer 3 | juli 2013

Bent u MKB-ondernemer en nog niet benaderd door uw bank over SEPA? Dan willen de adviseurs van ABN AMRO u graag verder informeren. Neem hierover contact met ABN AMRO Achterhoek op telefoonnummer 0314-399352 , of indien uw onderneming minder dan 1 miljoen euro omzet maakt met de afdeling Your Business Banking, bereikbaar via

088-2262626.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media