Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 5 2022-2023

Durf inclusief te ondernemen

Door Rachid Et-Taïbi

Als het onderwerp bij bedrijven al niet hoog op de agenda staat dan zal dat in 2023 zeker gebeuren. Diversiteit en inclusie krijgen volop aandacht. Aan de toenemende stroom informatie en prikkels voegt Rachid Et-Taïbi met Durf inclusief te ondernemen een doortimmerd pleidooi toe. De auteur gebruikt zijn migratieachtergrond, loopbaan en ervaringen als basis voor cases en tips.

Het zijn vooral misstanden die het nieuws bepalen, zoals recent bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het zou veel beter zijn als de nadruk ligt op de meerwaarde van een inclusieve organisatie, zoals Et-Taïbi in zijn voorwoord aangeeft. Een mix van gender, herkomst, achtergrond, geloof en leeftijd maakt bedrijven sterker en meer toekomstbestendig. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat al deze mensen als gelijken worden gezien en behandeld.

Vaak wordt naar de overheid gewezen, ook bij dit onderwerp. Toch beperkt die rol zich in feite tot randvoorwaarden. Voor een inclusie-ve organisatie is vooral leiderschap vereist. Ook dit aspect komt in het boek aan bod.

152 pag. ISBN 978-94-0148-778-8. 34,99. LannooCampus.


Personeelstekort begint bij jezelf

Door Kirsten de Roo

Dit boek raakt de actuele problematiek van veel Nederlandse bedrijven: het is moeilijk, soms zelfs onmogelijk om vacatures in te vullen. Vertrek van bestaande medewerkers verergert de situatie. Veel van De Roo's aanbevelingen spreken voor zich maar worden nog te vaak uit het oog verloren. Zoals de noodzaak bij het vinden en binden van personeel niet de waan van de dag maar de lange termijn centraal te stellen. Daarbij is het belangrijk om structureel te werken aan de zichtbaarheid als aantrekkelijke werkgever.

Bij het aannemen van nieuwe medewerkers zou gelijkwaardigheid centraal moeten staan. Beide partijen moeten elkaar iets te bieden hebben, ook op langere termijn. Verder benadrukt De Roo dat je je niet blind moet staren op ervaring en de inhoud van een cv. Het is beter een match te baseren op de toegevoegde waarde van een kandidaat in brede zin. Specifieke kennis kan prima worden aangeleerd, als de basis de competenties maar klopt.

224 pag. ISBN 978-94-6126-524-1. 24,50. Haystack.


Minder werken, meer doen

Door Anneleen De Lille

Vrijwel iedereen kent het gevoel, incidenteel of soms structureel: keihard werken maar toch onvoldoende progressie boeken. Werk kost zoveel energie dat er privé vaak maar weinig overblijft. De welbekende cartoon van een wagen met vierkante wielen, een groep medewerkers erachter en de leidinggevende op de bok die "harder duwen' roept, geeft de situatie treffend weer.

Afstand nemen is een voorwaarde voor verbetering. Oftewel: stap in de helikopter, zegt psychotherapeut en mental coach Anneleen De Lille. Die positie maakt een analyse mogelijk van verwachtingen, taken en prioriteiten. Dat zorgt voor orde op zaken in je hoofd.

Focus is vereist om die orde te vertalen naar de werksituatie. Ook is het vaak nodig nieuwe gewoontes aan te leren. De Lille geeft houvast bij de verandering van mindset en gedrag. Dit leidt ertoe dat iemands energie veel gerichter wordt ingezet. Zo komt de heilige graal tevens titel van het boek binnen handbereik: minder werken, meer doen. Er is ook aandacht voor het voorkomen van stress. Je eigen grenzen kennen én bewaken is daarbij essentieel. Durf nee te zeggen, benadrukt De Lille.

224 pag. ISBN 978-94-0148-645-3. 21,99. Lannoo.


Hoe verander je een mening?

Door David McRaney

In tijden van verhitte discussies is van mening veranderen voor velen een brug te ver. Vaak ongeacht de feiten, constateert ook David McRaney in zijn boek. Alleen met argumenten zal het volgens de wetenschapsjournalist niet lukken iemand tot andere inzichten te brengen. Zeker niet bij de grote actuele onderwerpen: corona, klimaat, stikstof.

Toch passen mensen wel degelijk hun mening aan. McRaney maakt duidelijk wat daaraan ten grondslag ligt, met nieuwe inzichten uit sociologie, psychologie en neurowetenschappen.

Het is zaak om de argumenten van de ander als uitgangspunt te nemen. Hem of haar niet aan te vallen maar begrip te tonen. En vervolgens door te vragen, gebruikmakend van de juiste gesprekstechnieken. Dit leidt ertoe dat iemand er op een vanzelfsprekende wijze toe gebracht wordt, standpunten te onderbouwen en te overdenken. Dat kan andere inzichten opleveren waardoor een mening verandert. Hoogstwaarschijnlijk niet direct, wel na verloop van tijd. Er is dus hoop in tijden van fake news.

336 pag. ISBN 978-94-9321-336-4. 22,50. Maven Publishing.
 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media