Op 19 juni 2015 is de zogenaamde 'Autobrief II' gelanceerd en aangeboden aan de Tweede Kamer. Doelstellingen van het nieuwe autoplan zijn: vereenvoudiging van de autobelastingen; meer milieuwinst genereren; vanzelfsprekend zorgen voor een stabiele belastingopbrengst.
Een belangrijk onderdeel voor de zakelijke autorijder is de bijtelling. Kort gezegd komt het erop neer dat alleen de volledig elektrische auto een bijtelling van 4% behoudt. Voor alle andere auto's met CO2-uitstoot geldt dan het algemene bijtellingspercentage van 22%. Vanaf 2019 wordt de bijtelling van 4% voor volledig elektrische auto's beperkt tot ? 50.000. Voor de meerkosten gaat het 22%-bijtellingspercentage gelden.
Voor semi-elektrische auto's, ook wel 'plug-in hybrides' genoemd, geldt nog een stimulering tot en met 2018. Daarna geldt ook voor deze auto's het algemene 22%-tarief. Een verdere stimulering van deze auto's vindt de staatssecretaris steeds minder op zijn plaats. De plug-in hybrides worden steeds meer als 'normale' auto's beschouwd waarvoor een fiscale aanschafprikkel niet nodig is. Zo is de algemene tendens dat deze auto's steeds groter worden en zowel in formaat als in gewicht de gemiddelde auto overtreffen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat de plug-in hybrides een veel kleiner deel van hun kilometers elektrisch rijden dan waarmee in de verbruiksmeting is gerekend.
Verder gaat de BPM de komende jaren geleidelijk omlaag met in totaal 12% in 2020. De aanschaf van auto's wordt dus minder zwaar belast. De motorrijtuigenbelasting gaat voor elk voertuig met 2% omlaag, behalve voor dieselauto's van 12 jaar of ouder zonder roetfilter. Deze zullen vanaf 2017 op jaarbasis zo'n ? 225 extra kosten. Elektrische auto's blijven hun vrijstelling voor de BPM en motorrijtuigenbelasting behouden. Voor de plug-in hybrides geldt tot en met 2018 een korting van 50% op de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2019 zal er voor deze auto's bij het bepalen van de motorrijtuigenbelasting rekening worden gehouden met het gewicht van de accu's.
Het wachten is nu op de reactie van de Tweede Kamer. n
Eén en ander komt er als volgt uit te zien:
Uitstoot (CO2/km) 2016 2017 2018 2019 2020
0 gram 4% 4% 4% 4% 4%
1-50 gram 15% 17% 19% 22% 22%
51-106 gram 21% 22% 22% 22% 22%
> 106 gram 25% 22% 22% 22% 22%
Inge Drabbels
FB MB. Belastingadviseur
www.lodder.com
Column belastingadvies